• 1
  • 2
2019-06-26, 15:51
Medlem
Hej!
Vet inte om det är rätt forum, hur som helst.
Jag har ätit Theralen tabletter varje kväll på senaste för att lugna ner mig och för att få sova. Det har funkat utmärkt för nig!
Nu är Theralenen slut på alla apotek i närheten. Så jag fick recept på Atarax!
Frågan är, fungerar dom lika bra?
Är Atarax starkare eller svagare i effekt ?
Ska hämta min burk nu strax.
Det är lika många piller i burkarna, men Atarax är dubbelt så dyrt, finns det någon vettig förklaring varför?
Tack och hej!
Citera
2019-06-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roppi
Hej!
Vet inte om det är rätt forum, hur som helst.
Jag har ätit Theralen tabletter varje kväll på senaste för att lugna ner mig och för att få sova. Det har funkat utmärkt för nig!
Nu är Theralenen slut på alla apotek i närheten. Så jag fick recept på Atarax!
Frågan är, fungerar dom lika bra?
Är Atarax starkare eller svagare i effekt ?
Ska hämta min burk nu strax.
Det är lika många piller i burkarna, men Atarax är dubbelt så dyrt, finns det någon vettig förklaring varför?
Tack och hej!
Min erfarenhet är att Theralen funkar lite bättre . Men testa dig fram .
Citera
2019-06-26, 16:00
Bannlyst
Det är som att jämföra Starksprit med Folköl, där Theralenet är starkspriten.
Citera
2019-06-26, 16:12
Medlem
Då vill ja alltså ha Theralen och Atarax är värdelöst ?
Jäkla läkare, jag bad om något likvärdigt eller starkare än Theralen!
Citera
2019-06-26, 16:45
Bannlyst
Citat:

Theralen sover du bra på men får en trist bakfylla, Atarax sover du på en stund och vaknar utan bakfylla.
Bäst är att inte trycka i sig något alls, men man måste ju sova ibland.
Citera
2019-06-26, 16:47
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Är inget som biter alls på mig . Men varför inte flytande theralen ? Funkar ju helt ok jämfört med attrax som är mot klåda från början .
Citera
2019-06-26, 16:54
Medlem
Ja kanske flyttande, tror ni jag får det på apoteket även fast det står tabletter på receptet ?
Ja jag blir sjukt trött och seg dagen efter, när jag tagit Theralen innan jag ska sova. Men jag får iaf sova och det måste man ju som sagt göra ibland.
Citera
2019-06-26, 17:02
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ja kanske flyttande, tror ni jag får det på apoteket även fast det står tabletter på receptet ?
Ja jag blir sjukt trött och seg dagen efter, när jag tagit Theralen innan jag ska sova. Men jag får iaf sova och det måste man ju som sagt göra ibland.

Nej du kommer inte få flytande av apoteket, dom ger dig det du har på recept. Theralenpiller är på 5mg och den flytande innehåller 40mg/ml.
Citera
2019-06-26, 17:21
Medlem
Att det ska va så svårt, får väl ringa läkaren i morgon och förhandla.
Finns det något som är likvärdigt med Theralen? Som jag kan be att få i stället ?
Annars får det bli flytande om jag får recept på det.
Citera
2019-06-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ta dem tidigare. Jag tar theralen vid sju för att motverka ångest efter att jag somnat (brukar alltså vakna upp med det annars).

Tror inte man kan sova på Atarax. Iofs sover jag inte på theralen heller, utan melatonin.
Citera
2019-06-26, 17:47
Medlem
Ja tar Theralen en timme innan jag ska sova, det funkar perfekt. Ångesten försvinner delvis och jag blir trött av dom.
Citera
2019-06-26, 18:37
Medlem
QCMAGs avatar
Klart att du ska ha Theralen. Atarax, om du inte är van vid "sömnmediciner", är väl ganska OK. Atarax är ett alternativ, ett första steg. Ta kontakt med din läkare, om du kan hålla dig till Atarax så är det självfallet bra. Men Theralen, och andra läkemedel är desto "starkare". Har du problem med ångest?
Edit: Eller får du andra mediciner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in