2019-06-30, 11:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är ju frågan om systematiskt mördande och inga enstaka slumpmässiga dödsfall som kan inträffa var och när som helst. Det måste finnas en systematik bakom.

Tanken kan ha varit att motarbeta vissa hotell och hotellägare men att det faktiska resultatet har blivit kontraproduktivt som det brukar när man hittar på bus.
Citat:
Istället för att gagga om olika gifter, hur vore det om ni svarade på TS fråga ovan?
Men det är väl inte första gången det här sker i turistvärlden - OM det nu är nåt öht.
Därav jämförelser gällande tidigare hälsotillstånd, relativt ung ålder för att dö, insjuknande och symtom samt dödsorsak.

Varav insektsmedel är en av teorierna för att det används trots att det är illegalt och inte ett systematiskt dödande.

Det står var och fritt att fundera men jag tror inte på sabotage är svaret från mitt håll.
Senast redigerad av develi 2019-06-30 kl. 11:26.
Citera
2019-06-30, 11:30
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men det är väl inte första gången det här sker i turistvärlden - OM det nu är nåt öht.
Därav jämförelser gällande tidigare hälsotillstånd, relativt ung ålder för att dö, insjuknande och symtom samt dödsorsak.

Varav insektsmedel är en av teorierna för att det används trots att det är illegalt.

Man måste hitta ett mönster som förklarar koncentrationen i tid och rum till dessa händelser.

Självklart har turister drabbats i alla tider av förgiftningar i tropska trakter men denna truism förklarar inte detta dominikanska mysterium, tycker jag.

Är de utsatta hotellen förknippade med varann? Har de samma ägare? Finns det hotell eller hotellkonglomerat som inte drabbats?
Citera
2019-06-30, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Man måste hitta ett mönster som förklarar koncentrationen i tid och rum till dessa händelser.

Självklart har turister drabbats i alla tider av förgiftningar i tropska trakter men denna truism förklarar inte detta dominikanska mysterium, tycker jag.

Är de utsatta hotellen förknippade med varann? Har de samma ägare? Finns det hotell eller hotellkonglomerat som inte drabbats?
Det är främst hotellkedjorna Bahia Resort och Hard Rock de insjuknar eller dör på mig veterligt.
Sen är det främst runt Punta Cana.
Det vore väl om nåt avundsjukt lågbudgethotell skulle vilja konkurrera ut bjässarna men då lär de väl bita sig själv i handen med tanke på att turismen går ner totalt.
Citera
2019-06-30, 11:37
Medlem
Citat:
Läste nedanstående länk på bbc.com.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48665796

Hittills nio amerikanska turister har under 2019 avlidit plötsligt under turistande i Dominikanska republiken i Karibien. FBI utreder och det är ännu oklart exakt vad som hänt eller om det ens finns ett logiskt sammanhang.

Förutom det intressanta med just detta fall kan man undra kring mörkertal och om liknande drabbar amerikaner eller turister av andra nationaliteter.

det är någon där som förgiftar deras mat eller dricka. Jag skulle aldrig säta min fot i ett lantinamerikanskt, afrikanskt, asiatiskt skitland eller ett skitland som Spanien eller Frankrike.
Citera
2019-06-30, 11:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkaekare
det är någon där som förgiftar deras mat eller dricka. Jag skulle aldrig säta min fot i ett lantinamerikanskt, afrikanskt, asiatiskt skitland eller ett skitland som Spanien eller Frankrike.

Det blir till å stanne hemma då.

Själv turistar jag icke utan måste jag bege mig utrikes bor jag jag hos diplomater eller andra permanentboende i landet ifråga.
Citera
2019-06-30, 11:42
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är främst hotellkedjorna Bahia Resort och Hard Rock de insjuknar eller dör på mig veterligt.
Sen är det främst runt Punta Cana.
Det vore väl om nåt avundsjukt lågbudgethotell skulle vilja konkurrera ut bjässarna men då lär de väl bita sig själv i handen med tanke på att turismen går ner totalt.

(1) Konkurrens från annan kedja, sannolikt efter tidigare motsättningar.
(2) Fatala effekter av sk Beskyddarverksamhet.
(3) Antiturismterrorism, alternativt antiamerikanism.

Om Haiti på den västra delen av ön Hispaniola vore ett normalt fungerande land kunde man misstänka koppling men det förefaller hittills långsökt, tycker jag.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-06-30 kl. 12:18.
Citera
2019-06-30, 11:44
Medlem
Citat:
Det blir till å stanne hemma då.

Själv turistar jag icke utan måste jag bege mig utrikes bor jag jag hos diplomater eller andra permanentboende i landet ifråga.

om du säkrat ett säkert boende så kan du ju turista fritt men för de som måste hyra boende är det inte säkert. Det var en som sa att man skulle ha en synlig svensk flagga hela tiden, muslimer vet då att man inte är muslim och ger sig på en. Så man ska vara beredd på att skydda sig även i skitlandet Frankrike.
Citera
2019-06-30, 11:53
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
om du säkrat ett säkert boende så kan du ju turista fritt men för de som måste hyra boende är det inte säkert. Det var en som sa att man skulle ha en synlig svensk flagga hela tiden, muslimer vet då att man inte är muslim och ger sig på en. Så man ska vara beredd på att skydda sig även i skitlandet Frankrike.

Svenskar är nog inte en mer utsatt grupp än andra. Beträffande muslimer så är dessa inget problematisk umgänge så länge de inte bekänner sig till islamism.

Dominikanska republiken torde ha förhållandevis få svenska turister; tvivlar på att alla svenskar vet att landet existerar vilket givetvis gäller omvänt.

Prag och London är väl lagom att turista i för svensken som vill hålla sig på den säkra - trygga - sidan.
Citera
2019-06-30, 12:03
Medlem
Citat:
Svenskar är nog inte en mer utsatt grupp än andra. Beträffande muslimer så är dessa inget problematisk umgänge så länge de inte bekänner sig till islamism.

Dominikanska republiken torde ha förhållandevis få svenska turister; tvivlar på att alla svenskar vet att landet existerar vilket givetvis gäller omvänt.

Prag och London är väl lagom att turista i för svensken som vill hålla sig på den säkra - trygga - sidan.

Muslimer är helt oberäkneliga såvida man inte är poliker själv och lever i en bubbla där man tror att äöppna gränser är något bra, Du kan fråga dig om en muslim kommer att hugga ned en muslöim eller dig.

Verkar som du har lite dålig koll, London är ett ställe som man inte ska besöka om man har hjärna.
Citera
2019-06-30, 12:05
Medlem
Citat:

Att svenskar inte ens vet om att landet D R existerar? Tror du har kraftigt fel i den teorin, jag bor ute på landet i en pytteliten bygd, med mig och min familj så vet jag om 2 familjer till som semestrat där, vi är alla från samma lilla ställe, nånstans i Sverige..
Citera
2019-06-30, 12:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Att svenskar inte ens vet om att landet D R existerar? Tror du har kraftigt fel i den teorin, jag bor ute på landet i en pytteliten bygd, med mig och min familj så vet jag om 2 familjer till som semestrat där, vi är alla från samma lilla ställe, nånstans i Sverige..

Ok. I 'm impressed!
Citera
2019-06-30, 12:15
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Muslimer är helt oberäkneliga såvida man inte är poliker själv och lever i en bubbla där man tror att äöppna gränser är något bra, Du kan fråga dig om en muslim kommer att hugga ned en muslöim eller dig.

Verkar som du har lite dålig koll, London är ett ställe som man inte ska besöka om man har hjärna.

Har umgåtts mycket med muslimer och talar och skriver dessutom arabiska. Det råder ingen tvekan om att det är bland normala muslmer som oron för islamisterna är som påtagligast.

Det är inget fel på London.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in