2019-06-16, 18:55
Medlem
Hej! Jag funderar på att köpa en elsparkcykel men med allt tumult kring det osv är man osäker på ifall de kommer att bli olagliga/regleras. Vad tycker ni? Är det värt att köpa en med den risken att det kan bli förbjudet snart.
Citera
2019-06-16, 19:11
Medlem
olasvenssons avatar

Ja det mesta i Sverige blir reglerat eller förbjudet när något blir populärt. Troligtvis blir det kanske körkort på elsparkcykel i framtiden - och åldersgräns naturligtvis.

Köp en elsparkcykel med lågt wattantal.
Citera
2019-06-16, 20:29
Medlem
Du kommer hinna köra sönder en 5000kr-klass sparkcykel innan politiker har funderat, vridit och vändigt och ett beslut är framtaget. Byråkrati är långsam.

Ha lite kul i sommar, unna dig!
Citera
2019-06-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hosthost12
Hej! Jag funderar på att köpa en elsparkcykel men med allt tumult kring det osv är man osäker på ifall de kommer att bli olagliga/regleras. Vad tycker ni? Är det värt att köpa en med den risken att det kan bli förbjudet snart.

Du har samma regler med elsparkcykel som du har för alla andra fordon på allmän väg. Skillnaden är att sparkcyklar är LEKFORDON och elsparkcyklar är EJ DEFINIERADE (dvs olagliga). De är redan olagliga per definition då de inte faller under en av Fordonslagens katergorier. Men köp du en och tro att du kan bete dig hur som helst med den, precis som cyklisterna gör.
Citera
2019-06-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Skillnaden är att sparkcyklar är LEKFORDON och elsparkcyklar är EJ DEFINIERADE (dvs olagliga).

Sparkcykel med (fram)hjul över en viss storlek borde räknas som cykel. Det finns de som har 28" hjulstorlek som en vanlig cykel, självklart med effektiv handbroms (fälgbroms eller skivbroms) fram och bak. De borde vara mycket säkrare än en (el)sparkcykel med minimala hjul. Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=m_FAkWJQxNc
Citera
2019-07-02, 12:20
Medlem
Marcens avatar
Använd den som du använder en cykel så är det lugnt. Dvs följ trafikreglerna och var nykter. Sköter du dig finns det inte en enda ordningsman i landet som kommer bry sig om dig.
Citera
2019-07-02, 17:21
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Använd den som du använder en cykel så är det lugnt. Dvs följ trafikreglerna och var nykter. Sköter du dig finns det inte en enda ordningsman i landet som kommer bry sig om dig.

Håller med. Det är vett och etikett som gäller. Man måste ändå köra hyfsat försiktigt med tanke på de små hjulen och de vanligtvis stora hålen som finns lite här och var.
Polisen verkar inte bry sig det minsta om man inte lever rövare.

Skaffade en Xiaomi M365 Pro nu denna sommar och det är väldigt trevligt att köra runt med den, har kört säkert 20 mil redan. Har inte testat någon sparkcykel innan dess, hade det inte varit för att jag får otroligt ont i fötterna efter ett tag så hade den fått full poäng.
Citera
2019-07-06, 07:27
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Håller med. Det är vett och etikett som gäller. Man måste ändå köra hyfsat försiktigt med tanke på de små hjulen och de vanligtvis stora hålen som finns lite här och var.
Polisen verkar inte bry sig det minsta om man inte lever rövare.

Skaffade en Xiaomi M365 Pro nu denna sommar och det är väldigt trevligt att köra runt med den, har kört säkert 20 mil redan. Har inte testat någon sparkcykel innan dess, hade det inte varit för att jag får otroligt ont i fötterna efter ett tag så hade den fått full poäng.

Har en Xiaomi M365 med cfw och jag har med kört cirkus 20 mil. Trevligt fordon och det handlar mer om vem som kör än vad man har för cykel. Bete sig normalt och vissa företrädande för gående etc. Om det blir för jävligt så kliver jag av och går till fots. Brukar lösa sig efter några meter.

El moppo går hela 28 kilometer i timman. Är mycket kriminell hehe.
Citera
2020-05-21, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Har en Xiaomi M365 med cfw och jag har med kört cirkus 20 mil. Trevligt fordon och det handlar mer om vem som kör än vad man har för cykel. Bete sig normalt och vissa företrädande för gående etc. Om det blir för jävligt så kliver jag av och går till fots. Brukar lösa sig efter några meter.

El moppo går hela 28 kilometer i timman. Är mycket kriminell hehe.

Hur upplever du pro? Jag väger 80 kg och upplever den vanliga väldigt seg i uppförsbackar.
Citera
2020-05-21, 10:31
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Hur upplever du pro? Jag väger 80 kg och upplever den vanliga väldigt seg i uppförsbackar.

Den är bra men man jag kommer sällan över 20 kilometer i timman i hårda backar. Undviker gärna trafik där av i sådan terräng där uppför gör cykeln trött.

Priset man får betala om man är laglig med 250/300 watts motor.
Citera
2020-08-24, 22:36
Medlem
Die.young.4evers avatar
Kollar nu på lokala nyheter ABC. Michel Berendji förstår ingenting. Det small till sen blev han påkörd av en buss! Ja Vafan hade han väntat sig om man kör dyngrak från krogen. majoriteten av alla olyckor är alkohol inblandat. Förstår inte vanligt folk att man inte ska dricka och köra
Citera
2021-11-09, 12:18
Medlem
Kanske El-sparkcyklar med dubbdäck nu
när snömodden börja komma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto