Frölunda, Djurgården och Brynäs så här på rak arm.
Tycker fortfarande att Frölundas junisverksamhet är en definitionsfråga, sett till föreningen som får fram flest spelare ligger dom helt klart i toppen. Dock är en stor del av deras junisar ofta från andra ställen i landet, utanför Göteborgs storstadsområde. Visst att lag med mindre städer måste kolla utifrån för att fylla på med duktiga spelare (Sthlm framförallt) men jag är tveksam till att verkligen Frölunda är ett sånt lag som behöver det.
jag anser att spelaren måste spelat sin största del av kärriären i klubben. Han spelade ju bara en säsong i Växjö och desutom lirade han aldrig i deras juniorverksamhet.
Nu går du rätt långt tillbaka. Då är det svårt att bortse från Modo. Av de fyra svenska spelare som fått antingen Hart eller Lester B Pearson som bäste spelare i NHL kommer ju alla genom Modos juniorverksamhet och då har man inte räknat Victor Hedman. Gällande produktion till NHL så är det Modo och Frölunda som varit bäst på längre sikt.
Jag tänker mig att man tittar på hur det sett ut de senaste åren och då ser inte Brynäs lika bra ut. Ett par guldkorn, men det är sällan man går särskilt långt med något av juniorlagen.
Frölunda och Djurgården kommer alltid vara i topp när det gäller att vinna juniorserier. Säger dock ingenting om hur bra deras juniorverksamheter är. HV71 producerar minst lika bra ishockeyspelare trots att upptagningsområdet är betydligt mindre.
Så om man vinner sm-guld i SHL så är det inget bra mått på hur bra verksamhet man har?
Spännande, hur tänker du nu? Upptagningsområdet för HV71 är i princip samma som Frölunda.
Det skiljer inte många mil mellan Jönköping och Göteborg
Tycker fortfarande att Frölundas junisverksamhet är en definitionsfråga, sett till föreningen som får fram flest spelare ligger dom helt klart i toppen. Dock är en stor del av deras junisar ofta från andra ställen i landet, utanför Göteborgs storstadsområde. Visst att lag med mindre städer måste kolla utifrån för att fylla på med duktiga spelare (Sthlm framförallt) men jag är tveksam till att verkligen Frölunda är ett sånt lag som behöver det.
Nu är ju den viktigaste uppgiften för en akademi att omvandla en talang (ej färdig spelare) till en spelare på elit-nivå. Där är Frölunda klart bäst! Sedan 2 av 3 SM guld för juniorer samt SHL-guld talar ju sitt tydliga språk!
Nu är ju den viktigaste uppgiften för en akademi att omvandla en talang (ej färdig spelare) till en spelare på elit-nivå. Där är Frölunda klart bäst! Sedan 2 av 3 SM guld för juniorer samt SHL-guld talar ju sitt tydliga språk!
Det finns rimligen bara två JSM-guld att slåss om. Annars är det U16, vilket alltså är pojklag. Till pojklagen ska det normalt inte värvas så mycket, även om det exempelvis är en sjuk omsättning i exempelvis Stockholm där DIF, AIK, Hammarby och Huddinge tar alla talanger redan i tidig ålder. Vet inte hur det sköts i Göteborg...
Det finns rimligen bara två JSM-guld att slåss om. Annars är det U16, vilket alltså är pojklag. Till pojklagen ska det normalt inte värvas så mycket, även om det exempelvis är en sjuk omsättning i exempelvis Stockholm där DIF, AIK, Hammarby och Huddinge tar alla talanger redan i tidig ålder. Vet inte hur det sköts i Göteborg...
Så Frölunda vann ett av två JSM-guld.
Nu är det väl en definitionsfråga, men det spelar väl ingen roll om det räknas som "pojklag"?
De är ju ändå juniorer och det säger en del om juniorverksamheten, även om man räknar det som "pojklag".
Men jag kanske missförstår ditt inlägg, isåfall får du gärna utveckla
Nu är det väl en definitionsfråga, men det spelar väl ingen roll om det räknas som "pojklag"?
De är ju ändå juniorer och det säger en del om juniorverksamheten, även om man räknar det som "pojklag".
Men jag kanske missförstår ditt inlägg, isåfall får du gärna utveckla
Just Pojk-SM är i mina ögon fel att räkna. På många orter pockar man inte ihop något stadslag, utan det är först i junioråldern som man samlar alla de bästa.
Det brukar också vara så att ungdomssektionen har en annan budget och organisation än elitsatsningen, dvs A-lag och juniorer.
Kort sagt. Jag tycker inte att U16 säger ett dugg om hur lagens respektive juniorverksamheter sköts.
Så Frölunda vann ett av två JSM-guld.
Jo jag vet, tänkte mest på akademi-spelare eftersom tråden handla om det. U16 är ju första året på akademin. Förövrigt så det lag som inte tog guld kom ändå till semi, inte illa det.
I gbg sköts det så att Frölunda väntar till dom spelar i U16 och plockar in talangerna från närområdet. I J18 tar man in (eller försöker ta in) talanger från ett större område.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!