Under andra världskriget avbröt man säsongen helt.
Citat:
In the modern era, this really is quite unprecedented. The most obvious parallel is when the season was cancelled in 1939 due to the outbreak of World War II. Blackpool fans might sympathise with Liverpool's current plight, as they were top at the time. During the war years, mini 'regional' leagues were played out until the conflict ended and the regular game could return.
Har inte orkat kolla upp hur långt dem hade kommit eller hur mycket blackpool ledde med då. En sportsadvokat i Daily mail menar att det är mer troligt att ställa in säsongen helt. Har inte sett någonstans i engelsk media någon regel om att om säsongen är spelad till 75% ska den tabellen gälla. Låter som påhitt från desperata liverpoolfans.
Vet inte hur processen kring beslutet går till men som jag uppfattade en artikel jag läste igår kommer klubbarna vara med och bestämma. Den diskussionen hade man ju velat se. Klart att alla lag kommer försvara sina egna intressen. Som jag skrev igår, west ham vill ställa in säsongen. Dem ligger pyrt till i tabellen och har nog inget emot det. Tottenham likaså för att behålla sin CL plats. Lagen under strecket ser nog gärna säsongen helt avbrytas också. Liverpool kommer kämpa med näbbar och klor för att det inte ska ske. Samma med alla lagen som jagar europaplatser nu. Wolves. Man united. Arsenal.
Mellanläget som någon skrev om tidigare är play off om nedflyttning och europa och ge liverpool titeln. Men hur sugna är leicester och chelsea som just nu har platserna på det? Blir sämre förutsättningar då, främst för leicester som har mer marginal. Och lagen ovanför strecket vill väl knappast spela play off om sin existens i Premier league. Återigen, sämre förutsättningar för dem än att spela klart säsongen. Kommer bli rörigt. Att spela klart säsongen om ett år måste vara det mest rättvisa alternativet. Och ser verkligen ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det.