Citat:
Ursprungligen postat av
Pixie74
Uttrycket att maten "rinner rakt igenom" är väl knappast sant... Eller?
Jag är extremt kass i magen, får forsande diarréer typ 30-40 minuter efter varje måltid, och det är ungefär tryck som i en brandspruta (lite lätt överdrivet kanske 🤔

mår absolut tipp topp i övrigt, inget nedsatt allmäntillstånd eller så...
Men vad är det egentligen som kommer ut?? Känns inte rimligt att det skulle vara det jag just ätit (verkar inte så när jag kollar iallafall) men hur funkar det egentligen? Är det typ som att maten som finns i systemet liksom pressas ut av det man åt senast? Jag har försökt googla men hittar inget om just detta.
Maten kan passera tunntarmen inom loppet av en timme. Det som kommer ut är den avföring som legat i tjocktarmen ett tag - uttrycket "rinner rakt igenom" hänvisar till att födan inte processar korrekt i tunntarmen.
Vänligen för loggbok på hur konsistensen är samt antalet bajstillfällen du har per dag ifall detta pågår i över två veckor, då det kan vara en sjukdom/tumör i tarmkanalen som spökar till det. Olika konsistenser (klumpar, vattnigt utan klumpar, flytande mjukt, smärtsamt och rinnande med klumpar m.m.) anger dels olika områden i magen som indikerar sig inte fungera optimalt, vilket är viktig data för diagnostik och behandling, exempelvis omställning av kost eller operation.
edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag tror inte det är samma mat som TS precis har ätit som kommer ut, utan snarare det som redan fanns i tarmarna sedan förra maten. Jag menar, jag tror det i alla fall... Jag har autism, något som brukar ge gastrointestinala problem (ofta i form av förstoppning, men många får även IBS-liknande problem, som väl liknar det TS beskriver). Jag märker ofta att hela tarmsystemet ofta sätter igång när jag har ätit. Faktum är att jag just nu, när jag har sänkt mitt kaloriintag för att gå ned i vikt, har problemet att tarmverksamheten ibland verkar närmast stå still (ett problem jag ofta har drabbats även när jag har haft feber eller tagit opiater).
Allt bajs som har normal brun färg är i huvudsak mikroorganismer från tjocktarmen och nedbrutna otjänliga molekyler som fanns i maten, samt avfällingar av gammal "hud" i tarmkanalen. Ibland följer enstaka hela frön med ut, frön har ett tåligt skal som ofta tål alla sura och basiska ämnen som föreligger i magen.