2019-06-20, 15:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja finns nog en hel del där ute men dom är inget för finslipade Jamesbond snubbar utan
mestadels ganska grovhuggna agenter - finns säkert påfyllningsförådd för t.ex elitförband som
ankom via luft eller hav oxå
Jag vet inte det ...

Jag har faktiskt själv träffat på hemliga agenter från Sovjetunionen under Kalla kriget.
Dvs i form av "kringvandrande tavelförsäljare."

Deras uppgift var att kartlägga bla svenska försvarsinstallationer, och nu i efterhand har jag faktiskt sett Precis det kustområde som jag träffade den agenten vid, som avbildad i gamla avhemligstämplade dokument från Warszawa-pakten.
Dvs där någon hade ritat just den kustlinjen där jag träffade tavelförsöljaren, och ritat ut alla försvarsanläggningar som fanns där.

Vem vet, det kanske var just han som jag träffade som hade ritat det ... =)

Jävla synd bara att min mamma vägrade köpa en av hans tavlor, trots att jag tjatade ordentligt.
Men hon visste ju vad han var för något, vilket jag aldrig förstod för jag var en liten unge.

Men annars så hade jag ju kunnat Äga ett Äkta "spion-konstverk" från Kalla kriget.
Det hade faktiskt varit häftigt.
Citera
2019-06-26, 19:08
Moderator
sosweets avatar
(FB) Volvo börjar sälja bepansrade bilar i sitt standardsortiment

Blev full i skratt när jag först läste den här tråden och sedan den ovan. Mer hemlig agent än så blir det ju inte.

På ämnet har jag kanske inte samma glödande intresse som vår TS men nog är det väl häftigt att tänka att det ju faktiskt måste gå omkring hemliga agenter lite varstans?! Bara de inte är som Johnny English så är det nog ganska lugnt.

Jag kan tycka att spionromaner är lite jobbiga att läsa, nördiga och mer macho än vad jag står ut med.
Citera
2019-07-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var väl olika beroende på vilka uppgifter som åstundande.

Från början handlade det ju mest bara om att kunna hålla koll på den svenska mobiliseringen.
Men under 80-talet höjdes temperaturen ytterligare några snäpp och ryssarna började planera för ett mer proaktivt skeende. Dvs med renodlade sabotage osv.

Med tanke på att det ska ha varit tal om flera tusentals sådana nergrävda väskor, så borde ju också innehållet spegla det - dvs allt från det lilla med bara det allra mest nödvändiga som radio, till kanske större vapendepåer.

Det låter väldigt fascinerande! Men om de placerat ut tusentals väskor, varför har man inte hört talas om att en enda hittats? Eller är det bara jag?

OnT: Agenter är personer som agerar efter en agenda och lyder order och instruktioner. Vad TS eftersträvar att bli är bara en skummis, om hen inte hittar en uppdragsgivare först.
Citera
2019-07-30, 11:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Det låter väldigt fascinerande! Men om de placerat ut tusentals väskor, varför har man inte hört talas om att en enda hittats? Eller är det bara jag?

OnT: Agenter är personer som agerar efter en agenda och lyder order och instruktioner. Vad TS eftersträvar att bli är bara en skummis, om hen inte hittar en uppdragsgivare först.
Jag vet inte om någon väska har grävts upp.

Men det var agenter inom Spetznaz-systemet som hade dessa "arbetsuppgifter."
Och från avhoppande element de fick tag i informationen.
Det var faktiskt genom just avhoppade sovjetiska medborgare de västerländska underrättelstjänsterna först fick reda på att det ens fanns något sådant som "spetznaz-förband."
Om jag inte minns helt fel nu, så var det en sovjetisk statlig tjänsteman, eller politiker, som hoppade av, och som då berättade om sin egen militärtjänstgöring och vad han där hade fått veta om Spetznaz.

Men det man kanske vill tro, är ju att det skulle röra sig om topptrimmade dödsmaskiner, elelr nåt sånt.
I själva verket var det oftast helt andra kategorier det var tal om - som universitetsutbildade med särskild kompetens inom något ämne (tex svenska).
Studenter som studerat svenska på universitetet fick alltså Spetznaz-utbildning när de gjorde sin värnplikt, något som de vidareutbildades i under varje nytt repetitionstillfälle.

Det var först i samband med början av 80-talet, och det hårdare tonläget supermakterna emellan, som de där väskorna kom in i bilden.
Före det handlade dessa Spetznaz-enheterna oftast om att biträda vid regelrätta invasionsföretag.
Men den doktrinen ändrades med 80-talet och de fick rena sabotage och kupp-assisterande uppdrag.

Det var meningen att de skulle skeppas över till Sverige långt i förväg, och hämta sina nergrävda väskor för att utföra sina uppdrag. Inte genom att skjuta och spränga, utan mest att sprida desinformation och söka polarisera samhället. Spräcka den svenska enheten med andra ord, och då göra det lättare för ett senare militärt företag.

Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Agenter är personer som agerar efter en agenda och lyder order och instruktioner. Vad TS eftersträvar att bli är bara en skummis, om hen inte hittar en uppdragsgivare först.
Det låter isf som att TS hade kunnat titta på filmen "The Falcon and the Snowman" från 80-talet,för att hämta inspirationen.

Men, man måste ju ha något att erbjuda fienden också.
Det räcker ju inte att bara stövla in på ryska ambassaden och fråga om man får lov att bli deras spion.
Citera
2019-08-04, 11:21
Medlem
Hur går det TS? Har du blivit någon agent än?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in