Har bott i vår ny köpta villa i snart 2 månader. På senare tid har jag märkt att vårt kära trähus från 2000 talet är väldigt dåligt isolerat och släpper in en hel del ljud i huset framförallt i sovrummet då jag antar att det stora fönstret är boven i dramat. Har inte haft samma problem med ljud tidigare men skyller på att det har kommit mer och mer med åldern. När jag ska lägga mig eller är i huset under dagtid kan jag höra grannarnas bas i huset bredvid som går igenom våra väggar eller om någon står på deras uppfart på kvällen och pratar så hör man sorlet igenom. Känner en klump i magen varje gång jag noterar något typ av ljud nu i hela huset och kan själv inte ha på mina egna högtalare när jag kollar film för jag själv mår dåligt. Jag antar att det är en typ av ångest som byggts upp delvis för att man inte helt kan slappna av men också för att man har lagt sin livs besparing för något man inte är nöjd med. Har pratat med grannarna om ljudet men det är också svårt att be dom göra något ytterligare åt det som påverkar deras liv när dom precis som jag tycker att man ska få göra vad man vill i sitt hus...
Efter den del funderingar så är jag inne på att på något sätt försöka ljudisolera sovrummet så man i alla fall kan skaffa sig ett rum som blir ens "fristad" Då vi precis målat om rummet känns det väldigt dyrt och kanske dumt att riva ut nuvarande gipsväggar för att sätta in ny isolering/nya fönster. Läst lite om att man kan sätta dit ytterligare gipsväggar som minskar ljudet och ev. dubbla gardiner för ljudet i fönstret. Har försök att googla efter någon som har hand om ljudisolering men de verkar bara vända sig till företag. Undrar även om man kontaktar en vanlig byggfirma hur insatta och bra dom i regel är på lösningar inom just detta problemet ?
Någon som har ett förslag eller tips på hur man kan åtgärda problemet ? Kan väl tänka mig att lägga en budget på kanske runt 30.000-40.000 för att få bukt på detta problemet
tack på förhand
Efter den del funderingar så är jag inne på att på något sätt försöka ljudisolera sovrummet så man i alla fall kan skaffa sig ett rum som blir ens "fristad" Då vi precis målat om rummet känns det väldigt dyrt och kanske dumt att riva ut nuvarande gipsväggar för att sätta in ny isolering/nya fönster. Läst lite om att man kan sätta dit ytterligare gipsväggar som minskar ljudet och ev. dubbla gardiner för ljudet i fönstret. Har försök att googla efter någon som har hand om ljudisolering men de verkar bara vända sig till företag. Undrar även om man kontaktar en vanlig byggfirma hur insatta och bra dom i regel är på lösningar inom just detta problemet ?
Någon som har ett förslag eller tips på hur man kan åtgärda problemet ? Kan väl tänka mig att lägga en budget på kanske runt 30.000-40.000 för att få bukt på detta problemet
tack på förhand