2020-01-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du förstår inte. Ibland har polisen INGET annat att gå på än DNA som gärningsmannen efterlämnat. De har inga namn på misstänkta, så de kan inte rota i deras sopor och leta nagelklipp, eller ta fingeravtryck på bilhandtaget. DNA-profilen de får ut från blodet, sperman, whatever, är allt de har. De kommer ingenstans med det, om inte personen redan finns i polisens DNA-register (eller i något annat lands DNA-register, som de får lov att samköra med).

Men om de får samköra DNA-profilen med Ancestrys register, så kan de hitta personen där, eller personens nära släkting - och då går det lätt att leta sig vidare till den skyldige.

Angående att en vanlig människa inte begår sådana brott - varken du eller jag kan väl veta med säkerhet vilka brott våra barn t.ex. kommer att begå i framtiden? Och då vore det väldigt kymigt, om de åkte fast bara för ett misstag som mamma eller pappa gjort i sin naivitet.

Kul idé, fast just Ancestrys test är det ingen idé att göra om man inte är öppen med sin identitet, för syftet är ju att resultatet SKA publiceras på deras sajt, så att t.ex. halvsyskon som inte vetat om varandra får en matchning. Eller jag vet förresten inte - man kanske kan få undersökningen av enbart sitt etniska ursprung gjord, utan att de söker efter några släktingar? Alltså att man får veta vilka etniska grupper man härstammar ifrån. I så fall skulle det funka att göra det genom dig! (För en man, inte för mig - de ser ju på könskromosomen att det inte stämmer med namnet i så fall.)
På Ancestry går det bra att vara anonym på DNA-listan, det finns massor av alias där.
Den som inte är kriminell har ingen anledning att oroa sig för. För övrigt så är det ju bra om man kan lösa brott, oavsett om det är med fingeravtryck eller DNA.
Citera
2020-01-25, 16:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att polisens utredningsresurser ska begränsas. Jag håller bara med TS i den här tråden, om att vi var och en har rätt att skydda oss själva, våra barn m.fl. blodssläktingar, genom att inte frivilligt donera vårt DNA till registren. Det är olika saker. Eller menar du att det borde finnas ett obligatoriskt DNA-register? PKU-registret skulle kunna fungera så, eftersom nästan alla nyfödda barn registreras där. Just därför har jag låtit förstöra mina barns sparade prover i det registret, i efterhand. (Man var ju tvungen att låta barnmorskan ta PKU-blodprovet, om man skulle få veta ifall barnen hade vissa farliga degenererande sjukdomar som behövde behandlas direkt, så där på BB fanns egentligen inget val.)
Alla som hänger på internet då, som lämnar spår efter sig i form av foton, bloggar och övriga surfvanor.
Facebook och Google m.fl. har redan sålt er !
Citera
2020-01-25, 17:01
Bannlyst
Citat:
Du förstår inte. Ibland har polisen INGET annat att gå på än DNA som gärningsmannen efterlämnat. De har inga namn på misstänkta, så de kan inte rota i deras sopor och leta nagelklipp, eller ta fingeravtryck på bilhandtaget. DNA-profilen de får ut från blodet, sperman, whatever, är allt de har. De kommer ingenstans med det, om inte personen redan finns i polisens DNA-register (eller i något annat lands DNA-register, som de får lov att samköra med).

Men om de får samköra DNA-profilen med Ancestrys register, så kan de hitta personen där, eller personens nära släkting - och då går det lätt att leta sig vidare till den skyldige.

Angående att en vanlig människa inte begår sådana brott - varken du eller jag kan väl veta med säkerhet vilka brott våra barn t.ex. kommer att begå i framtiden? Och då vore det väldigt kymigt, om de åkte fast bara för ett misstag som mamma eller pappa gjort i sin naivitet.

Kul idé, fast just Ancestrys test är det ingen idé att göra om man inte är öppen med sin identitet, för syftet är ju att resultatet SKA publiceras på deras sajt, så att t.ex. halvsyskon som inte vetat om varandra får en matchning. Eller jag vet förresten inte - man kanske kan få undersökningen av enbart sitt etniska ursprung gjord, utan att de söker efter några släktingar? Alltså att man får veta vilka etniska grupper man härstammar ifrån. I så fall skulle det funka att göra det genom dig! (För en man, inte för mig - de ser ju på könskromosomen att det inte stämmer med namnet i så fall.)

Kolla i Juridik, så kan ni se åtminstone två fall där snuten tog DNA för skitbrott/brott där DNA inte var relevant. Det ena var ett ekobrott, det andra ringa narkotikabrott(!)

Den som litar på myndigheter är en naiv stackare.
Citera
2020-01-25, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Kolla i Juridik, så kan ni se åtminstone två fall där snuten tog DNA för skitbrott/brott där DNA inte var relevant. Det ena var ett ekobrott, det andra ringa narkotikabrott(!)

Den som litar på myndigheter är en naiv stackare.

Ja, jag håller med. Jag skulle väldigt gärna vilja göra det där testet, men då måste man först hitta något labb där man kan göra det anonymt, så att det är hundra procent säkert att ens DNA-sekvens inte registreras någonstans tillsammans mer personuppgifterna. Precis som vissa labb gör AIDS-tester anonymt. (Ja inte i Sverige då, här är det hopplöst.)

Polisen använder det ju även för att söka släktingar numera. Så om du låter registrera ditt DNA på ett av dessa släktforskningsföretag, och polisen får en delvis-matching motDNA som någon lämnat efter sig på en brottsplats, så kan de sedan söka igenom dina släktingar tills de hittar t.ex. din systerson som gjort det här. Man behöver inte hjälpa polisen att ta fast ens släktingar - det är naivt!
Citera
2020-02-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är väl bra? Polisen kan använda företagens databaser för att matcha mot DNA från brottsplatser. Är bara för polisen att söka i GEDmatch. Har gått bra hittills, så får man fast lite mördare och annat skräp.

Kan jag få låna lite DNA av dig? Behöver fixa en grej.
Citera
2020-06-21, 20:27
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Alla som hänger på internet då, som lämnar spår efter sig i form av foton, bloggar och övriga surfvanor.
Facebook och Google m.fl. har redan sålt er !

Ellerhur.

Allt man gör sparas permanent och det är just det man kollar vid misstänkta gärningsmän.
Den som är ohederlig är aldrig smartast till att börja med.

Jag vill ta reda på om jag är fuskbyggare eller riktig man!

Halva Flashback vågar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in