2019-06-22, 16:04
Medlem
rovmuns avatar
Har haft en enskild firma i några år har mest gjort som jobb vid sidan av mitt vanliga. Nu har jag helt gått över till konsult enkelt kan man säga att jag ska sitta ute hos en kund och styra upp projekt. Jag kommer behöva ha dator, mobil, kanske bil men inga anställda.

Jag har alltid harvat mig fram och gjort bokföring och bokslut/ deklaration själv och har fungerat men min vän sa skaffa en redovisningskonsult du kommer tjäna på det mindre jobb och du kommer får hjälp med avdra. Stämmer verkligen detta?
Citera
2019-06-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har haft en enskild firma i några år har mest gjort som jobb vid sidan av mitt vanliga. Nu har jag helt gått över till konsult enkelt kan man säga att jag ska sitta ute hos en kund och styra upp projekt. Jag kommer behöva ha dator, mobil, kanske bil men inga anställda.

Jag har alltid harvat mig fram och gjort bokföring och bokslut/ deklaration själv och har fungerat men min vän sa skaffa en redovisningskonsult du kommer tjäna på det mindre jobb och du kommer får hjälp med avdra. Stämmer verkligen detta?
Har länge skött löpande bokföring i mina företag, men lämnat till en redovisningskonsult att göra bokslut, deklaration och sammanställning av det som erfordras till Bolagsverket. Denne gör då givetvis även vad som behövs för bolagsstämma och tar fram de protokoll som behövs. Vissa delar i detta rör endast AB, men i övrigt är det likvärdigt även i EF. Som jag ser det kan jag säkert göra ett bokslut också, men tar dubbla tiden och det blir knappast bästa resultatet.
Sammanfattningsvis: En redovisningskonsult bör du ha knutit till dig i ett företag som du skall ha som huvudsysselsättning, hur mycket du lämnar till denne eller behåller på eget skrivbord är mer en bedömningssak efter tidstillgång och egen kompetens.
Citera
2019-06-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har länge skött löpande bokföring i mina företag, men lämnat till en redovisningskonsult att göra bokslut, deklaration och sammanställning av det som erfordras till Bolagsverket. Denne gör då givetvis även vad som behövs för bolagsstämma och tar fram de protokoll som behövs. Vissa delar i detta rör endast AB, men i övrigt är det likvärdigt även i EF. Som jag ser det kan jag säkert göra ett bokslut också, men tar dubbla tiden och det blir knappast bästa resultatet.
Sammanfattningsvis: En redovisningskonsult bör du ha knutit till dig i ett företag som du skall ha som huvudsysselsättning, hur mycket du lämnar till denne eller behåller på eget skrivbord är mer en bedömningssak efter tidstillgång och egen kompetens.

Kan bara hålla med! Som företagare ska man fokusera på det man gör och outsourca alla annat.
Citera
2019-06-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Kan bara hålla med! Som företagare ska man fokusera på det man gör och outsourca alla annat.
Möjligen se till att behålla faktureringen och kundreskontran för bättre löpande kontroll.
Citera
2019-06-23, 01:14
Medlem
laxsills avatar
Som redovisningskonsult kan jag bara hålla med om att det är en bra idé (surprise) förutom att vi gör det snabbare och har mycket roligare när vi gör det ser vi även till att gällande lagar och regler följs vilket kan vara en stor lättnad.
Citera
2019-06-23, 17:05
Medlem
rovmuns avatar
Svårt att svara på kanske men tror du att det finns pengar att spara som många företagare missar?
Citera
2019-06-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Svårt att svara på kanske men tror du att det finns pengar att spara som många företagare missar?
Det kanske ofta mest handlar om att spara tid, men som jag var inne på så kanske resultatet blir bättre än med företagaren själv som bokförare. Inte mycket att fundera på, mer vad som skall vara kvar att utföras i företaget, fakturering i första hand anser jag.
Citera
2019-06-23, 19:29
Medlem
Kika på bokio.se gratis bokföring och fakturering med möjlighet att köpa hjälp vid behov.
Vad inte rädd att lägga ut tråkiga saker, som bokföring, och gör nåt du är bra på.
Citera
2019-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Kika på bokio.se gratis bokföring och fakturering med möjlighet att köpa hjälp vid behov.
Vad inte rädd att lägga ut tråkiga saker, som bokföring, och gör nåt du är bra på.
För många kan det vara värdefullt med en fysisk person som finns på samma ort som man ibland kan besöka och bolla sina tankar kring företagandet, men som för det mest jobbar fristående och ser till att det blir rätt gjort i avseende på sådant som skall rapporteras till myndigheter i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in