2019-06-19, 19:06
Medlem
Arya.Ss avatar
En tjej skriver på Facebook:

Citat:
”Jag arbetade idag min sista dag på Pressbyrån Södertälje C där jag blivit så sjukt illa behandlad.

Vet knappt vart man ska börja.
Fick alltså ta alla mina saker och lämna nycklarna idag på grund av ett inlägg min PAPPA har skrivit och berättat hur jag och mina kollegor blivit behandlade, han har alltså inte hängt ut honom och inte berättat vem han är eller vilken butik det handlar om.
Jag fick all skit på grund av inlägget av honom. Men nu ska jag berätta hur jag blivit behandlad på den här arbetsplatsen!

Till och börja med så har jag stått och arbetat i butiken där det varit 35-40 grader och trodde jag skulle svimma.
Det finns en ac men som han stänger av eftersom det hände precis samma sak förra sommaren. Det handlar bara om att han är snål.

På tal om snål. Han lät mig inte vara hemma sjuk utan hotade med att sparka mig om det skulle hända igen, jag blev tvingad till jobbet med influensa, han sa: ”du kommer och jobbar även om du skulle ha 50 graders feber, fattar du?” Det handlar bara om att han inte vill betala min sjuklön, eftersom han inte litar på mig så har han tvingat mig att fixa sjukintyg från första dagen.

Han övervakar även butiken och personalen hur vi arbetat och om vi har på oss arbetskläderna och inte använder telefonen i kassan, vilket är totalförbjudet!

Istället för att ha riktiga möten som man brukar ha på arbetsplatser så har han satt upp lappar i butiken om hur vi ska göra våra arbetsuppgifter, om vi missar minsta lilla sak då kommer det upp en lapp till, dom sitter överallt tillomed PÅ toaletten om hur man ska städa den. Helt sjukt jag vet, men det tar inte slut här.

Han står även med sin sambo som han äger butiken med och står och snackar dåligt om oss personal.

Han tar semester och åker iväg hur som helst och vi får ta hans pass, men om vi ville ha ledigt någon dag eller begärde semester ett speciellt datum så fick man inte det för det ”fanns ingen som kunde jobba” även fast det finns folk som sommarjobbar.

Skrev ett sms till honom för ett tag sedan och hade en fråga om våra morgontidningar fick som svar att jag inte ska skriva till honom på morgonen för stackarn ligger och sover då.

När jag jobbat helg så jobbar man 6h helt själv utan rast och man står där som en jävla zombie as hungrig och kissnödig. När man väl får rast efter dom där 6h så får man en halvtimme sen är det ut och jobba igen dom sista 2h.

Hade ryggskott en gång när jag kom och jobbade kunde knappt böja mig och vi lyfter tunga sopsäckar som dom lassat proppfulla, sa att jag inte orkade ta dom för hade så ont i ryggen, hans svar var då: ”det är bara att lyfta annars så vill jag ha läkarintyg på det” jag hade inte pengar för att fixa ett förstadagsintyg som kostar 500kr bara för att han inte litar på mig så jag lyfte dom där säckarna ändå och hade sjukt ont efteråt.”

Någon som vet mer om denna arbetsplats?
Citera
2019-06-19, 19:13
Bannlyst
Sjukintyg om man är sjuk, varmt och sedan lappar på det, lappar som tydligen måste sitta där för annars sköts inte arbetsuppgifterna.

It´s a hardrock life.
Citera
2019-06-19, 19:19
Moderator
rancors avatar
Tänk på att Pressbyrån är en så kallad "franchise" där varje enskild butik ägs av enskilda näringsidkare.

Jag representerar dem inte på något sätt men det är viktigt att tänka på i en diskussion som denna då just denna ägare rent spontant känns mindre trevlig.

// rancor
Citera
2019-06-19, 19:22
Avslutad
Många frågor i denna historia som känns lite onyanserad.

Hur fick chefen veta att din pappa har lagt ut ett inlägg på internet? Har de varandra på typ facebook eller?

35-40 grader fast det finns ac, okej, varför drog du inte bara igång den då?

Beträffande sjuklön så det en laglig rätt han inte kan säga så mycket om, skulle han säga upp dig och du är sjuk och kan visa läkarintyg så kommer han åka dit så det visslar i arbetsdomstolen.
Viktigt är bara att du verkligen skaffade läkarintyg, blir inte klok på om du gjorde det?

Övervaka butiken, gissar du menar övervakningskameror? Detta borde du ta upp med facket, det är brottsligt och bryter garanterat mot de centrala regelverk han underställt sig i egenskap av franchise till Reitan som är moderbolag.

Lappar hur man ska jobba kan kännas tråkigt, men det är inte så mycket att säga om, så länge de inte går till angrepp på någotvis eller kan värka stötande? Kanske någon ny i personalen som behöver få uppfräschat hur rutinerna är......?

Snacka dåligt om personalen är inte bra, såklart, men svårt att säga något om, så länge han inte säger ngt brottsligt.

Morgontidningar kommer väl typ 0500 eller nått, kanske inte jätteschyst att väcka någon människa vid den tiden som inte måste vara vaken då?

Det där med raster måste du plugga på vad som gäller i kollektivavtalet eller fråga ett skyddsombud/arbetsmiljöansvarig på Reitan.

Att ha ryggskott och jobba i en butik låter inte görbart, du borde sjukskrivit dig och inte utsatt dig för det, med läkarintyg om arbetsgivaren så önskar.

Hur har du valt att ta upp allt detta vidare? Har du pratat med facket? Regionchefen/Distriktschefen?

Hur länge jobbade du där? Kan det vara så att han ville bli av med dig för att du inte skötte jobbet?
Citera
2019-06-19, 19:34
Medlem
Europes avatar
Nu kanske det inte egentligen bidrar med något till tråden, men för vad det nu är värt, så brukade jag ibland handla på den Pressbyrån (jag antar att det är den vid Centralstation?) för ca 15-18 år sedan. Det är ju rätt länge sedan och kanske är det idag en helt annan ägare. Det jag reagerade på var att jag tyckte mig ofta bli bemött med en rätt taskig attityd på den Pressbyrån, speciellt av en ung kvinna. Sådant får mig alltid att undra om det är fel på mig, men när jag tänkte efter, så har jag aldrig varit med om det bland alla andra hundratals Pessbyrån jag har handlat på i Stockholms län och även i resten av landet, där jag istället har blivit neutralt eller väldigt trevligt bemött.

Dock tyckte jag att attityden i butiker i Södertälje var generellt sämre än den jag har upplevt i andra delar av Stockholms län, förutom att jag förundrades av det usla utbudet av livsmedelsbutiker. Det har väl knappast blivit bättre därefter, när kriminella klaner har bränt upp några av de få större livsmedelsbutiker som fanns, alternativt har tagit över mindre butiker genom att med hot och trakasserier skrämma bort de tidigare ägarna.
Citera
2019-06-19, 19:46
Bannlyst
men för helvete kan du länka inlägget? Jävla åsna.

Sen säger du inte heller exakt vilken pressbyrån det är.
Citera
2019-06-19, 20:03
Medlem
Inte förvånad .

utländska pressbyrån och seven eleven är sämsta skitföretaget som man aldrig ska spendera en krona på och stödja.

De har utnyttjat personal VÄLDIGT många år tills facket tvingade de att betala handels löner till slut.

Fortfarande betalar de ut slavlöner utomlands ialla länder där det är möjligt i seven eleven och r-kiosk i baltikum.

Franchisetagarna får betala hutlösa avgifter av vinsten till utlandet så de tjänar inte bra pengar heller förutom nån enstaka som ligger på väldigt intensiva platser.
Citera
2019-06-19, 20:21
Medlem
Arya.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
men för helvete kan du länka inlägget? Jävla åsna.

Sen säger du inte heller exakt vilken pressbyrån det är.

Här är länk: https://www.facebook.com/100003255838769/posts/2214293375355835?sfns=mo

Och det står exakt vilken pressbyrån det är då det bara finns en på Södertälje c. Jävla åsna
Citera
2019-06-19, 20:27
Avslutad
Pressbyrån i inlägg nyss på FB:

"Vi tar kritiken gällande bristande arbetsförhållanden på största allvar och direkt när vi fick kännedom om detta tog vi kontakt med berörda parter för att få deras bild av vad som hänt. Dessa samtal kommer inte att kommenteras externt. Vårt avtal med franchisetagarna inom Pressbyrån är mycket tydligt med att arbetsmiljölagen och kollektivavtal måste följas. Har felaktigheter begåtts ska de rättas till."

https://www.facebook.com/pg/Pressbyran/community/?ref=page_internal

Case closed.
Citera
2019-06-19, 20:32
Medlem
Grollarens avatar
Modig tjej som går ut och pratar om det.
Så länge folk skriver en massa skit som : "Är du säker på att det inte är dig det är fel på" kommer inte så många prata.
Det leder ju till att arbetsgivarna kan fortsätta med sin skit, som de gjort i många år nu.
Bra gjort
Citera
2019-06-19, 20:34
Avslutad
Obekräftade uppgifter så heter chefen Alex, borde vara denne herre som sitter som ansvarig för bolaget?

Al*xander B*rg
T*rrakottastigen 42
151 55 Södertälj*

* = e
Senast redigerad av Framhjulet 2019-06-19 kl. 20:42.
Citera
2019-06-19, 20:37
Medlem
ursprungligens avatar
Reitangruppen är en fruktansvärd samling människor. Man har hört hårresande historier om hur de beter sig mot franchisetagarna.

Det är inte konstigt att ett företag utan moral och skam drar till sig konstiga franchisetagare också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in