2019-06-19, 20:41
Medlem
Jag är en kille som är 26 år gammal och har nu jobbat i ca 2,5 år efter examen. Under större delar av dessa åren har jag känt mig väldig ensam. Mest beroende på att jag har flyttat ifrån många av mina vänner efter studierna. Jag hade ett gäng vänner i min studieort där vi skapade många fina minnen under de 4 åren i studentlivet. Idag är vi alla helt splittrade då flesta av oss har flyttat till andra städer på grund av jobb m.m. Vissa bor nu i Stockholms trakterna, några i Linköping, två i Västerås, en i Göteborg och jag i Eskilstuna (min hemstad). Det har varit svårt att hålla kontakten med en del vänner, då vi alla jobbar och är upptagna, samt att vi bor så långt ifrån varandra. Mina vänskap blir mer instabila, vilket får mig att känna mig så ensam den senaste tiden.

Jag har ett få tal vänner i min hemstad som jag brukade hänga med förut, men vissa av dessa har slutat höra av sig. Jag förstår inte varför. Början av året har det bara varit jag som har sökt till dem, men får alltid massa ursäkter om att de är upptagna. Sen dess har jag gett upp.

Är det någon här som har lite tips på hur man håller kvar gamla vänskapsrelationer?
Vad tror ni är anledningen till att vissa slutat höra av sig?
Citera
2019-06-19, 20:50
Moderator
tobess avatar
Det är ganska naturligt, och nästintill mer ovanligt om det inte går på just det viset. Det finns studier som konstaterar att man under en period på 7 år byter ut halva sin bekantskapskrets. Tricket är alltså att skaffa nya vänner, förlitar du dig helt och hållet på sådana som du känner från tidigare så finns risken att den över tid minskar (precis som det verkar ha gått nu).

Börja med någon ny hobby, kurs eller liknande, där du får träffa lite nytt folk
Citera
2019-06-19, 20:54
Bannlyst
Om du bor kvar i din hemstad hur kan du då inte ha några vänner? Vad är det, fyra som flyttat? Resten då??
Citera
2019-06-19, 20:56
Medlem
53....so whats avatar
Japp, thats life......
Det är du som skall leva ditt nya liv, kanske med hjälp av gamla polare i början, men dom kommer falla av en efter en, iallafall i det dagliga livet. Sen kan man hålla kontakter vid speciella tillfällen och så, men räkna med att ditt nya liv inte inkluderar deras närvaro speciellt ofta.

Själv har jag årsträffar med min ungdoms polare sedan många år och det är kanon, men det räcker på nåt sätt.
Citera
2019-06-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är ganska naturligt, och nästintill mer ovanligt om det inte går på just det viset. Det finns studier som konstaterar att man under en period på 7 år byter ut halva sin bekantskapskrets. Tricket är alltså att skaffa nya vänner, förlitar du dig helt och hållet på sådana som du känner från tidigare så finns risken att den över tid minskar (precis som det verkar ha gått nu).

Börja med någon ny hobby, kurs eller liknande, där du får träffa lite nytt folk

Jag har funderat på att börja utöva kampsport, vilket är något jag tidigare har gjort i livet. Samtidigt vet jag inte hur lätt det är att träffa nya vänner. Har hört en del att det är mycket svårare att skaffa nya vänner i vuxenålder. De flesta vill oftast umgås med sina egna barndomskompisar eller med familjen. :/
Citera
2019-06-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Om du bor kvar i din hemstad hur kan du då inte ha några vänner? Vad är det, fyra som flyttat? Resten då??

Se första inlägg... Vet inte riktigt om du läser ordentligt.
Citera
2019-06-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Japp, thats life......
Det är du som skall leva ditt nya liv, kanske med hjälp av gamla polare i början, men dom kommer falla av en efter en, iallafall i det dagliga livet. Sen kan man hålla kontakter vid speciella tillfällen och så, men räkna med att ditt nya liv inte inkluderar deras närvaro speciellt ofta.

Själv har jag årsträffar med min ungdoms polare sedan många år och det är kanon, men det räcker på nåt sätt.

Låter som att det är något man får lära sig att leva med. Hur har du kunnat hålla kontakt med din polare så länge? Hur oftast träffar ni under ett år?
Senast redigerad av whomi 2019-06-19 kl. 21:25.
Citera
2019-06-19, 21:32
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whomi
Låter som att det är något man får lära sig att leva med. Hur har du kunnat hålla kontakt med din polare så länge? Hur oftast träffar ni under ett år?

Det var ett par i gamla gänget som kom på att vi border träffas, tog reda på vad vi bodde och så.
Kanse 15 år efter skolslut.......... 1 gång per år har vi en heldag+kväll utan tanterna.
Senast redigerad av 53....so what 2019-06-19 kl. 21:34.
Citera
2019-06-19, 23:34
Moderator
tobess avatar
Citat:
Jag har funderat på att börja utöva kampsport, vilket är något jag tidigare har gjort i livet. Samtidigt vet jag inte hur lätt det är att träffa nya vänner. Har hört en del att det är mycket svårare att skaffa nya vänner i vuxenålder. De flesta vill oftast umgås med sina egna barndomskompisar eller med familjen. :/

Gör det! Även om det inte leder till något så får du ju iaf komma ut bland folk och får motion på köpet.

Men visst är det annorlunda med vänskapsband man knyter i vuxen ålder. Som yngre räckte det med att befinna sig på samma ställe i stort sett, som vuxen blir nog folk mer selektiva och det har ju en hel del också att göra med just alla andra prioriteringar som finns.

Onekligen blir det också så att bekantskapskretsen ändrar när det kommer in barn i bilden. Visst hänger jag och frågan delvis med samma personer som tidigare, men det är definitivt inte på samma sätt och lika ofta som tidigare. Sena kvällar ute på stan och bakfyllebrunch funkar liksom inte. Så delvis går man igenom samma process igen när man bildar familj.

Just därför det är bra att gå ut och göra något utanför hemmet där man förhoppningsvis kan hitta andra med samma intressen och i liknande livssituation - en sak är iaf säker - det är bara du som kan göra något åt situationen.
Citera
2019-06-20, 03:44
Medlem
Sextetts avatar
Prova att bjuda in grannen på fika och snacka lite även om det är en 80-årig tant?

Det är ofta så att som nyinflyttad utan kontakter behöver man mest få igång det sociala livet lite innan man hittar exakt rätt umgänge. Och har man några vänner runt sig känner man sig uppskattad och skaffar snabbt fler.
Citera
2019-06-20, 04:23
Avslutad
Utan kontanter kommer man inte långt
PRöva att böja den lite så går det bättre.

Jag känner igen det där
Efter gymnasiet försvann många vänner.
Sen efter det började det ploppa ut barn. Och då hade ingen tid

Till slut så sitter man där i sin ensamhet.
Om man inte lyckas hitta någon hobby där man kan hitta ny vänner.

Sällan kommer en fisk ensam
Citera
2019-06-20, 05:18
Bannlyst
Citat:
Se första inlägg... Vet inte riktigt om du läser ordentligt.
Men har du inga vänner i Eskilstuna??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in