2019-06-14, 10:15
Medlem
Då testar vi igen.
Jag söker folk som likt jag är fascinerad av "agenter",
Jag älskar youtubeklipp och böcker om psykologi, hur man dyrkar lås, närstrid, vapen etc.
Vad läser du just nu?
Vem hade den bästa underrättelsetjänsten?

Se det hela som en kontaktannons från en nörd till en annan 😁.

Ps just nu läser jag
Yrke livvakt
Av Roland J
Citera
2019-06-14, 10:19
Bannlyst
bond. james bond.

vet inte hur gammal du är men förr fanns det en hemlig agent-låda man kunde köpa som innehöll massa balla grejer.
Citera
2019-06-14, 10:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
bond. james bond.

vet inte hur gammal du är men förr fanns det en hemlig agent-låda man kunde köpa som innehöll massa balla grejer.

Jag hade den 'lådan'. Hette agentväska och innehöll allt en agent behöver + att väskan kunde skjuta niomillimeters plastkulor. Att träna med den väskan har varit ovärderligt för mitt nuvarande artbete som agent.
Citera
2019-06-14, 10:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Frågetecken tillagt i rubriken och rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2019-06-14, 11:58
Medlem
Gabriel Knights avatar
Ofta var väl agenter gamla militärer som hade kopplingar till underrättelsetjänster som GRU/KGB/Mi6 osv.
Författarna John le Carré och Tom Clancy skriver en del romaner utifrån sina egna erfarenheter inom branschen.
John le Carré har varit verksam inom den brittiska underrättelsetjänsten under en period och Tom Clancy har varit marinkårssoldat så deras böcker ger mycket realistiska och detaljrika berättelser kring det hela.

Förr åtminstone fanns alltid både GRU- och KGB-agenter placerade vid den ryska ambassaden i Stockholm med bla uppgifter att hålla tät kontakt med Kreml kring vilka som ansökt visum till Ryssland/Sovjetunionen samt övervaka Sveriges in- och utrikespolitik mm.
Detta förfarande avslöjades för övrigt av bla Staffan Heimersson och det blev en stor skandal kring detta när det kom fram. Pga detta blev Staffan Heimersson portförbjuden i Ryssland sedan dess. Allt om detta går att läsa i hans bok "Jorden är platt".
Citera
2019-06-14, 13:30
Medlem
Självklart hade jag agentväskan man kunde skjuta med som barn. Tror det var en pkk som man kunde ra Loss på insidan som skjöt röda skott.
Citera
2019-06-17, 04:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag hade den 'lådan'. Hette agentväska och innehöll allt en agent behöver + att väskan kunde skjuta niomillimeters plastkulor. Att träna med den väskan har varit ovärderligt för mitt nuvarande artbete som agent.

Köp en sån och ge den till en riktig agent , dom är lätta och hitta i erat område.
*Socialfall med massa tid över och desperat behov av pengar.
*Koppling till AA eller AN trolig
*Oatraktivt utseende och doft för att förhindra svalor från annan säkerhetstjänst
*Överblivna människor i stort eller kort och gott Samhall som i många fall även
är täckanställning för att betala ut lön till agenten

Förutom serskilld agentveska glöm inte o köpa käpphäst o toppa me cykelsiren

Bli inte förvånade om eran lokala underättelseförmåga börjar använda sin nya utrustning
för att imponera på Klaes Friberg för att få spionfångarmedaljong i guld med rubiner
Citera
2019-06-18, 11:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Köp en sån och ge den till en riktig agent , dom är lätta och hitta i erat område.
*Socialfall med massa tid över och desperat behov av pengar.
*Koppling till AA eller AN trolig
*Oatraktivt utseende och doft för att förhindra svalor från annan säkerhetstjänst
*Överblivna människor i stort eller kort och gott Samhall som i många fall även
är täckanställning för att betala ut lön till agenten

Förutom serskilld agentveska glöm inte o köpa käpphäst o toppa me cykelsiren

Bli inte förvånade om eran lokala underättelseförmåga börjar använda sin nya utrustning
för att imponera på Klaes Friberg för att få spionfångarmedaljong i guld med rubiner
Varför inte ge dig ut i skog och mark med spade och metalldetektor för att försöka hitta en Äkta rysk "Agent-väska" som Spetznaz hade grävt ner i de svenska skogarna i flera tusentals exemplar.
Redo för när ett skymningsläge skulle komma alltså.

I de väskorna kan du säkert hitta allt du behöver för att få lov att vara hemlig agent.

Frågan är väl bara var man bäst bör leta.
Men rimligtvis borde det vara i närheten av antingen några av de planerade landstigningsplatserna, och/eller vid de gamla Kalla krigs-installationerna som stod utplacerade här och var på den tiden.
Citera
2019-06-18, 11:32
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uggleheren
Då testar vi igen.
Jag söker folk som likt jag är fascinerad av "agenter",
Jag älskar youtubeklipp och böcker om psykologi, hur man dyrkar lås, närstrid, vapen etc.
Vad läser du just nu?
Vem hade den bästa underrättelsetjänsten?

Se det hela som en kontaktannons från en nörd till en annan 😁.

Ps just nu läser jag
Yrke livvakt
Av Roland J

Var intresserad i ämnet som yngre. Hade en massa dyrkar, typ alla böcker från old eagle, expanderbara batonger och sånt. Men gav bort allt till en kompis, tror det inte var bra för mitt framtida liv om jag fortsatte med intresset
Citera
2019-06-18, 12:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför inte ge dig ut i skog och mark med spade och metalldetektor för att försöka hitta en Äkta rysk "Agent-väska" som Spetznaz hade grävt ner i de svenska skogarna i flera tusentals exemplar.
Redo för när ett skymningsläge skulle komma alltså.

I de väskorna kan du säkert hitta allt du behöver för att få lov att vara hemlig agent.

Frågan är väl bara var man bäst bör leta.
Men rimligtvis borde det vara i närheten av antingen några av de planerade landstigningsplatserna, och/eller vid de gamla Kalla krigs-installationerna som stod utplacerade här och var på den tiden.

Sådana cacher innehöll väl bara konserver,lite vapen och sprängämnen för att driftsätta en agent vid t.ex krig
Citera
2019-06-18, 12:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Sådana cacher innehöll väl bara konserver,lite vapen och sprängämnen för att driftsätta en agent vid t.ex krig
Det var väl olika beroende på vilka uppgifter som åstundande.

Från början handlade det ju mest bara om att kunna hålla koll på den svenska mobiliseringen.
Men under 80-talet höjdes temperaturen ytterligare några snäpp och ryssarna började planera för ett mer proaktivt skeende. Dvs med renodlade sabotage osv.

Med tanke på att det ska ha varit tal om flera tusentals sådana nergrävda väskor, så borde ju också innehållet spegla det - dvs allt från det lilla med bara det allra mest nödvändiga som radio, till kanske större vapendepåer.
Citera
2019-06-18, 12:21
Medlem
448s avatar
Ja finns nog en hel del där ute men dom är inget för finslipade Jamesbond snubbar utan
mestadels ganska grovhuggna agenter - finns säkert påfyllningsförådd för t.ex elitförband som
ankom via luft eller hav oxå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in