2019-06-20, 00:53
Medlem
StanleyKubricks avatar
Är tråden felplacerad får mod gärna hjälpa mig att lägga den rätt.

Hej vänner,

Jag har tidigare lidit av grov ångest och blev därför sjukskriven för det. Det var mest panikattackerna som gjorde vardagen ohållbar och ssri hjälpte mig att komma på benen igen.

Nu har jag varit utan medicinen i ca 5 månader efter att ätit den i 3 år. Flög utomlands, vilket är var jag befinner mig nu, och fick på vägen hit jobbiga magsmärtor. För mig går ångesten och magen hand i hand, när magen mår dåligt gör även huvudet det.

Hela resan har på sätt och vis varit förstörd pga detta då jag gått och haft ångest över flyget hem igen, då jag är rädd att uppleva samma sak. Ni som lider av ångest förstår vad jag menar, även om det jag oroar mig för kanske låter löjligt.

Min mage brukar tillfälligt må bättre när jag dricker alkohol. Min ångest blir också bättre.

Innan det blir till en Wall of text ska jag komma till punkt:
Tror ni det hjälper mig att dricka lite innan flyget hem? Jag är rädd att jag inte kommer våga boarda annars.

Jag vet att det är en egentligen dålig lösning och att det absolut inte funkar långsiktigt, men jag vill bara kunna ta mig hem.

Flyger f.ö. ensam så har ingen jag kan förlita mig på och därigenom få trygghet. Flygresan är ca 4-5 h.
Citera
2019-06-20, 00:55
Medlem
spyder123s avatar
Ja, om du tror att det hjälper så ta du några glas.
Citera
2019-06-20, 00:57
Medlem
StanleyKubricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ja, om du tror att det hjälper så ta du några glas.

Tack för svar.

Vad tror du? Sökte igenom flashbacks trådar och folk låter kluvna gällande att låta alkohol agera lösning åt ångestproblem.
Citera
2019-06-20, 00:57
Bannlyst
ja en liten stänkare kan säkert hjälpa. sen får du väl ta till lite trix för att hålla lugnet när du väl är ombord för att tänka på annat och hålla dig sysselsatt (ja du vet, spela spel, lyssna på poddar, stänga ute ljud med bra lurar eller dylikt)

om du inte har tillgång till benzo eller nåt annat lugnande som du vet hjälper (eller om du av nån anledning inte vill ta sånt)
Citera
2019-06-20, 00:58
Medlem
Bizmarcks avatar
Rikliga portioner Benzo och sprit kommer göra såväl din, som dina medresenärers flygtur, till ett sant nöje!
Citera
2019-06-20, 01:00
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyKubrick
Tack för svar.

Vad tror du? Sökte igenom flashbacks trådar och folk låter kluvna gällande att låta alkohol agera lösning åt ångestproblem.
Det är en tillfällig lösning. Vilket inte är lämpligt om man ska bota ångest, men mer lämpligt om man ska dämpa den inför speciella händelser såsom att flyga.
Citera
2019-06-20, 01:00
Bannlyst
folk på flashback som säger man ska inte dricka sprit för ångest osv ANTAR JAG syftar på i allmänhet dvs att det inte blir en vana osv men här snackar vi ju ett särskilt tillfälle en ynka flygresa...
Citera
2019-06-20, 01:04
Medlem
StanleyKubricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Rikliga portioner Benzo och sprit kommer göra såväl din, som dina medresenärers flygtur, till ett sant nöje!

Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det är en tillfällig lösning. Vilket inte är lämpligt om man ska bota ångest, men mer lämpligt om man ska dämpa den inför speciella händelser såsom att flyga.

Tack för era svar.

Har tyvärr ingen tillgång till benzo så det är enbart alkohol som är aktuellt.

Men samlade bedömning är alltså att jag ”bör” dricka?
Citera
2019-06-20, 01:27
Medlem
Lyssna på en spännande ljudbok.
Citera
2019-06-20, 01:28
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyKubrick
Tack för era svar.

Har tyvärr ingen tillgång till benzo så det är enbart alkohol som är aktuellt.

Men samlade bedömning är alltså att jag ”bör” dricka?

Njae. I egenskap av en annan mycket ångestdriven individ, som dessutom tvingas boarda plan flera gånger i veckan, har jag full förståelse för den oro du känner. Det är rimligt att ha tastroftankar kring att sitta fast i ett trångt utrymme med över 150 främlingar, fullt med bakterier, teknik man inte riktigt begriper, väderpåverkan, terrormål, etc. Tänk om man glömt spisen på, om planet störtar eller man får någon plötslig, akut sjukdom ingen hört talas om mitt i flygningen? Dessutom måste man skynda sig för att inte missa planet. Flygresor är helt enkelt det perfekta målet att kanalisera sin ångest på.

Mitt bästa tips är dock att utmana dig själv och ge upp mentalt. Inse att du inte har någon som helst kontroll så snart du klivit ombord och försök förlika dig med det. Uppgradera resan om du har möjlighet, meddela en flygvärdinna att du är lite flygrädd och spänn fast dig för att möta dina hjärnspöken i några timmar. Låt kroppen gå igenom alla symptom rädsla och tryckändringar kan skapa och acceptera dem istället för att kämpa emot. I slutändan är det inte farligare än att se en skräckfilm - obekvämt, men över på ett par timmar.

Fira med ett glas när du landat istället. Det kommer gå fint.
Citera
2019-06-20, 01:32
Medlem
ziffles avatar
Är också flygrädd, resan dit är värst för om planet kraschar och man dör så har man ju fan åkt i onödan liksom. Lycka till dock!

p.s whiskey hjälper.
Citera
2019-06-20, 01:51
Medlem
StanleyKubricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Lyssna på en spännande ljudbok.

Bra tips. Tack
Citera
  • 1
  • 2