• 7
  • 8
2019-06-26, 08:47
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Konsekvenserna blir nog värre än så, om folk inte har någon inkomst alls så sparkar ju självbevarelsedriften igång, överlevnadsinstinkten. De kommer börja råna, göra inbrott, stjäla, snatta, mörda osv. Detta för att själva överleva, och inte bli påkomna. Bidragssystemet är det mest effektiva brottsbekämpande medlet staten har, långt mer effektivt än både polis och rättssystem. Landet hade snabbt dukat under ifall bidragen försvunnit.

De flesta brotten idag begås ju ändå av bidragstagare, men dessa går inte på a-kassa utan socialbidrag, som inte ligger på 12k utan 4k+hyra. Dessa människor anser att de behöver mer inkomster för att kunna leva ett värdigt liv, och då de inte kan få ett jobb så vänder de sig istället till kriminell aktivitet.

Enklaste sättet att få ner brottsligheten är således inte att anställa fler poliser, utan att öka bidragen. Detta har politikerna svårt att fatta trots att både vetenskap och statistiken visar på det.

Det är en svår balansgång det där, då ökade bidrag gör så arbetarna blir griniga, varför ska dom jobba när andra slipper? Samtidigt så blir de ännu surare när de drabbas av ett inbrott och blir av med både tv, dator och andra värdesaker.

Jag kan förstå tanken att det kanske förhindrar en del från att "tvingas" begå brott men jag köper det inte. Lika lite när jag hör ungdomar som skriker att får vi ingen ungdomsgård har vi inget att göra och då väljer vi att begå brott och jävelskap istället så ge oss ungdomsgården eller ta konsekvenserna.

För mig är det i så fall "uppfostringsanstalter" (av både föräldrar och barnen) som gäller samt betydligt hårdare straff inkluderat avlivning samt köp av "plats i Sibirien". Folk måste fostras och de som inte går att fostra måste plockas bort för gott. Det här snylteriet och gökungeriet måste få ett slut annars kommer Sverige att gå under som land.

Ditt förslag går helt in linje med det curlande som håller på att förstöra hela vårt land samt en hel generation av människor. Krav, disciplin, ordning och reda samt kärlek och uppmuntran tillsammans med förståelse och tillåtelsen för misslyckanden, är det som skapar bra starka individer. Kravlöshet gör det inte.

// CC
Citera
2019-06-26, 09:24
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag kan förstå tanken att det kanske förhindrar en del från att "tvingas" begå brott men jag köper det inte. Lika lite när jag hör ungdomar som skriker att får vi ingen ungdomsgård har vi inget att göra och då väljer vi att begå brott och jävelskap istället så ge oss ungdomsgården eller ta konsekvenserna.

För mig är det i så fall "uppfostringsanstalter" (av både föräldrar och barnen) som gäller samt betydligt hårdare straff inkluderat avlivning samt köp av "plats i Sibirien". Folk måste fostras och de som inte går att fostra måste plockas bort för gott. Det här snylteriet och gökungeriet måste få ett slut annars kommer Sverige att gå under som land.

Ditt förslag går helt in linje med det curlande som håller på att förstöra hela vårt land samt en hel generation av människor. Krav, disciplin, ordning och reda samt kärlek och uppmuntran tillsammans med förståelse och tillåtelsen för misslyckanden, är det som skapar bra starka individer. Kravlöshet gör det inte.

// CC

Jag förstår precis hur du tänker, jag brukade nämligen tänka precis likadant. Men jag har för längesedan insett att ska man rusta ett land enligt dom principerna, så blir resultatet mer likt ryssland eller cambodja, två länder som de flesta av oss nog inte hade velat bo i.

Det är nämligen så att oavsett hur hård man än är mot befolkningen, och hur höga krav man ställer, så kommer det alltid att finnas en del av befolkningen som kommer gå emot strömmen och vägra ställa upp på de krav som ställs. Dessa människor behövs lika mycket som arbetshästarna, för det är dessa som är mest innovativa och blir sådana figurer som Nicola Tesla och Newton,men oxå musiker och artister, konstnärer och entreprenörer inryms i samma människotyp. Men större delen av dessa kommer istället att vända sig till kriminell aktivitet om de inte får sina basala behov tillfredställda.

De som går emot strömmen behöver helt enkelt mycket mer tid att komma fram.

Det är just därför ett skyddsnät är så viktigt, det gör mer nytta än de flesta tror, hur mycket det än kan irritera arbetshästen.
Citera
2019-06-26, 11:38
Medlem
Brunbeverns avatar
Bidragstagare kritiseras på grund av att folk är avundsjuka på att de är lediga. De flesta jobbar ofrivilligt i grunden, så på ett plan gillar de inte när andra kommer undan.
Senast redigerad av Brunbevern 2019-06-26 kl. 11:40.
Citera
2019-06-26, 16:33
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Bidragstagare kritiseras på grund av att folk är avundsjuka på att de är lediga. De flesta jobbar ofrivilligt i grunden, så på ett plan gillar de inte när andra kommer undan.

Jo, men så är ju avundsjuka oxå en av dödssynderna man då gör sig skyldig till. Man borde istället vara glad över den lyxigare livsstil man har som arbetare, medans bidragstagaren betalar för sin tid med en synnerligen torftig existens. Denne behöver mer tid att tänka och inovera. Och nu bortser jag från dem som är sjukskrivna eller arbetssökande, där de flesta bidragstagare faktiskt inryms.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in