Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
Har haft en enskild firma i några år har mest gjort som jobb vid sidan av mitt vanliga. Nu har jag helt gått över till konsult enkelt kan man säga att jag ska sitta ute hos en kund och styra upp projekt. Jag kommer behöva ha dator, mobil, kanske bil men inga anställda.
Jag har alltid harvat mig fram och gjort bokföring och bokslut/ deklaration själv och har fungerat men min vän sa skaffa en redovisningskonsult du kommer tjäna på det mindre jobb och du kommer får hjälp med avdra. Stämmer verkligen detta?
Har länge skött löpande bokföring i mina företag, men lämnat till en redovisningskonsult att göra bokslut, deklaration och sammanställning av det som erfordras till Bolagsverket. Denne gör då givetvis även vad som behövs för bolagsstämma och tar fram de protokoll som behövs. Vissa delar i detta rör endast AB, men i övrigt är det likvärdigt även i EF. Som jag ser det kan jag säkert göra ett bokslut också, men tar dubbla tiden och det blir knappast bästa resultatet.
Sammanfattningsvis: En redovisningskonsult bör du ha knutit till dig i ett företag som du skall ha som huvudsysselsättning, hur mycket du lämnar till denne eller behåller på eget skrivbord är mer en bedömningssak efter tidstillgång och egen kompetens.