Jag lider av ocd, och då krävs det ofta högre doser SSRI för god effekt. Tar nu escitalopram, där maxdosen enligt fass är 20 mg. Tar nu 25 mg, och ska höja till 30 mg. Jag har viss effekt av medicinen, men hoppas på bättre effekt vid ytterligare doshöjning.
Jag undrar lite gällande er andra med ocd, vad tar ni för dos av escitalopram (eller annan SSRI)? Har ni gått upp högre än rekommenderad maxdos och fått god effekt av det?
Jag lider av ocd, och då krävs det ofta högre doser SSRI för god effekt. Tar nu escitalopram, där maxdosen enligt fass är 20 mg. Tar nu 25 mg, och ska höja till 30 mg. Jag har viss effekt av medicinen, men hoppas på bättre effekt vid ytterligare doshöjning.
Jag undrar lite gällande er andra med ocd, vad tar ni för dos av escitalopram (eller annan SSRI)? Har ni gått upp högre än rekommenderad maxdos och fått god effekt av det?
Jag har ocd och tar 30 mg/dygn. Får bra effekt av det, har kört på det flera år nu.
Oftast, (i stort sätt alltid, vad jag vet) behandlas OCD med ssri. Om det nu behövs medicinering dvs. Jag har problem med min OCD ändå trots ssri. Inte ecitalopram dock. Stora svårigheter i perioder men i stort sätt tvångstankar dygnet runt och delvis ritualer som inte märks av allmänheten. Alltså gör medicinen inte att livet är perfekt för mig... men slutar jag går ocdn upp enormt och tar över i stort sätt hela livet. Är det någon som fått byta medicin någon gång pga ocd och tyckt att den nya substansen fungerat bättre?
Jag har inte tagit escitalopram över maxdos men åt sertralin 250mg förut. Kan inte påstå att det fungerade särskilt bra, även fast det är rätt att gå över maxdosen.
Upplevde inte egentligen att någon medicin var särskilt effektiv mot min OCD. Har då stått på Anafranil, Ikorivil och Zyprexa samtidigt. Det bästa var KBT. Har varit skeptisk emot KBT länge innan jag gav det en chans, men nu tror jag att det skulle hjälpa nästan alla om de gav det en ärlig chans. Gäller att ha rätt attityd.
Åt mycket mediciner förut men äter ingen idag mot OCD.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!