2020-03-16, 10:43
Medlem
Enligt FA's regelverk gäller följande :
Om en säsong av någon anledning inte kan slutföras så gäller det en 75% regel. Är säsongen avklarad till 75% gäller den tabellen.

Regelboken finns att ladda hem från FA's hemsida.
Citera
2020-03-16, 10:58
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Om en säsong av någon anledning inte kan slutföras så gäller det en 75% regel. Är säsongen avklarad till 75% gäller den tabellen.

alla lag har spelat 75 procent a sina matcher men inte manchester city och arsenal samt aston villa och sheffield
Citera
2020-03-16, 11:57
Medlem
Kooblais avatar
Citat:

Det där verkar vara en myt. Det enda jag sett är att de skriver att det lag med mest poäng när ligan är över ska ses som mästare. Men står inte förtydligat ifall hela säsongen måste spelas klart.

Hade det funnits en regel om 75% så hade vi redan sett det rapporterat på mer officiella håll. Inte via fans på Twitter eller forum.
Citera
2020-03-16, 12:58
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Har sett den tweeten vid några tillfällen de senaste dagarna men ingen av dem har kunnat presentera en länk till det stycke i FA regelverk som stödjer påståendet. Har själv försökt läsa igenom FA alla regelverk för att hitta stöd för påståendet men så här långt gått bet på det.

Ställer mig ytterst tveksam till påståendet så länge ingen kan presenterar en länk till relevant regelverk.
Citera
2020-03-16, 17:42
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Under andra världskriget avbröt man säsongen helt.

Citat:
In the modern era, this really is quite unprecedented. The most obvious parallel is when the season was cancelled in 1939 due to the outbreak of World War II. Blackpool fans might sympathise with Liverpool's current plight, as they were top at the time. During the war years, mini 'regional' leagues were played out until the conflict ended and the regular game could return.

Har inte orkat kolla upp hur långt dem hade kommit eller hur mycket blackpool ledde med då. En sportsadvokat i Daily mail menar att det är mer troligt att ställa in säsongen helt. Har inte sett någonstans i engelsk media någon regel om att om säsongen är spelad till 75% ska den tabellen gälla. Låter som påhitt från desperata liverpoolfans.

Vet inte hur processen kring beslutet går till men som jag uppfattade en artikel jag läste igår kommer klubbarna vara med och bestämma. Den diskussionen hade man ju velat se. Klart att alla lag kommer försvara sina egna intressen. Som jag skrev igår, west ham vill ställa in säsongen. Dem ligger pyrt till i tabellen och har nog inget emot det. Tottenham likaså för att behålla sin CL plats. Lagen under strecket ser nog gärna säsongen helt avbrytas också. Liverpool kommer kämpa med näbbar och klor för att det inte ska ske. Samma med alla lagen som jagar europaplatser nu. Wolves. Man united. Arsenal.

Mellanläget som någon skrev om tidigare är play off om nedflyttning och europa och ge liverpool titeln. Men hur sugna är leicester och chelsea som just nu har platserna på det? Blir sämre förutsättningar då, främst för leicester som har mer marginal. Och lagen ovanför strecket vill väl knappast spela play off om sin existens i Premier league. Återigen, sämre förutsättningar för dem än att spela klart säsongen. Kommer bli rörigt. Att spela klart säsongen om ett år måste vara det mest rättvisa alternativet. Och ser verkligen ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det.
Citera
2020-03-16, 18:08
Medlem
Kooblais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Under andra världskriget avbröt man säsongen helt.

Har inte orkat kolla upp hur långt dem hade kommit eller hur mycket blackpool ledde med då. En sportsadvokat i Daily mail menar att det är mer troligt att ställa in säsongen helt. Har inte sett någonstans i engelsk media någon regel om att om säsongen är spelad till 75% ska den tabellen gälla. Låter som påhitt från desperata liverpoolfans.

Vet inte hur processen kring beslutet går till men som jag uppfattade en artikel jag läste igår kommer klubbarna vara med och bestämma. Den diskussionen hade man ju velat se. Klart att alla lag kommer försvara sina egna intressen. Som jag skrev igår, west ham vill ställa in säsongen. Dem ligger pyrt till i tabellen och har nog inget emot det. Tottenham likaså för att behålla sin CL plats. Lagen under strecket ser nog gärna säsongen helt avbrytas också. Liverpool kommer kämpa med näbbar och klor för att det inte ska ske. Samma med alla lagen som jagar europaplatser nu. Wolves. Man united. Arsenal.

Mellanläget som någon skrev om tidigare är play off om nedflyttning och europa och ge liverpool titeln. Men hur sugna är leicester och chelsea som just nu har platserna på det? Blir sämre förutsättningar då, främst för leicester som har mer marginal. Och lagen ovanför strecket vill väl knappast spela play off om sin existens i Premier league. Återigen, sämre förutsättningar för dem än att spela klart säsongen. Kommer bli rörigt. Att spela klart säsongen om ett år måste vara det mest rättvisa alternativet. Och ser verkligen ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det.

De hade spelat 3 matcher av den säsongen 1939 Lite skillnad.
Citera
2020-03-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooblai
Japp, tre matcher och en poängs ledning för Blackpool. Ungefär samma scenario 🙄
Citera
2020-03-16, 18:18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Jaha hehe. Jo lite skillnad då ja, men står fast vid att säsongen spelas över 38 matcher, ingen vinnare kan utses förrän det är matematiskt klart. Allt annat vore fel. Annars ser jag ett nytt förslag. Aston villa vill att man ska avsluta säsongen, ge liverpool titeln, glöm resten av tabellen. Vart ligger Villa i tabellen? Jo 19 plats, och skulle bli nedflyttade, men skit i det. Man kan inte välja och vraka. Gäller och vara konsekvens. Om man avbryter och ger Liverpool titeln, får lagen i botten 3 bl nedflyttade och ge europaplatserna till de som har dem just nu, ngen mellanlösning.

Läste också om en stor oro i fotball league i England att många lag riskerar att helt gå under. Vi fokuserar såklart mycket på Premier league och dem stora klubbarna, men de som drabbas värst är ju dem på lägre nivåer, många av dem riskerar helt gå under. Premier league klubbarna kommer klara sig, om än tappa enormt resurser.
Citera
2020-03-16, 19:02
Medlem
Kooblais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jaha hehe. Jo lite skillnad då ja, men står fast vid att säsongen spelas över 38 matcher, ingen vinnare kan utses förrän det är matematiskt klart. Allt annat vore fel. Annars ser jag ett nytt förslag. Aston villa vill att man ska avsluta säsongen, ge liverpool titeln, glöm resten av tabellen. Vart ligger Villa i tabellen? Jo 19 plats, och skulle bli nedflyttade, men skit i det. Man kan inte välja och vraka. Gäller och vara konsekvens. Om man avbryter och ger Liverpool titeln, får lagen i botten 3 bl nedflyttade och ge europaplatserna till de som har dem just nu, ngen mellanlösning.

Läste också om en stor oro i fotball league i England att många lag riskerar att helt gå under. Vi fokuserar såklart mycket på Premier league och dem stora klubbarna, men de som drabbas värst är ju dem på lägre nivåer, många av dem riskerar helt gå under. Premier league klubbarna kommer klara sig, om än tappa enormt resurser.

Tror de vill spela klart säsongen i de flesta av divisionerna både av fotbollsmässiga och ekonomiska skäl. Går inte det så får de väl rösta hur de gör.

Räknas denna säsongen så ska såklart Liverpool ha titeln precis som det bestäms att nuvarande lag i topp 4 ska spela CL nästa säsong. Ligorna kommer då troligen utökas med uppflyttning av lagen som ligger på uppflyttningsplats och fler som åker ner säsongen efter. Det alternativet lär vara rätt attraktivt för lag på uppflyttningsplats och nedflyttningsplats.

Men stryks säsongerna så lär inte Liverpool få titeln.
Citera
2020-03-17, 07:03
Medlem
EnLitenFryss avatar
Det rättvisa är att spela klart serien när Corona-uppehållet är klart, på bekostnad av säsongen 20/21. Det är oklart hur länge Corona kommer härja - kanske långt in på hösten - och då förstörs ändå nästa säsong ändå.

Inte optimalt det heller eftersom det kan bli så att det sker mitt under/efter ett transferfönster, men lika för alla åtminstone.

Sen får vi se hur mycket tid som finns kvar att spela 20/21 när innevarande säsong är färdig.

Så tror jag dock inte det kommer bli. Det finns en deadline för när säsongen 19/20 måste ha ett besked hur man gör. Om man då t.ex. beslutar att ställa in säsongen helt - då kan man inte komma på i november, när ingen fotboll spelats, att - "vi kör klart föregående säsong".
Citera
2020-03-17, 10:37
Medlem
Citat:
Det där verkar vara en myt. Det enda jag sett är att de skriver att det lag med mest poäng när ligan är över ska ses som mästare. Men står inte förtydligat ifall hela säsongen måste spelas klart.

Hade det funnits en regel om 75% så hade vi redan sett det rapporterat på mer officiella håll. Inte via fans på Twitter eller forum.

Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Har sett den tweeten vid några tillfällen de senaste dagarna men ingen av dem har kunnat presentera en länk till det stycke i FA regelverk som stödjer påståendet. Har själv försökt läsa igenom FA alla regelverk för att hitta stöd för påståendet men så här långt gått bet på det.

Ställer mig ytterst tveksam till påståendet så länge ingen kan presenterar en länk till relevant regelverk.

Det finns ett avsnitt som heter : Determining Championship.

Går att tolka som man vill och ger inget definitivt svar om vad som händer om ligan avbryts.
Citera
2020-03-17, 15:41
Medlem
The Telegraph rapporterar att det senaste ryktet säger att Uefa sätter press på ligorna att de ska vara färdigspelade redan i juni, detta gäller även CL och El. Känns som ett omöjligt projekt att få ihop ärligt talat. Lyckas man inte stryker man säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in