Citat:
Fysiken i en bensinmotor är följande:Beställde även munstycken till förgasaren, en påstod att om jag inte byter dessa skulle motorn till slut skära ihop. Vad tror ni? Märker jag på något sätt om munstycken bör ändras eller går den normalt med trimmet tills den går sönder?
Eller kanske symptom som hacka, bluddra eller annat som ger mig ett tecken på att jag behöver byta munstycke? Inga oseriösa kommentarer nu tack.
Eller kanske symptom som hacka, bluddra eller annat som ger mig ett tecken på att jag behöver byta munstycke? Inga oseriösa kommentarer nu tack.
Optimal förbränning (och därmed temperaturmaximum) uppnås vi ett blandningsförhållande om 14,7:1, alltså 14,7 gånger mer luft än bensin.
Optimal effekt uppnås vid ett något fetare blandningsförhållande, i storleksordningen 12:1.
Således kommer effektpuckeln före temperaturpuckeln om man justerar förgasaren från fet till mager blandning. Att det är så beror på att luftvolymen som kan matas in är begränsad och en fetare blandning ger mer bränsle som kan förbrännas, vilket ger mer total effekt även om verkningsgraden är lägre. Eftersom bensinen kyler den insugna luften när den förångas så minskar även temperaturen.
I närheten av temperaturmaximum blir det så varmt att motorn börjar knacka på grund av för snabb förbränning, vilket skadar kolv, ventiler, topplock, cylinder osv. När man trimmar motorn så behöver den fetare blandning och man måste justera förgasaren för att undvika att motorn går på temperaturmaximum istället för effektmaximum.
Ovanstående är ett teoretiskt resonemang som förklarar bakgrunden. I praktiken så följer man följande procedur:
1. Börja med ett för stort munstycke och provkör mopeden.
2. Byt till ett mindre munstycke och jämför om effekten ökar eller minskar.
3. Upprepa steg två så länge effekten ökar.
4. Ökar effekten inte så backar man till föregående större munstycke. Därefter är man klar.
Proceduren ovan garanterar att man justerar förgasaren så att man är på rätt sida om temperaturmaximum. Kan man av praktiska skäl inte mäta effekten genom t.ex. bromsbänk eller toppfart, så kan man läsa av temperaturen genom färgen på tändstiftet, även om det är en mindre säker metod.
Jag tror de flesta moderna tändsystem som begränsar maxvarvtal gör det genom att fördröja gnistbildningen, vilket gör att effekten minskar vid högre varvtal. Då försvinner incitamentet att varva motorn samtidigt som allt bränsle från förgasaren fortfarande förbränns. På en insprutningsmotor hade man istället strypt bensintillförseln.