Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-17, 23:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikidar
Vem är näthatsgranskaren? Rättslig prövning, om jag förstår rätt så får man driva ett sånt mål själv?

En före detta polis som livnär sig på att få pensionärer som skriver främlingsfientliga inlägg på Facebook dömda för HMF:

(FB) Näthatsgranskaren - gruppen mot näthat (samlingstråd)

(FB) Skvaller om näthatsgranskaren Tomas Åberg

Och nej, bara åklagare får åtala för HMF. Handlar det om en tidning eller blogg med ansvarig utgivare får bara JK väcka åtal.

Citat:
Jag förstår inte heller, vadå uppenbart? Antingen är det HMF eller så är det inte, vad säger du?

Ingen vet vad som menas med "uppenbart". BBS-lagen har bara tillämpats två gånger, och dessa domar gav ingen vägledning i den frågan.

Citat:
Om jag skulle säga något som hetsar mot till exempel muslimer så är det jag som åker dit och inte admin som har ansvar för Flashback? Har Sverige alltid varit så?

HMF-brottet har funnits sedan 1948. Det infördes ursprungligen för att hindra en bindgalen antisemit - Einar Åberg - från att sprida sina flygblad. Dessa handlade verkligen om hets (mot judar).

Seda har lagen steg för steg utvidgats och även kommit att omfatta "missaktning", ett luddigt begrepp som aldrig definierats. Det infördes 1971 och ifrågasattes av Lagrådet redan då. Flera utredningar har sedan dess försökt ändra på eller precisera begreppet, men politikerna har inte velat peta mer i just den skrivningen.

Du kan som användare dömas för HMF om du hetsar mot en folkgrupp på Flashback och polisen får reda på vem du är. Det finns ingen principiell skillnad mellan Flashback och Facebook i det avseendet, men det är förstås mycket lättare för polisen att identifiera användare på Facebook, som gärna lämnar ut personliga uppgifter om sina användare till olika myndigheter.
Citera
2020-12-17, 23:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men vad är exakt hets mot folkgrupp i ord? Din jävla neger? Era jävla negrer? Ugnen är varm och väntar på era jävla ju*ar?

Ribban för åtal är ganska låg. Jag vill minnas att någon blev åtalad för ett par år sedan för att ha skämtat om flugsmällor och somalier, men jag vet inte hur det slutade.

Det är därför jag tyckte att Norrköpings tingsrätt hycklade när de friade mannen som skrev att svenskar är vidrig ohyra som borde utrotas. Lagen ska tillämpas lika för alla, även om den av vissa uppfattas som orimligt sträng. Det är ganska uppenbart att om någon skrev något liknande om en annan folkgrupp än svenskar skulle åtal och fällande dom komma som ett brev på posten.

Sedan skulle just den processen ha stoppats av formella skäl, som jag skrev ovan.
Citera
2020-12-18, 08:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att påstå att det inte är ett uttryck för missaktning att hävda att en folkgrupp är "vidrig ohyra" som borde utrotas framstår ju som direkt löjligt.
Fast "borde utrotas" är ju ditt ordval, inte det faktiska ordvalet som prövades i det aktuella målet. Ska du kritisera tingsrättens dom kan du ju inte börja hitta på egna förutsättningar.
Citera
2020-12-18, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Blev ju en fällande dom som även lär påverka Flashback så hur stor är risken att nu även FB med sina många användare blir lagförda framöver?

domen gäller inte för man hittar all möjliga ohyra som poliser, politiker, journalister, åklagare och andra äckliga varelser här. dessutom är sätet i usa.
Citera
2020-12-18, 08:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Det låter bra! Då borde det inte finnas någon anledning till oro.
Jodå, varje enskilt prejudikat kan tillämpas på inlägg. Det finns garanterat domar som gör snävare definition än vad lagen säger.

Exempelvis kan det sammanfattas såhär: "det är judarnas fel att den utveckling vi ser i dagens läge går i en negativ spiral," kan anses som hmf men tveksamt att det uppfyller rekvisit att raderas.
Citat:
Ursprungligen postat av InkassoPierre
domen gäller inte för man hittar all möjliga ohyra som poliser, politiker, journalister, åklagare och andra äckliga varelser här. dessutom är sätet i usa.
Spelar ingen roll om flashback har en postbox i USA som företagsadress, det är serverns position som bestämmer vilket land servern faller under.
Citera
2020-12-18, 11:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Det stämmer med postboxen men servrarna behöver inte stå i Sverige, det räcker att forumets målgrupp är de som bor i Sverige, då gäller Svenska lagar.
Delvis ja, en reell husrannsakan i ex. england genom beslut från svensk domstol kan bli svår att genomföra, tror tyvärr inte att admin/dev./vemsomnusköterallt inte är redo att gå särskilt långt för att skydda servrarna, dock. Men det ska ju till att Sverige kammar hem samarbete med annan nation först, och det för att stjälpa yttrandefrihet. Nej, det låter osannolikt.

Men jag tar gärna straff för något jag skrivit, textbaserad brottslighet utan specifikt offer är skrattretande brottsligt. Och dem fittor som sittr och lusar av mitt användarkonto på information är än värre.
Senast redigerad av GoUoD 2020-12-18 kl. 11:42.
Citera
2020-12-18, 12:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jodå, varje enskilt prejudikat kan tillämpas på inlägg. Det finns garanterat domar som gör snävare definition än vad lagen säger.
Menar du att den HD-praxis som etablerats genom 2005-2007 års avgöranden är snävare än lagen?
Citera
2020-12-18, 16:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Fast "borde utrotas" är ju ditt ordval, inte det faktiska ordvalet som prövades i det aktuella målet. Ska du kritisera tingsrättens dom kan du ju inte börja hitta på egna förutsättningar.

Ett försök att göra bloggarens uppstyltade språk begripligt för forumets läsare. Alla förstår inte vad "inte mer än" betyder eftersom negationen är vilseledande. Synonymer är "bara" och "enbart" i dessa ords förstärkande (emfatiska) betydelse:

https://www.synonymer.se/sv-syn/inte-mer-%C3%A4n

Jämför:

Det vore rätt om alla svenskar utrotades.

och

Det vore bara rätt om alla svenskar utrotades.

eller

Det vore inte mer än rätt om alla svenskar utrotades.

där de senare två exemplen uttrycker en starkare åsikt i frågan.

Men oavsett dessa språkliga nyanser vidhåller jag att det är löjligt att som tingsrätten hävda att blogginlägget inte uttrycker missaktning för svenskar. Särskilt då med tanke på vilken vid tolkning det luddiga begreppet missaktning fått i svensk rättstillämpning.
Senast redigerad av Regulus 2020-12-18 kl. 17:01.
Citera
2020-12-18, 16:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Menar du att den HD-praxis som etablerats genom 2005-2007 års avgöranden är snävare än lagen?

Praxis efter dessa avgöranden blev snävare än HMF-lagen eftersom man började ta Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna på allvar. Åke Greens hets mot homosexuella var t.ex. ett brott mot HMF-lagen, men Europakonventionens skrivningar om religionsfrihet tog över, vilket ledde till ett frikännande.
Citera
2020-12-19, 09:51
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ett försök att göra bloggarens uppstyltade språk begripligt för forumets läsare.
Det är ju fint men det du åstadkom var en betydelseförändring. Att uttrycka ett gillande av ett eventuellt skeende är inte med nödvändighet samma sak som att aktivt förespråka det.
Citat:
Praxis efter dessa avgöranden blev snävare än HMF-lagen eftersom man började ta Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna på allvar.
Det inlägg jag svarade på hänvisade bara till "lagen". Europakonventionen är upphöjd till svensk lag så en korrekt applicering av den är ju i enlighet med "lagen". Om det nu var HD:s avgöranden som refererades. Inlägget var inte tydligt i det avseendet (heller).
Citera
2020-12-30, 08:16
Medlem
https://expo.se/2020/12/hovrätten-slår-fast-unik-facebook-dom

M a o, tänk på vad du gör om du står för det med ditt (riktiga) namn ...
Citera
2021-01-07, 09:22
Medlem
https://www.svd.se/betydelsefull-oklarhet-kring-gransen-for-yttrandefrihet

Gammalt inlägg av juridikprofessorn men ...

"BBS betyder bulletin board system. Det är nog inte en förkortning som ger mer klarhet i frågan än elektroniska anslagstavlor. Wikipedia har följande underbara förklaring: ”En BBS är en dator med mjukvara som låter andra användare koppla upp sig mot datorn och använda anslagstavlan på något sätt, till exempel genom att ladda upp program, ladda ned program samt skicka och ta emot meddelanden. Ett annat namn för en BBS är en bas eller, mera sällsynt, bräda.”"

Bräda ! Mycket skall man höra ...

"Domen i målet ger en viss indikation på hur man ska se på ”tillhandahållande”, men är väldigt knapphändig. Det finns ett behov av en tydlig och auktoritativ uttolkning, vilket är en uppgift för Högsta domstolen."

Vi får väl se om det blir någon fortsättning högre upp i rättssystemet ...
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2021-01-07 kl. 09:25.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in