2019-06-18, 06:24
Medlem
morkfromorks avatar
En polare lade in tjock heltäckningsmatta i sitt vardagsrum och det var precis som ljud bara försvann, jag skulle börjat med det iallafall. Jag själv är också känslig för ljud nattetid och skulle inte tveka en sekund att lägga in tom. dubbla lager mattor.
Citera
2019-06-18, 06:35
Medlem
526s avatar
Finns ljudisolerande glas som glasmästare kan klistra på befintliga glas. Dämpar 36db, vilket är mycket. Blir helt annan ljudbild.
Men djup bas går inte, där måste du angripa källan. Börja med att vara mjuk. Ta med blomma och skriv ett brev till den som spelar högt. Om det inte funkar så anmäl till störningsjouren gång på gång.
Citera
2019-06-18, 07:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Har två st ljudabsorbenter i form av tunna kuddar på vägg, ser ut som världskartan med tryck. Så grymma, kan låta ac dc spela en hel jävla konsert o du hör knappt ngt utanför rummet.

Rätt dyra men så prisvärt.

https://www.google.com/search?biw=1745&bih=881&tbm=isch&sa=1&ei=83MIXdm2F cLIwALlv4_YDw&q=ljudabsorbent+v%C3%A4gg&oq=ljudabs orbent+v%C3%A4gg&gs_l=img.3..0.4570.9646..9838...0 .0..0.382.1626.13j1j0j1......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30.MtyLk CrhDeU#imgdii=AGjL3UuKIpujpM:&imgrc=QGBQLg8yXfJDjM :
Citera
2019-06-18, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det treglasfönster som TS har i sin villa, är det inte direkt fönstren det är "fel på", snarare listerna efter 20 år som är slut idag. Och lågfrekventa ljud (som grannens bas) är i princip "omöjliga" att isolera bort. Lågfrekvens sprider sig bland annat genom mark/stomme/väggar etc.

Enklast är för TS att han pratar med sin granne och ber honom/henne att dra ner på baskaggen, i alla fall under nattetid.

Övriga missljud är förhållandevis enkla att "isolera bort", om vi pratar om annat register än basregistret.

Är det dåligt drevat(tätat) runt fönstret så är där som ljudet kommer in. Listerna har ganska liten inverkan.
Citera
2019-06-18, 11:35
Medlem
Phillewees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Har två st ljudabsorbenter i form av tunna kuddar på vägg, ser ut som världskartan med tryck. Så grymma, kan låta ac dc spela en hel jävla konsert o du hör knappt ngt utanför rummet.

Rätt dyra men så prisvärt.

https://www.google.com/search?biw=1745&bih=881&tbm=isch&sa=1&ei=83MIXdm2F cLIwALlv4_YDw&q=ljudabsorbent+v%C3%A4gg&oq=ljudabs orbent+v%C3%A4gg&gs_l=img.3..0.4570.9646..9838...0 .0..0.382.1626.13j1j0j1......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30.MtyLk CrhDeU#imgdii=AGjL3UuKIpujpM:&imgrc=QGBQLg8yXfJDjM :

Hej !

ja problemet är att jag vill inte ha något ljud in i rummet men det kanske fungerar på samma sak ? går inte att se något pris vad kostar det i runda slänga tror du ?
Citera
2019-06-18, 11:38
Medlem
Phillewees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
En polare lade in tjock heltäckningsmatta i sitt vardagsrum och det var precis som ljud bara försvann, jag skulle börjat med det iallafall. Jag själv är också känslig för ljud nattetid och skulle inte tveka en sekund att lägga in tom. dubbla lager mattor.

har dock inte problem med ljud som kommer underifrån men kanske har förstått det fel då att om man även lägger en matta i rummet så blir ljudet utifrån som kommer in från väggar/fönster reducerat ?
Citera
2019-06-18, 11:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillewee
Hej !

ja problemet är att jag vill inte ha något ljud in i rummet men det kanske fungerar på samma sak ? går inte att se något pris vad kostar det i runda slänga tror du ?
Det dämpar allt ljud, både utifrån o innefrån.

Mellan 3500 o 11500 beroende på storlek.
Citera
2019-06-18, 17:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Är det dåligt drevat(tätat) runt fönstret så är där som ljudet kommer in. Listerna har ganska liten inverkan.

Visst så är det så. Men i mitt fall så räckte det med att byta tätningslisterna av gummi.

Har TS otur så är det dåligt drivat.
Men basdunk är oerhört svårt att isolera bort.
Nästan inget hjälper..
Citera
2019-06-18, 17:45
Medlem
Antar att ljud som stör dig i sovrummet gör sig påmint vid sänggående?
För att göra processen kort med det störande oljudet i villan,
utan en kostsam ombyggnad med resonansdämpande bafflar och övrigt
spök du i vänlighetens namn rekommenderats, blir mitt enkla tips:
Besök på närmsta apotek, inhandla "öronproppar" finns i olika storlekar
beronde på öronens storlek och känslighet, säljs i påsar för ringa slant!

Är själv stamkund sedan många år på grund av kärring som snarkar
så takstolarna kvider av eländet och går i skov.
Testa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in