2019-06-12, 21:55
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Nej det tror jag inte..jag och många andra som röstar på SD gör det för att slippa islamsk invandring av låtsasflyktingar som vi sen får försörja. Om det är det du menar demografisk förändring så visst. Jag ska ärligt också erkänna att jag inte läst vad Arpi skrivit annat än rubrikrena..och att stolliga vänsterblivna pkfjantar på skitblaskor som DN retar upp sig gör att jag tror att Arpi ligger något på spåret.

Så, nej, men du har inte läst något, och enbart pga att någon annan ogillar det, så har du bytt åsikt och nu plötsligt tror att han har rätt?

Mokej.
Citera
2019-06-12, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Så, nej, men du har inte läst något, och enbart pga att någon annan ogillar det, så har du bytt åsikt och nu plötsligt tror att han har rätt?

Mokej.

Hehe ja, jag var lite förvirrad där... Men i vilket fall som helst..mindre svartskallar till Sverige det är det som krävs framöver..och ut med ett stort antal som inte tillför något annat än skit och elände..sen om det är fjanten på DN eller Arpi som tycker det kvittar.
Citera
2019-06-12, 22:08
Medlem
Citat:
Intressant. Menar du att även om det inte hade någon som helst påverkan på ekonomin eller kriminaliteten, utan om det BARA handlade om utseendet, så tycker du att det är ett fullgott skäl att människor ser annorlunda ut. Dvs, du tror att Arpi är helt rätt ute?

Drar man ut ditt argument till sin spets, så betyder det att man bara kan umgås med sin släkt. Med de konsekvenser med inavel och incest som det för med sig.

Jag är kanske inte helt förvånad.

Ja, jag skulle inte klandra människor för något som är en nedärv mekanism sedan årtusenden tillbaka. Ungefär som att jag inte skulle klandra människor för att de får en adrenalin-rush när de upplever att de utsätts för fara, även om faran är högst icke-existerande.

Rent historiskt så har man ju i princip enbart umgåtts med sin släkt och folk på den lokala bygden, städer och stora samhällen är en väldigt ny företeelse. Ändå var aldrig inavel och incest särskilt vanligt. Kan man tänka sig...
Citera
2019-06-12, 22:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Hoppas den jäveln blir knivrånad och misshandlad av ett gäng utvisade "ensamkommande" först då kommer stollen fattar att det är allvar med situationen i landet..fast sån tur har vi väl inte att ett äkta stolpskott blir kulturberikad.
Dels vill jag peka på att folk råkar ut för det ena eller andra övergreppet inte behöver innebära att de inser "att det är allvar med situationen i landet".
Tänk bara på hur många som blir beskattade utan att inse "att det är allvar med situationen i landet".

Dels tycker jag det är beklämmande att du önskar att andra skall råka illa ut. Folk med sådana egenskaper är inget bra att ha i ett samhälle.
Citera
2019-06-12, 22:34
Medlem
stone_sleepers avatar
Jag tror att även de mest superliberala världsmedborgare har en gräns när de skulle tycka att det gått för långt. Alla har det. Annars skulle de inte bo i Sverige och alltid återvända till Sverige utan kunna bo var som helst i världen. Det verkar finnas något i Sverige som Kabul inte har, och de skulle sakna det om det försvann. Deras toleransgräns är högre än din, men den finns.
Citera
2019-06-12, 22:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
För - OM han har rätt, vilket jag inte utesluter, även om jag inte tror han besitter den fulla sanningen, så betyder det att de som röstar på SD, KD och övriga nationella mikropartier, inte gör det för att de ömmar om Sveriges ekonomi, eller pga någon omsorg om offer för kriminalitet, utan enbart för att de människor de ser på gatan inte ser ut som grabben på kaviartuben.
Folk har aldrig riktigt gillat utbölingar. Förr slog man ihjäl främlingar vid blotta åsynen. (Man konkurrerade om samma resurser i naturen). Senare misshandlade man de från andra socknar. Senare klagade man på Finnar som bara söp och slogs med kniv.
Nu verkar många trots allt tolerera Europeer. Men folk från andra världsdelar vill man skicka iväg.

Det har skett många omflyttningar i världen. De verkar gå för sig (men med visst gnäll), om tillväxten är tillräcklig. Dvs får man det bättre så går det för sig. Dvs det är i grunden en ekonomisk fråga.

Nu har vi haft ett inflöde av människor där det tydligt framgått i media att de är mottagare av bidrag. Och det cirkulerat många (falska) beskrivningar om hur stort flöde av skattepengar det är.
Jag skulle säga att SD-väljarna har blivit SD-väljare för att de misstänker att de personligen skulle få mer av staten (på olika sätt) om asylinvandringen stoppades.
Det är också därför som SD-väljare har en tolerans för högavlönade invandrare. De omfördelar ju staten ifrån. Inte till. Men om dessa högavlönade har hemmafru och barn som skall gå i skolan, då blir det knorr igen. Då kan ju staten gå back på dessa. Det är i alla fall ingen uppenbar vinst.

Detta kan man också finna stöd i ur valresultatet. Valdistrikt med höginkomsttagare har en tynande SD-väljarskara. Men valdistrikt på landsbygden med hög arbetslöshet och många låginkomsttagare har skyhög andel SD-väljare.

Det är alltså en ekonomisk orsak. Inte demografisk.
Eller kanske mer korrekt. En strikt egoistisk ekonomisk fråga.
Citera
2019-06-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Jag skulle säga att SD-väljarna har blivit SD-väljare för att de misstänker att de personligen skulle få mer av staten (på olika sätt) om asylinvandringen stoppades.
Det är också därför som SD-väljare har en tolerans för högavlönade invandrare. De omfördelar ju staten ifrån. Inte till. Men om dessa högavlönade har hemmafru och barn som skall gå i skolan, då blir det knorr igen. Då kan ju staten gå back på dessa. Det är i alla fall ingen uppenbar vinst.

Blir fan provocerad.
Ren desperation, gillar inte sossar.
Får aldrig något, och har aldrig fått något av staten.

Har däremot varit helt jävla puckad som förlitat mig på staten, men när Det Orangea Kuvertet sjunker med en tusing per år, trots ökad inkomst, inser jag att det här går käpprätt åt helvete.

Vakna människa.
Citera
2019-06-12, 23:08
Medlem
jagerkristenlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det stämmer givetvis, och det är inte "ytligt" eller värdelöst. Det sitter i våra gener, vi identifierar oss med och känner oss trygga med människor som ser ungefär likadana ut som vi gör. Historiskt har människor som sett olika ut tillhört andra stammar, rivaliserande jägarsamhällen osv, och då har denna inbyggda mekanism varit ett måste för att överleva.

Det är alltså helt korrekt att majoriteten av nationella i grund och botten röstar höger för att "människor de ser på gatan inte ser ut som grabben på kaviartuben", som du beskriver det. Fast det handlar alltså om att de känner sig otrygga när de går utanför sitt hem. En naturlig och sund reflex, eftersom människor är mest kompatibla med de som är lika dem genetiskt, vilket innebär att de också har ungefär samma utseende.

Sedan sammanfaller mer invandrare i ett område med mer kriminalitet och våldsbrott vilket förstärker och bekräftar den naturliga otrygghets-känslan.
Det finns studier som visar att människor föredrar ansikten av ens egna etnicitet redan från några månaders ålder, så visst det spelar troligtvis roll. Men det är långt ifrån allt, eller ens huvudsaken, mycket av det som upplevs problematiskt med (utom-europeisk) invandring grundar sig i kulturella skillnader.

Att vi skulle vara mest kompatibla med människor som är oss mer genetiskt lika är möjligt, men kompabilitet beror även på beteenden och hur vi tänker vilket är mer lika för personer som delar kultur och erfarenheter (vilket i sin tur troligtvis oftare gäller för personer av samma etnicitet). Personligen är jag troligtvis mer kompatibel med en adopterad kines med högskoleutbildning än med någon steroidpumpad wt med stirrig blick.
Citera
2019-06-12, 23:23
Medlem
lemonzhellos avatar
Det korta svaret på ts fråga är naturligtvis ja.

Oavsett politisk hemvist. Det är helt enkelt en fråga om intellektuell hederlighet. Sedan får man tycka vad man vill, det gäller ju även Per Svensson.

Bara det faktum att en avlönad skribent på en stor tidning ägnar sig åt den moderna folksporten medvetna missuppfattningar är skäl nog att tacka för kaffet.

Per Svensson talar med en sådan artikel tydligt om att han helt enkelt är en intellektuell sopa, alldeles oavsett hans åsikt i den ena eller andra frågan.

Svårare än så är det inte. Karln är helt enkelt undermålig, och det visar han att han skulle vara även om han så gick ut med att nu får det fanimig vara nog och nu ska han rösta på AfS.

Att Ruskigbuss - om man läser honom som fan läser bibeln - visar samma tendenser till medvetna misstolkningar oroar mig faktiskt något mer.

Nog om det.

För en kvalitativ analys - som både ansluter till inläggen ovan OCH till Arpis funderingar - skulle jag vilja hänvisa till Kvartals väljarpodd.

Där delade man inför valet 2018 upp väljarkåren i fyra grupper, mycket intressant lyssning:

https://kvartal.se/valjarpodden/
Senast redigerad av lemonzhello 2019-06-12 kl. 23:27.
Citera
2019-06-13, 00:51
Medlem
antoneriks avatar
Faktum är att Ivar Arpi har rätt i det han säger, och som vanligt dryftas den här typen av frågor 20 år senare än de borde ha dryftats. En rasdiskussion är oundviklig, och den kommer att intensifieras. Det är bättre att den kommer idag än att den kommer om 10 år eller 30 år. Ivar Arpis motståndare skämtar om hans Ryska utseende och vill avfärda honom som en dum och nersupen Ryss med skojigt namn som inte kan föra sig i de fina rummen.

Sverige är ett land där det har bott uteslutande vita människor i 1 000 år. De senaste 40 åren har vi tagit emot flera miljoner människor med en helt annat bakgrund till vårt land. I dag räknar man med att minst 2 miljoner människor har ett annat etniskt ursprung, kalla det gärna hudfärg, därför att det är det vi snackar om här. Omkring år 2040 kommer vita svenskar att vara omsprungna av andra svenskar, och den genomsnittlige svensken kommer att vara en svart eller arabisk person. Vi kommer under vår livstid att uppleva hur ursprungssvenskar blir en minoritet i sitt eget land.

Det beror på att vita svenskar föder för få barn i förhållande till svenskar med annan härkomst. Vår tidigare socialdemokratiska statsminister Göran Persson insåg allvaret i början av 2000-talet och gick ut med uppmaningen att barnafödandet måste öka. Högutbildade människor har suttit och gjort analyser och kommit fram till samma slutsatser som Ivar Arpi.

Så då börjar man ställa sig vissa existensiella frågor: Vad definierar en nation egentligen? Vad är en kultur? Det är väl klart att Sverige som vi känner det inte kommer att finnas om några år.

Det är förmodligen för sent att stoppa utvecklingen, men man kan åtminstone sätta stopp för asylinvandringen för all framtid, som Hanif Bali och några andra vill. Man måste ju börja i den änden. Man kan inte, bör inte och får inte dra igång någon etnisk rensning som man gjorde i forna Jugoslavien. Svenska medborgare får inte behandlas sämre än andra oavsett ursprung. Men det paradoxala är att ju längre man väntar med att ta diskussionen desto mer brutalt blir uppvaknandet när vi står inför faktum.
Senast redigerad av antonerik 2019-06-13 kl. 00:54.
Citera
2019-06-13, 00:51
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Bara som jämförelse, så bor Ivar Arpi i Äppelviken i Bromma, ett område som enligt Hitta.se

Jag har inte gjort någon demografisk studie, men jag misstänker att hudfärgen i Äppelviken, Bromma inte är nämnvärt annorlunda än på Söder.

(Dessutom - så anser jag att människor är tillräckligt intelligenta att kunna förstå och tänka saker som ligger utanför den omedelbara omgivningen.
)

Det trodde jag också. De bekanta till mig som fortfarande lever i en värld där invandringen är positivt "för-att-jag-har-en-invandrarkollega-som-är-från-Iran" är alla extremt intelligenta individer, forskare på Chalmers eller chefer på företag m m. Men samtidigt bor de i 95% vita stadsdelar i Göteborg.
Så intelligens och förstå och tänka utanför den omedelbara omgivningen är definitivt inte givet.
Citera
2019-06-13, 01:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Faktum är att Ivar Arpi har rätt i det han säger, och som vanligt dryftas den här typen av frågor 20 år senare än de borde ha dryftats. En rasdiskussion är oundviklig, och den kommer att intensifieras. Det är bättre att den kommer idag än att den kommer om 10 år eller 30 år. Ivar Arpis motståndare skämtar om hans Ryska utseende och vill avfärda honom som en dum och nersupen Ryss med skojigt namn som inte kan föra sig i de fina rummen.

Sverige är ett land där det har bott uteslutande vita människor i 1 000 år. De senaste 40 åren har vi tagit emot flera miljoner människor med en helt annat bakgrund till vårt land. I dag räknar man med att minst 2 miljoner människor har ett annat etniskt ursprung, kalla det gärna hudfärg, därför att det är det vi snackar om här. Omkring år 2040 kommer vita svenskar att vara omsprungna av andra svenskar, och den genomsnittlige svensken kommer att vara en svart eller arabisk person. Vi kommer under vår livstid att uppleva hur ursprungssvenskar blir en minoritet i sitt eget land.

Det beror på att vita svenskar föder för få barn i förhållande till svenskar med annan härkomst. Vår tidigare socialdemokratiska statsminister Göran Persson insåg allvaret i början av 2000-talet och gick ut med uppmaningen att barnafödandet måste öka. Högutbildade människor har suttit och gjort analyser och kommit fram till samma slutsatser som Ivar Arpi.

Så då börjar man ställa sig vissa existensiella frågor: Vad definierar en nation egentligen? Vad är en kultur? Det är väl klart att Sverige som vi känner det inte kommer att finnas om några år.

Det är förmodligen för sent att stoppa utvecklingen, men man kan åtminstone sätta stopp för asylinvandringen för all framtid, som Hanif Bali och några andra vill. Man måste ju börja i den änden. Man kan inte, bör inte och får inte dra igång någon etnisk rensning som man gjorde i forna Jugoslavien. Svenska medborgare får inte behandlas sämre än andra oavsett ursprung. Men det paradoxala är att ju längre man väntar med att ta diskussionen desto mer brutalt blir uppvaknandet när vi står inför faktum.

1.000år? Snarare 125.000 år/neanderthalare i Skandinavien: https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Skandinaver är Europas äldsta befolkning. Vi är den sista kvarlevande befolkningen/resterna av en ursprungsbefolkning som levde från Uralbergen till Spanien för 37.000 pr sedan och var de första som slog sig ner i Skandinavien när den senaste inlandsisen drog sig tillbaka: http://sciencenordic.com/scandinavia...iest-europeans
Vi skandinaver har bott längre här än aborginerna i Australien för att ta ett exempel.
Nu står vi inför den största utmaningen någonsin, vår egen existens som folk riskerar att gå förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in