• 1
  • 2
2021-11-11, 21:48
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Kanske El-sparkcyklar med dubbdäck nu
när snömodden börja komma
Skulle just skriva detta men nu slapp jag haha.

Någon som dubbat? Tänkte lämna in mina smådäck till däckia, fungerar det att köra på vintern om det är hyfsat skottat (max 1-2cm nysnö) och inga stötdämpare?

Edit: Har en ostrypt 250 wattare så ingen värsting.
Citera
2021-11-12, 21:10
Medlem
Någon som funderat på om man skulle kunna göra en hacka på att ta för sig av alla elsparkcyklar som ligger strösslade. Montera i sär dem och använda/sälja materialet?
Citera
2021-11-12, 21:17
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Någon som funderat på om man skulle kunna göra en hacka på att ta för sig av alla elsparkcyklar som ligger strösslade. Montera i sär dem och använda/sälja materialet?
Skulle det vara lönsamt skulle det inte finnas en enda elsparkcykel på stan. Alla hade legat i något zigenarhem
Citera
2021-11-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Skulle det vara lönsamt skulle det inte finnas en enda elsparkcykel på stan. Alla hade legat i något zigenarhem

Ändå skumt att det inte sker. Några gypsys borde ha fått upp ögonen för detta tycker man
Citera
2021-11-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Skulle just skriva detta men nu slapp jag haha.

Någon som dubbat? Tänkte lämna in mina smådäck till däckia, fungerar det att köra på vintern om det är hyfsat skottat (max 1-2cm nysnö) och inga stötdämpare?

Edit: Har en ostrypt 250 wattare så ingen värsting.

Bor i norra Sverige och kör fortfarande. så länge det inte är mer än 2 cm snö så funkar det att köra som vanligt, bara du är försiktig när du svänger. När det var 4-5 cm så var de rent livsfarligt!

Har inte dubbat dock.
Citera
2021-11-15, 22:35
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerkanin
Bor i norra Sverige och kör fortfarande. så länge det inte är mer än 2 cm snö så funkar det att köra som vanligt, bara du är försiktig när du svänger. När det var 4-5 cm så var de rent livsfarligt!

Har inte dubbat dock.
Jag var faktiskt ute häromveckan när det var halt men körde på sandade & grusade banor, men känns som man skulle vilja ha dubb iaf, blir ju lite säkrare då.

Bor också i Norra Sverige så vi har samma vintrar, blir räckvidden märkbart sämre i kyla?
Citera
2021-11-16, 16:09
Medlem
Jag har åkt en hel del med småhjul , enl min cykelmek , börjar man med framdäcket.
Citera
2021-12-09, 21:10
Medlem
Jag har också en Xiaomi M365 med cfw. Mycket trevlig👍
Citera
2022-06-15, 23:54
Medlem
Blackdollkillers avatar
Kan någon vara vänlig och förklara för mig? Jag kollar på en elkick, följande står:

E2S V2 2022
E-WHEELS
Artikelnummer: 9286
Skandinaviens mest sålda!

Kraftig 700W motor (maxeffekt)
IP56 certifierad
Lätt, praktisk och hanterlig!
Bästa elsparkcykeln 2021 enligt elsparkcyckel.com, testvinnare på Nettavisen.no, strålande testresultat i både Tek.no och Dinside.no och vår överlägset mest sålda elsparkcykel. 100% Laglig! Uppgraderad med kraftfull 700 watt motor (max), 650W för Standard. IP56 certifiering och Bluetooth app

Alltså jag vill ha en laglig, så jag kan köra var jag vill och även om jag tagit ett par öl. Givetvis med måtta.
MEN, jag vill också kunna enkelt få lite extra tryck i den om det är så att jag är ute på en landsväg mitt i natten eller nåt. Denna model hållet ju sig inom lagens ramar med maxhastighet på 20 km/h och 250w. Nu kan ju inte polisen säga något, även om jag skulle ha tagit ett par öl - för jag räknas som cyklist.

Men där står även 700w och en hastighet på 30km/h? Så till frågan nu, kan jag enkelt ändra om via knapptryck under färd och få den till 700w och 30km/h? För att enkelt snabbt kunna trycka ner den till ”en laglig” igen om polisen skulle dyka upp.
Eller det är det som är Eco till Sport? Snälla hjälp mig. Bor i Göteborg, så jag tänkte köra både i stan och ute på småvägarna.

Tacksam för svar.
Citera
2022-07-30, 13:34
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Har nu kört min MI Pro2 ett par månader.
Fungerar bara bra på asfalt.
Är ett studsande helvet på huligansten, och så känslig att man känner smällarna från trafikfärgen på parkeringsplatser.
Jag sänkte lufttrycket till en tredjedel av rekommenderat och då går det äntligen att köra på huligansten.

Jag fick punka pga en spik och upptäckte då att det är betydligt svårare att reparera punka jämfört med en cykel.
Bytte därför till massiva däck (punkasäkra), som ger lite högre fart i uppförsbackar jämfört med lågt tryck i luft-däck-
Men får tillbaka en massa studsande.
De dåliga studsande däcken är ett minus med billigare elsparkcyklar. Funkar bara bra på asfalt.

Däcken som följde med hade så styva sidor att det enda som ficka mig att upptäcka att det var punka var ljudet.
Går att köra helt utmärkt med punka, men drar mer batterier och orkar inte lika mycket i uppförsbackar.
Ett bevis på att däcken är mest skit på billiga elsparkcyklar, och det kan bli viktig förbättring på nästa generation elsparkcyklar.

Batterierna (brandfara) och annat kan skaka sönder med den dåliga stötdämpningen och hjullager går sönder eftersom de tar smällarna pga dålig stötdämpning. Sett på youtube att det finns videos om problem med trasiga batterier där punktsvetsarna släppt, och byte av lager, byte till punkasäkra däck. Vilket säger allt om bristerna.

Om man bor på ett ställle med mycket backar så vill man ha mer effekt på motorn så att den orkar dra uppför backen.
Annars får man leda sparcykeln uppför backen.
Köp inte 250W om det finns mer. Jag brukar svischa förbi dem som köpt klenare grejer i uppförsbackarna, där de får leda upp.
Och innan de försvinner helt så väljer man en som kommer upp i högre hastighet 25kmh.

Har sett att det tydligen finns 2 olika kvalitet på massiva däck. Hårt gummi och mjukt gummi.
På youtube finns det videos där folk plockar fram sitt massiva däck ur en plastpåse utan att koka det först och utan att använda speciella verktyg lyckas klämma fast det på fälgen.
Antagligen ger däck med mjukt gummi bättre stötdämpning.
Att det finns två typer framgår inte av de säljsidor som finns på webben.
Och här kan någon flika in var man får tag på mjuka eller hårda typen ?

CDON= Hårda typen av däck.

Jag fick därför tag på ett par däck från NEDONG som var stenhårda.
Ett kinesföretag som tillverkar både hårda och mjuka däck.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2022-07-30 kl. 13:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in