2019-07-02, 14:24
Medlem
Whitks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snart kommer AB med en snyfthistoria om hur kriminella förortsungdomar mår jättedåligt av alla gängskjutningar. De stackarna blir ju stressade av allt negativt som skrivs på sociala medier om det.
Till råga på allt så är polisen jättejobbiga och ställer massa frågor också.
AB tar verkligen den "objektiva" nyhetsjournalistiken till en helt ny nivå.

Det var ju dock inte länge sedan AB snyftade över att kriminella i Malmö är utbrända..
Citera
2019-07-02, 14:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Förmedlarna? Vilka är det?

Varifrån har du hämtat beloppen på vad familjehem för ensamkommande får för ersättning? Nettobelopp brukar variera beroende på övriga skattepliktiga inkomster.

Andra kan detta säkert bättre än jag, men som jag tolkar dokumentet nedan kan det röra sig om mellan 15.000 - 20.000 per månad om man lägger samman omkostnadsersättning och grundarvode. Såväl omkostnadsersättningen som grundarvodet kan justeras upp, därav spännvidden.

https://skl.se/download/18.4aa1dc1e1653a5317a024904/1534429557972/17052.pdf
Citera
2019-07-02, 14:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Andra kan detta säkert bättre än jag, men som jag tolkar dokumentet nedan kan det röra sig om mellan 15.000 - 20.000 per månad om man lägger samman omkostnadsersättning och grundarvode. Såväl omkostnadsersättningen som grundarvodet kan justeras upp, därav spännvidden.

https://skl.se/download/18.4aa1dc1e1653a5317a024904/1534429557972/17052.pdf

En släkting till mig fick 15.000 i månaden för att ha en pundare boende i en friggebod på gården. Detta var minst 15 år sedan.
Citera
2019-07-02, 14:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En släkting till mig fick 15.000 i månaden för att ha en pundare boende i en friggebod på gården. Detta var minst 15 år sedan.

Ja och det har inte minskat. Men däremot har ersättning varit högre vid flyktingkrisen 2015-2016.

Men nu vill många i Värmland exempelvis ta emot med tanke på pengarna de får.

Frågan är hur många Ingrid hade hos sig per månad?
Citera
2019-07-02, 14:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten_mio
Om du läst alla kommentarer i tråden så utgår jag ifrån att det framgår tydligt att alla inte diskuterar hennes åsikter särskilt mycket. Och om det görs slängs det med rätt nedsättande syn på kvinnor i allmänhet och henne i synnerhet. Min ursprungliga fråga var hur en del å ena sidan skriver om hur skamligt det är att Sverige tar emot en kultur med förnedrande kvinnosyn men inte ens reflekterar över hur kvinnosynen de självs förmedlar framstår. Jag tar som sagt ingen ställning till hur man omtalar den misstänkte så vänd nu inte på steken. Det är hur man omtalar en mördad kvinna i Sverige 2019.

Om en skäggig Miljöpartist hade engagerat sig hade det låtit likadant. Pappan till tjejen som var ledare för "Fem i tolv-rörelsen" (En flyktingaktivistgrupp) som förlät flyktingen som sexmördade hans dotter för att inte "spä på främlingsfientligheten" fick också sina fiskar varma.

Detta har allrdå inget att göra med en generell kvinnosyn, utan med mentaliten hos VISSA kvinnor.
Citera
2019-07-02, 14:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ja och det har inte minskat. Men däremot har ersättning varit högre vid flyktingkrisen 2015-2016.

Men nu vill många i Värmland exempelvis ta emot med tanke på pengarna de får.

Frågan är hur många Ingrid hade hos sig per månad?

Jag är inte så jätteintresserad själv av hur mycket hon fått, för jag tror att det ligger nära de belopp som nämns i tråden (för en person). Samtidigt är det så att hennes arvode är en offentlig handling och vem som helst kan vända sig till Kils kommun och få ut beloppen.

Min erfarenhet är dock att kommuner kan vilja sända dokumentet per snigelpost, vilket innebär en risk för outning. Av det skälet kan det kanske vara bra att fråga om totalbeloppet per telefon istället.
Citera
2019-07-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

För 15 år sedan - ensamkommande?
Citera
2019-07-02, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
För 15 år sedan - ensamkommande?
Nej en svensk pundare, men regelverket är säkert detsamma. Fast man antagligen kan få extra för utlänningar. + att beloppen säkerligen har höjts sedan dess.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2019-07-02 kl. 14:53.
Citera
2019-07-02, 14:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Jag är inte så jätteintresserad själv av hur mycket hon fått, för jag tror att det ligger nära de belopp som nämns i tråden (för en person). Samtidigt är det så att hennes arvode är en offentlig handling och vem som helst kan vända sig till Kils kommun och få ut beloppen.

Min erfarenhet är dock att kommuner kan vilja sända dokumentet per snigelpost, vilket innebär en risk för outning. Av det skälet kan det kanske vara bra att fråga om totalbeloppet per telefon istället.

Jag bara hänvisar till de fakta jag har och då är det 3st med olika summor men rena pengar så får de otroligt mycket bara för att ge dom tak över huvudet.
Vete sjutton om du kan få ut de som offentliga handlingar ska sägas.

Men du kan ju kolla här

https://www.regeringen.se/artiklar/2017/03/beslut-fattat-om-nytt-ersattningssystem-for-mottagandet-av-ensamkommande-barn-och-unga/

F
Citat:
ör asylsökande ensamkommande barn som kommunen tar emot betalas en schablonersättning på 52 000 kronor. Den ersättningen ska bland annat gå till kostnader för resor och god man.
• Kommuner får en schablonersättning på 1 350 kronor per mottaget barn och dygn. Schablonersättningen gäller både för asylsökande ensamkommande barn och ensamkommande barn med uppehållstillstånd.
• Kommuner som tar emot ett asylsökande ensamkommande barn tillfälligt i samband med ankomsten till Sverige får 3 000 kronor per barn och dygn.
Citera
2019-07-02, 14:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag bara hänvisar till de fakta jag har och då är det 3st med olika summor men rena pengar så får de otroligt mycket bara för att ge dom tak över huvudet.
Vete sjutton om du kan få ut de som offentliga handlingar ska sägas.

Men du kan ju kolla här

https://www.regeringen.se/artiklar/2017/03/beslut-fattat-om-nytt-ersattningssystem-for-mottagandet-av-ensamkommande-barn-och-unga/

F

Är du genuint intresserad av vad Ingrid har fått - vänd dig då till Kils kommun. Det är också en djungel av ersättningar så kommunen får nog en del av kakan den med, belopp som kommunen förbrukar för egen del.
Citera
2019-07-02, 15:02
Medlem
Min fd flickvän bodde på familjehem ett kort tag år 2006. Där fanns 4 andra barn till under 18 år.
Jag kommer ihåg att de berättade att de fick 2000 kr / barn. Jag kommer inte ihåg om detta var per vecka eller månad. Förmodligen per vecka. Kan man räkna med samma ersättningar bland ensamkommande?
Citera
2019-07-02, 15:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Är du genuint intresserad av vad Ingrid har fått - vänd dig då till Kils kommun. Det är också en djungel av ersättningar så kommunen får nog en del av kakan den med, belopp som kommunen förbrukar för egen del.

Som jag skrev i första inlägget så är debatten om de höga ersättningarna för att ta hand om ensamkommande jag vill åt och vi även se i detta fall om det finns en gemensam nämnare.
Mitt påpekande gör gälla att just Värmland har många ensamkommande utspridda och det är en guldgruva för många som tar emot dessa utan att någon ifrågasätter varför.

I de 3 st fallen jag känner så gör alla det för pengarna. Flera av dom har nu haft flera afghaner i närmare 4-5 år och de får ständigt nya när några försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in