2019-06-20, 23:58
Medlem
Är det någon här som kört ner i ett dike?
Vad hände då?
Kom ni ut därifrån?
Hur fick ni väck fordonet?
Skadades ni?
Hur långt ner var diket?
Vad är er åsikt om diken bredvid vägar?

Om man kör ner i ett dike:
Är det lättast att försöka backa upp på vägen igen eller köra vidare på en åker?
Kommer man nån stans alls?

Hjälp mig få klarhet i detta!
Citera
2019-06-21, 00:19
Medlem
bilen blir antagligen stående och behöver bogseras up på vägen om det inte är en teräng bil och väldigt litet dike om du kör sakta går det nog ganska bra, värre om du kör fort då kan du säkert volta med bilen
och skada dej eller dö.
Citera
2019-06-21, 00:21
Avslutad
Fråga en bonne med traktor eller stanna en långtradare, ge dem en 500 hundring för besväret, problem solved.
Citera
2019-06-21, 00:22
Bannlyst
Diken har en funktion, att se till att vägarna hålls fria från vatten vid regn. Skogsvägar utan diken är ingen höjdare när det regnar kraftigt kan jag intyga.
Citera
2019-06-21, 00:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Många diken (de flesta?) leder inte till en åker. De är diken mellan en väg och en skog - en avlång, djup grop.

En av mina vänner åkte ned i ett djupt norrländskt dike vid blixthalka. Kunde inte backa upp bilen utan fick ta dit en bärgare. Bilen fick en del plåtskador, men var fullt körbar. Däremot skar han sönder sitt ena öra tvärs över. Så det blev operation. Men inget som syns nu.

Diken är bra:

1) Leder bort vattnet vid regn, så det hålls borta från vägytan.

2) Man kör inte rakt in i träden/skogen när man åker av vägen vid t ex halka. Ett dike är skönare att åka ner i om man är fastspänd (dvs inte hamnar under bilen), än att åka med full fart in i några rejäla granar och tallar. Träden vinner alltid.
Citera
2019-06-21, 00:52
Medlem
jattelokas avatar
Jag har kört ner i dike med motorcykel. Väldigt mjuk och vild mark i diken. Kom ut därifrån till fots men hela hojen trasig. Rätt ordentliga skador. Har inget större problem med diken men personligen tycker jag att vägarna borde vara bredare, ungefär som i Tyskland. Väldigt tighta vägar här i Sverige speciellt på landsbygden.

Beroende på vilket väder det är så kan man ju försöka komma upp med bilen genom att backa beroende på hur långt ner du är och hur diket ser ut. Med största sannolikhet fastnar du och behöver bli bogserad.
Citera
2019-06-21, 01:42
Medlem
Yllevantars avatar
Körde i diket förr, gick väldigt lungt till så varken bil eller jag skadades. Jag ville testa sladda i snön och förstod då sent att jag är värdelös på det.

Ringde efter bärgare och han kom efter någon timme. Faktura i brevlådan och så var det bra så! En ganska dyr läxa men säkert nyttig också!
Citera
2019-06-21, 10:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Många diken (de flesta?) leder inte till en åker. De är diken mellan en väg och en skog - en avlång, djup grop.

En av mina vänner åkte ned i ett djupt norrländskt dike vid blixthalka. Kunde inte backa upp bilen utan fick ta dit en bärgare. Bilen fick en del plåtskador, men var fullt körbar. Däremot skar han sönder sitt ena öra tvärs över. Så det blev operation. Men inget som syns nu.

Diken är bra:

1) Leder bort vattnet vid regn, så det hålls borta från vägytan.

2) Man kör inte rakt in i träden/skogen när man åker av vägen vid t ex halka. Ett dike är skönare att åka ner i om man är fastspänd (dvs inte hamnar under bilen), än att åka med full fart in i några rejäla granar och tallar. Träden vinner alltid.
Jag kan, av egen erfarenhet, berätta att gran upp till tio cm grovlek flyttar på sig. Undvik grövre.
Citera
2019-06-21, 10:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag kan, av egen erfarenhet, berätta att gran upp till tio cm grovlek flyttar på sig. Undvik grövre.

10 cm i diameter är inte ett träd. Det är en kvist.

Kör man in i ett rejält träd handlar det om att en hård, kompakt trämassa möter böjlig metall. Så dikena förhindrar definitivt närkontakt med mördarträd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in