• 1
  • 2
2019-06-13, 23:32
Bannlyst
Vad tråkigt det är med pengar, har ni också märkt det? Hur meningslöst det är. När man provat på det mesta och köpt allt man drömt om... det är svårt att motivera sig till att tjäna pengar när man ändå inte har något vettigt att göra med dom.

Ok, visst, man har inte köpt precis allt, den där dyra båten, eller bilen kanske, men man vet ju innerst inne att lycka är kort och man skulle tröttna på det också, som allting annat...

Man ser ju det på dom rika-rikaste också... hur dom närmast desperat försöker hittat nån mening med alla sina pengar... Nicholas Cage... köper typ 17 hus och slott osv... Johnny Depp köper en egen ö... ja till och med vår egen Mats Willander äger ett hus som han inte fått sålt på 14 år (!) prislapp: 42 miljoner.
Citera
2019-06-13, 23:36
Medlem
ziffles avatar
Hade nog hellre levt i en hyffsat fin lya i Spanien än min 1a som jag har just nu, men men. Kanske blir tråkigt det också i längden...
Citera
2019-06-13, 23:37
Medlem
proconsuls avatar
Jag skulle hellre ha tråkigt med pengar än utan.
Citera
2019-06-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Vad tråkigt det är med pengar, har ni också märkt det? Hur meningslöst det är. När man provat på det mesta och köpt allt man drömt om... det är svårt att motivera sig till att tjäna pengar när man ändå inte har något vettigt att göra med dom.

Ok, visst, man har inte köpt precis allt, den där dyra båten, eller bilen kanske, men man vet ju innerst inne att lycka är kort och man skulle tröttna på det också, som allting annat...

Man ser ju det på dom rika-rikaste också... hur dom närmast desperat försöker hittat nån mening med alla sina pengar... Nicholas Cage... köper typ 17 hus och slott osv... Johnny Depp köper en egen ö... ja till och med vår egen Mats Willander äger ett hus som han inte fått sålt på 14 år (!) prislapp: 42 miljoner.

Om du inte vet vad du ska göra med pengarna så är det ditt huvud det är fel på och inte pengar. Pengar är ett transaktionsmedel.

Sen är din analys av Nicolas Cage primitiv och värdelös. De flesta på den nivån köper hus för omväxlnings-skull och inte för att fylla en inre tomhet. Precis som du har flera par byxor.
Citera
2019-06-13, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Om du inte vet vad du ska göra med pengarna så är det ditt huvud det är fel på och inte pengar. Pengar är ett transaktionsmedel.

Sen är din analys av Nicolas Cage primitiv och värdelös. De flesta på den nivån köper hus för omväxlnings-skull och inte för att fylla en inre tomhet. Precis som du har flera par byxor.

nej jag tror det är för att fylla en inre tomhet.

det finns inget vettigt att göra med pengar när man nått en viss nivå, och i stora drag når man väldigt snabbt den nivån.
Citera
2019-06-13, 23:43
Medlem
Å herregud, hade jag haft sjukt mycket pengar över natten hade jag ringt mina polare och sagt åt dem att packa veckorna hade blivit månader av äventyr. Jag är inte en person som sitter på varslet jag hade haft mer tid för träning och sporter, hade kunnat mecka med bilar hela dagarna och kört cross. Dragit runt på restauranger världen runt och käkat exklusiv mat, hängt med familj och slutligen skaffat egen familj med säg 5 barn om inte fler. Köpt olika företag och provar olika jobb. Byggt ett eget fritidshus i fjällen, seglat fyfan listan kan bli oändlig.
Citera
2019-06-13, 23:48
Bannlyst
finns ju studier som visar att gränsen går vid $75 000 per år i inkomst att tjäna mer pengar än så gör en inte lyckligare. och det är ju ganska lite pengar (antar det är före skatt).
Citera
2019-06-13, 23:49
Medlem
johnny depp köpte 2 öar.

pengar är frihet, men har man inte lärt sig uppskatta pengarna, så försvinner dom fort.

och dessa stjärnor mår dåligt över något i deras liv och kan inte uppskatta dom, då försvinner dom fort.
Citera
2019-06-13, 23:54
Bannlyst
leif gw persson brukar skryta om hur rik han är, men han gör ju nästan ingenting för pengarna så vitt jag kan förstå. han brukar prata om hur han "slipper titta på prislappar" men vem fan gör det? det behövs inte särskilt stora inkomster för man ska sluta titta på prislappar när man handlar...
Citera
2019-06-14, 00:11
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
leif gw persson brukar skryta om hur rik han är, men han gör ju nästan ingenting för pengarna så vitt jag kan förstå. han brukar prata om hur han "slipper titta på prislappar" men vem fan gör det? det behövs inte särskilt stora inkomster för man ska sluta titta på prislappar när man handlar...

Han har sagt flera gånger att han ger bort en stor del av sina pengar till nära och kära. Han har många barn och barnbarn att göra ekonomiskt oberoende för resten av deras liv.
Citera
2019-06-14, 00:12
Medlem
Re4listeNs avatar
Pengar till att inte behöva jobba hade varit lyx för mig. Sen behöver jag inte ha prylar och grejer.
Citera
2019-06-14, 00:14
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
finns ju studier som visar att gränsen går vid $75 000 per år i inkomst att tjäna mer pengar än så gör en inte lyckligare. och det är ju ganska lite pengar (antar det är före skatt).

Har inte kikat på studierna men i de flesta fall handlar det väl om inkomst genom arbete eller eget företag, så där brukar en högre lön även innebära mindre fritid och större stress. Har man ingen tid eller är sönderstressad och kan inte släppa jobbet/företaget på sin fritid så kommer ens pontential till att uppfylla sina önskemål ändå aldrig realiseras.

Man brukar inte heller räkna med möjliga framtida lyckan: har du råd att sluta jobba vid 40 och spendera tid med dina barn, vänner och intressen utan att oroa dig över ekonomin så kan det vara mer värt med övertid när du är 20-30, även om det just då inte ger direkt lycka.

Sen vänjer man sig vid sin livssituation och det blir svårt att blicka tillbaka och säga att man är mer eller mindre lycklig av att ha haft mer pengar för man har inget att jämföra med. Men med tanke på att de flesta på dödsbädden ångra att det inte har gjort saker så kan åtminstone pengar ses som möjligheter, gäller bara att man faktist utnyttjar dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in