• 1
  • 2
2019-06-27, 19:12
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Persiska har många låneord ifrån arabiskan men det räcker inte för att de ska förstå varrandra.
Nä jag vet, det står 8 inlägg upp. Persiska och dari är i stort sett samma språk och arabiskan är helt olika bortsett från liknande alfabet och låneord.
Citera
2019-06-27, 19:22
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Eller kanske som svenska och ungerska, som också har samma alfabet (bortsett från en del exotiska diakriter).
Svenska och finska vore kanske en ännu bättre jämförelse, då persiska har många arabiska lånord, precis som finska har många svenska lånord.
Citera
2019-06-27, 19:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Svenska och finska vore kanske en ännu bättre jämförelse, då persiska har många arabiska lånord, precis som finska har många svenska lånord.

Ja, precis.
Bara det slås fast en gång för alla att persiska och arabiska inte är ömsesidigt begripliga. Tvärtom.
Citera
2019-06-27, 21:16
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Inga felaktiga påståenden iallafall, jag lär mig också.

Ditt påstående om att de förstår varandra i skrift och lätt tal var fel men det var inte meningen att hoppa på dig sådär
Citera
2019-06-28, 02:25
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Ditt påstående om att de förstår varandra i skrift och lätt tal var fel men det var inte meningen att hoppa på dig sådär
Nej, det var rätt. Jag påstod att de jag stött på har förstått arabiska, vilket de har gjort. Men som jag nu fått förklarat för mig så är det antagligen för de helt enkelt har snappat upp en del arabiska och inte för att de kan persiska.
Citera
2019-06-28, 11:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ja, precis.
Bara det slås fast en gång för alla att persiska och arabiska inte är ömsesidigt begripliga. Tvärtom.

Och dessutom, bortom trådens ämne, är mitt intryck vid täta kontakter med verkligheten att iranier och araber – om generaliseringar tillåts – är rätt olika mentalitetsmässigt. Västerlänningar verkar ha en benägenhet att bunta ihop den Andre i tron att de är likadana allihopa, som i den här trådens ursprungliga frågeställning.
Citera
2019-06-28, 12:25
Medlem
Citat:
Och dessutom, bortom trådens ämne, är mitt intryck vid täta kontakter med verkligheten att iranier och araber – om generaliseringar tillåts – är rätt olika mentalitetsmässigt. Västerlänningar verkar ha en benägenhet att bunta ihop den Andre i tron att de är likadana allihopa, som i den här trådens ursprungliga frågeställning.

Jag har inte påstått någonstans att araber och iranier är likadana, eller något liknande påstående. Jag har endast frågat om språken, vilket är svårt att avgöra då jag inte förstår ett enda ord av något språk.

----------------------------------------------------------------------------

Tack allesammans för era inlägg!

Såvitt jag har förstått det så bör vi har översättningar på Engelska, Arabiska, Dari, Tigrinja och Kurdiska för att täcka större delen av våra boende.

Det kommer att underlätta oss i vårt beslut. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in