Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-06-13, 19:39
Medlem
Uttrycket att maten "rinner rakt igenom" är väl knappast sant... Eller?
Jag är extremt kass i magen, får forsande diarréer typ 30-40 minuter efter varje måltid, och det är ungefär tryck som i en brandspruta (lite lätt överdrivet kanske &#129300 mår absolut tipp topp i övrigt, inget nedsatt allmäntillstånd eller så...

Men vad är det egentligen som kommer ut?? Känns inte rimligt att det skulle vara det jag just ätit (verkar inte så när jag kollar iallafall) men hur funkar det egentligen? Är det typ som att maten som finns i systemet liksom pressas ut av det man åt senast? Jag har försökt googla men hittar inget om just detta.
Citera
2019-06-13, 19:51
Medlem
megacoolmans avatar
Det låter som det är något du inte tål. Glutenallergiker?
Citera
2019-06-13, 20:17
Bannlyst
Matrester vad annars tomatjuice kanske? Du måste varje dag ta Psyllium fröskallor och dricka mycket vatten. Havregröt e också bra.
Citera
2019-06-13, 20:21
Medlem
dwgs avatar
Sluta med gluten och mjölkprodukter.
Om magen blir bättre (kan ta mot en vecka)

Testa endast en av dessa går de åt samma håll, kan du utesluta detta som föda.
Sen kör du samma visa och tar nästa, har du oturen så får du hoppa både.

Det drabbade mig Frun skickade mig till doktorn för hon tröttnade på mina toa besök. Sen blir magen väldigt uppsvullen.

Testade en gång när jag offrade mig för en pizza han äta hälften så började magen svälla måttband visade 8cm redan då.
Citera
2019-06-13, 20:36
Medlem
Men fy det låter otrevligt! 😱
Nä gluten är jag nästan helt säker på att det inte är. Har uteslutit mjöl och socker ur kosten pga diabetes typ 2. Men ska testa att göra ett uppehåll vad gäller mjölkprodukterna. 👍🏻

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Sluta med gluten och mjölkprodukter.
Om magen blir bättre (kan ta mot en vecka)

Testa endast en av dessa går de åt samma håll, kan du utesluta detta som föda.
Sen kör du samma visa och tar nästa, har du oturen så får du hoppa både.

Det drabbade mig Frun skickade mig till doktorn för hon tröttnade på mina toa besök. Sen blir magen väldigt uppsvullen.

Testade en gång när jag offrade mig för en pizza han äta hälften så började magen svälla måttband visade 8cm redan då.
Citera
2019-06-13, 20:44
Medlem
Europes avatar
Jag tror inte det är samma mat som TS precis har ätit som kommer ut, utan snarare det som redan fanns i tarmarna sedan förra maten. Jag menar, jag tror det i alla fall... Jag har autism, något som brukar ge gastrointestinala problem (ofta i form av förstoppning, men många får även IBS-liknande problem, som väl liknar det TS beskriver). Jag märker ofta att hela tarmsystemet ofta sätter igång när jag har ätit. Faktum är att jag just nu, när jag har sänkt mitt kaloriintag för att gå ned i vikt, har problemet att tarmverksamheten ibland verkar närmast stå still (ett problem jag ofta har drabbats även när jag har haft feber eller tagit opiater).

När jag har haft liknande problem själv, så har jag i likhet med TS förundrats över att även vad jag äter verkar påverka toalettbesöket inom kort, trots att man skulle inte tro det, om vi förutsätter att det inte är samma föda som kort därefter kommer ut i andra änden. Jag måste erkänna att jag inte har något bra svar på varför matintag kan ge den reaktionen på så kort tid, när det som kommer ut inte borde vara det man precis har ätit. När jag hade de problemen (jag har inte haft det på länge), så gick det ofta 4 timmar efter att jag hade ätit och fick lös mage, men mig veterligen borde inte maten ta sig igenom på den tiden heller. Notera dock att jag, som sagt, verkar oftare behöva gå på toa just kort efter att jag har ätit middag, även om jag annars är normal i magen.

Att man får diarré av det slaget lär bero på att tarmväggen inte tar upp tillräckligt med vätska. Det är vanligt vid t.ex. olika slags inflammationer i tarmepitelet, t.ex. på grund av patogener och reaktion mot vissa ämnen.

Även om vi nu inte lyckas utröna hur det hela med matintaget, och den snabba behovet att tömma tarmen kort efter det, hänger ihop, så kan det möjligtvis vara värt för TS att börja utröna om denne är känslig för någon viss föda, t.ex. gluten eller laktos. När jag själv hade problemet, så verkade jag inte direkt vara känsligt för gluten eller laktos, utan det verkade mer hänga ihop med stressnivån, samt utöver det har jag möjligtvis noterat att jag får lättare lös mage om jag äter väldigt fet mat i större mängd, t.ex. en väldigt stor pizza med enorma mängder ost (jo, jag vet att pizza innehåller både bröd och mejeriprodukter, men jag vill ändå påstå att jag verkar mer reagera på stora mängder fett i allmänhet än de sakerna i sig). Möjligtvis är det att jag är lite 'känslig' för en rad saker, men det är först när man kombinerar dem tillsammans med en massa fett, som det når en tröskel då det märks vid toalettbesök. Nu när jag har försökt hålla en kalorifattig diet och ätit mindre fett, så har mina problem varit exakt noll. Så kanske är det värt att även testa att utesluta andra saker än gluten och laktos.
Senast redigerad av Europe 2019-06-13 kl. 20:53.
Citera
2019-06-13, 21:20
Medlem
Alplandskaps avatar
Det är vatten. Vatten tas upp ur tarminnehållet i tjocktarmen. Eftersom du har en tillfällig obalans i tarmfloran färdas maten snabbare genom tarmsystemet än vanligt och vattnet hinner inte tas tillbaka i tjocktarmen.

När vi äter sätts hela tarmsystemet igång, det som kommer ut är rester från föregående måltid, tillsammans med en för stor mängd vatten.

/Alplandskap
Citera
2019-06-13, 21:24
Medlem
Ät mer protein eller mat. Jag upplever samma sak när jag äter dåligt.
Märkte när jag började träna så börja jag äta betydligt mer mat och mer protein.
Man blev genast av det där.

När jag inte tränade och kanske åt 2 gånger om dagen så var det precis så för mig, var som att maten kom ut samma sekund man ätit.
Citera
2019-06-13, 23:25
Medlem
Mullrets avatar
Havregrynsgröt och magnesium fixade mina besvär. Kroppen är märkligt, tog inget kaffe förrän 1700 idag. Fick huvudvärk som gick över direkt när koffeinet verkade
Citera
2019-06-14, 12:26
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tror inte det är samma mat som TS precis har ätit som kommer ut, utan snarare det som redan fanns i tarmarna sedan förra maten. Jag menar, jag tror det i alla fall... Jag har autism, något som brukar ge gastrointestinala problem (ofta i form av förstoppning, men många får även IBS-liknande problem, som väl liknar det TS beskriver). Jag märker ofta att hela tarmsystemet ofta sätter igång när jag har ätit.
...

Du tror helt rätt. Det är den s k gastrokoliska reflexen. När magsäcken utvidgas så går det en signal till tjocktarmen som ökar sin aktivitet.

Det är helt logiskt att kroppen "gör plats för ny mat" på det viset.

Sedan kan denna reflex vara lite för kraftig hos vissa. Har man dessutom andra problem som gör att avföringen är för lös så blir det naturligtvis jobbigt när man "får diarré av att äta"
Citera
2019-06-14, 13:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixie74
Uttrycket att maten "rinner rakt igenom" är väl knappast sant... Eller?
Jag är extremt kass i magen, får forsande diarréer typ 30-40 minuter efter varje måltid, och det är ungefär tryck som i en brandspruta (lite lätt överdrivet kanske &#129300 mår absolut tipp topp i övrigt, inget nedsatt allmäntillstånd eller så...

Men vad är det egentligen som kommer ut?? Känns inte rimligt att det skulle vara det jag just ätit (verkar inte så när jag kollar iallafall) men hur funkar det egentligen? Är det typ som att maten som finns i systemet liksom pressas ut av det man åt senast? Jag har försökt googla men hittar inget om just detta.
Maten kan passera tunntarmen inom loppet av en timme. Det som kommer ut är den avföring som legat i tjocktarmen ett tag - uttrycket "rinner rakt igenom" hänvisar till att födan inte processar korrekt i tunntarmen.

Vänligen för loggbok på hur konsistensen är samt antalet bajstillfällen du har per dag ifall detta pågår i över två veckor, då det kan vara en sjukdom/tumör i tarmkanalen som spökar till det. Olika konsistenser (klumpar, vattnigt utan klumpar, flytande mjukt, smärtsamt och rinnande med klumpar m.m.) anger dels olika områden i magen som indikerar sig inte fungera optimalt, vilket är viktig data för diagnostik och behandling, exempelvis omställning av kost eller operation.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tror inte det är samma mat som TS precis har ätit som kommer ut, utan snarare det som redan fanns i tarmarna sedan förra maten. Jag menar, jag tror det i alla fall... Jag har autism, något som brukar ge gastrointestinala problem (ofta i form av förstoppning, men många får även IBS-liknande problem, som väl liknar det TS beskriver). Jag märker ofta att hela tarmsystemet ofta sätter igång när jag har ätit. Faktum är att jag just nu, när jag har sänkt mitt kaloriintag för att gå ned i vikt, har problemet att tarmverksamheten ibland verkar närmast stå still (ett problem jag ofta har drabbats även när jag har haft feber eller tagit opiater).
Allt bajs som har normal brun färg är i huvudsak mikroorganismer från tjocktarmen och nedbrutna otjänliga molekyler som fanns i maten, samt avfällingar av gammal "hud" i tarmkanalen. Ibland följer enstaka hela frön med ut, frön har ett tåligt skal som ofta tål alla sura och basiska ämnen som föreligger i magen.
Senast redigerad av GoUoD 2019-06-14 kl. 13:43.
Citera
2019-06-14, 14:01
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du tror helt rätt. Det är den s k gastrokoliska reflexen. När magsäcken utvidgas så går det en signal till tjocktarmen som ökar sin aktivitet.

Det är helt logiskt att kroppen "gör plats för ny mat" på det viset.

Sedan kan denna reflex vara lite för kraftig hos vissa. Har man dessutom andra problem som gör att avföringen är för lös så blir det naturligtvis jobbigt när man "får diarré av att äta"
Stämmer bra. Finns vissa studier som visar att man kan slippa det om man äter något med pepparmynta (menthol) under måltiden. Till exempel pepparmyntsblad eller några droppar olja på en sockerbit. Finns nog i kapslar också kan jag tänka mig. Kan absolut vara värt att prova om man upplever sådana besvär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in