Citat:
Ursprungligen postat av
Sho-z
Ja, det mesta på våra gator kommer från Balkan, men det är knappast inte modifierade start- och gaspistoler. Sånt klarar kidsen av själva. Jag gjorde det själv vid 15 års ålder.
Men ja, gamla skjutvapen modifieras i Balkan och säljs vidare, och provskjuts alltför sällan vid köp. Jag skulle aldrig nyttja ett sånt vapen utan att ha en tillförlitlig puffra i back up.
Man modifierar vapen "storskaligt" också. Beslag på hundratalet startpistoler med nya pipor har gjorts. Även tillslag på "vapenverkstad" där man hittat alla möjliga vapen. Ett vapen tillverkat på 70-talet som inte använts eller tagits om hand behöver en genomgång innan det används. Och man går inte direkt till Clas Ohlson för reservdelar så det kan bli alla möjliga hempularlösningar för att få det i fungerande skick.
Så om man tittar just på det här fallet tycker jag inte att man ska dra för stora växlar på att han hade problem med säkringen. Förutom att det finns en uppsjö olika modeller på AK totalt och Kalashnikov specifikt kan det har varit en abrovink för just det vapnet.
Fast det är ju total galenskap att inte bekanta sej med ett vapen innan man använder det skarpt. Fast samtidigt verkar dom ju inte förlita sig på AK:n utan använder det mer för att skicka ett meddelande.