Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
För - OM han har rätt, vilket jag inte utesluter, även om jag inte tror han besitter den fulla sanningen, så betyder det att de som röstar på SD, KD och övriga nationella mikropartier, inte gör det för att de ömmar om Sveriges ekonomi, eller pga någon omsorg om offer för kriminalitet, utan enbart för att de människor de ser på gatan inte ser ut som grabben på kaviartuben.
Folk har aldrig riktigt gillat utbölingar. Förr slog man ihjäl främlingar vid blotta åsynen. (Man konkurrerade om samma resurser i naturen). Senare misshandlade man de från andra socknar. Senare klagade man på Finnar som bara söp och slogs med kniv.
Nu verkar många trots allt tolerera Europeer. Men folk från andra världsdelar vill man skicka iväg.
Det har skett många omflyttningar i världen. De verkar gå för sig (men med visst gnäll), om tillväxten är tillräcklig. Dvs får man det bättre så går det för sig. Dvs det är i grunden en ekonomisk fråga.
Nu har vi haft ett inflöde av människor där det tydligt framgått i media att de är mottagare av bidrag. Och det cirkulerat många (falska) beskrivningar om hur stort flöde av skattepengar det är.
Jag skulle säga att SD-väljarna har blivit SD-väljare för att de misstänker att de personligen skulle få mer av staten (på olika sätt) om asylinvandringen stoppades.
Det är också därför som SD-väljare har en tolerans för högavlönade invandrare. De omfördelar ju staten ifrån. Inte till. Men om dessa högavlönade har hemmafru och barn som skall gå i skolan, då blir det knorr igen. Då kan ju staten gå back på dessa. Det är i alla fall ingen uppenbar vinst.
Detta kan man också finna stöd i ur valresultatet. Valdistrikt med höginkomsttagare har en tynande SD-väljarskara. Men valdistrikt på landsbygden med hög arbetslöshet och många låginkomsttagare har skyhög andel SD-väljare.
Det är alltså en ekonomisk orsak. Inte demografisk.
Eller kanske mer korrekt. En strikt egoistisk ekonomisk fråga.