Det kan bli problem på soptippar som inte har egen förbränningsanläggning eftersom dedikerade soppåsar är tunnare och håller sämre än affärernas. Påsar från Ica och Citygross brukar klara komprimatorn medan de miljövänligare varianterna spricker. Redan när man tömmer kärl och containrar i baljan på sopbilen kan det hända att löst avfall flyger iväg med vinden. Fris påstående att det blir mer plast i naturen är sannolikt. Även fåglar har lättare att hacka sönder de tunnare soppåsarna.
Hela miljöpolitiken framstår för mig som korrupt. Först låtsas regeringen att de ska satsa på X och förbjuda Y. Sen investerar deras kompisar i Y medan alla andra investerar i X. Sen förbjuder de X och satsar på Y. Alla outsiders lider skada och deras egna insiders tjänar storkovan. Kanske. Vadvetvi. En ansvarsfull politik undviker onödiga förändringar av detta slag, bland annat för att inte ge de inblandade möjlighet att påverka marknaden otillbörligt.
Jag betalar utan tvekan 7 kr för något tjockare plastpåsar av god kvalitet för att använda i sammanhang då det vore förödande om påsen sprack. Jag kan bära hem dem i en tygpåse om det gör regeringspartiet nöjda.
Det slängs en förbluffande mängd plastföremål utmed vägarna. Jag pekar finger med båda händerna mot barnfamiljer. Det är leksaker, plastmuggar, haklappar, blöjförpackningar, sprayflaskor, soppåsar och den plast som brukar sitta runt chokladkakor och glassar. En effektivare åtgärd kunde vara att stänga rastplatser som ligger utmed vattendrag och bygga nya rastplatser där det inte finns vattendrag. Sen är det bara att plocka skräp där regelbundet.
Denna sammanfattning av läget från
Svensk Handel kan vara informativ.