• 1
  • 2
2019-06-12, 01:28
Medlem
Min pojkväns lillasyster berättade ikväll en historia som jag inte kan släppa. Hon bad mig svära på att inte berätta för någon, särskilt inte min pojkvän, detta äter upp mig inifrån så vänder mig hit för att ventilera.
Allt började för några månader sen då hon (lpt oss kalla henne för Elin) fick ett meddelande via snapchat från en kollega som undrade om hon ville tjäna pengar genom en vän till honom som jobbade på bank som kunde skriva av lånen innan dem gått igenom, 100% fiffel, men hon lockades av erbjudandet och ville veta mer, enl. Kollegan (låt oss kalla honom för Johan) så skulle lånet tas och sen skulle hans bankkontakt skriva av lånet så att det inte syntes i deras register dvs hon får in pengar på sitt konto, utan att betala för lånet med ränta osv. Transaktionen genomförs via Elins bank-id. Elin har helt plötsligt 200k på kontot och livet leker. När jag tänker tillbaka på senaste månaderna så har Elin och hennes kille varit väldigt generösa men har bara utgått ifrån att det beror på att båda jobbar heltid och därför kostar på sig att beställa taxi vart dem än ska. Hela situationen är dock inte hållbar. hot börjar komma in från Johans kontakter om att pengar måste komma in till honom annars kommer det komma hem folk till Elin och hennes kille. Lånet är registrerat hos banken och lånen har skrivits över på Elins namn, ca 700 k. Hela historien är luddig och Elin är märkbart rädd, jag är förbannad och frågar henne hur en kan vara så förbannat naiv att man litar blint på en avlägsen kollega som är knappt 16 år, hon svarar att hon ville få in pengar snabbt. Säger till henne att koppla in polisen snabbt som fan och skicka de uppgifter hon har om kollegan och hans andra kontakter som hon vet namnet på, samt konversationer där det framgår att hon blivit hotad. Men hon menar att allt som skrivits är borta då alla konversationer skett i snapchat. Förstår inte hur jävla korkad man kan vara men vill hjälpa henne att komma bort från hoten och se till så att Johan och hans nätverk som säkerligen blåst många fler inte kmr undan med sina hot och bedrägerier. I dagsläget så betalar Elin och hennes snubbe 15 lax i månaden till Johan och hans kontakter under hotfulla omständigheter. Förstår att historien är lite oklar, det är den även för mig, men eftersom hon berättade för mig så känns det som att hon börjar få slut på idéer och har även införskaffat sig en pistol. Är verkligen orolig för även jag var jobbat med Johan och vet att det är en gränslös jävel. Hur fan tar en sig ur en sån här situation på bästa tänkbara sätt?
Senast redigerad av highsobriety 2019-06-12 kl. 01:52.
Citera
2019-06-12, 01:41
Medlem
Johan jobbade aldrig på banken, det fanns aldrig någon chans att bedrägeriet skulle gå igenom. Hon gör bäst i att gå till polisen. Är hon ändå orolig så kan hon kosta på sig en pratstund med en brottmålsadvokat.
Citera
2019-06-12, 02:00
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Johan jobbade aldrig på banken, det fanns aldrig någon chans att bedrägeriet skulle gå igenom. Hon gör bäst i att gå till polisen. Är hon ändå orolig så kan hon kosta på sig en pratstund med en brottmålsadvokat.
Typ så.

Två alternativ:
#1 Gå till polisen direkt.
#2 Leva en kortare eller längre tid i ekonomisk och emotionell misär tills att det slut blir ohållbart och hon tvingas gå till polisen senare. Det känns ju inte som om killarna i fråga av sin egen goda vilja någonsin kommer att sluta pressa henne på mer pengar.
Citera
2019-06-12, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Typ så.

Två alternativ:
#1 Gå till polisen direkt.
#2 Leva en kortare eller längre tid i ekonomisk och emotionell misär tills att det slut blir ohållbart och hon tvingas gå till polisen senare. Det känns ju inte som om killarna i fråga av sin egen goda vilja någonsin kommer att sluta pressa henne på mer pengar.

Den sista meningen är viktig. Skulden på 700 är ju bara påhittad. Om hon vinner på lotto och betalar av allt kommer de naturligtvis bara fortsätta pressa henne på pengar.
Bara att gå till polisen. Det kommer att kännas skönt.
Citera
2019-06-12, 07:25
Medlem
Bara att gå till Polisen och lätta sitt hjärta. Alla egna försök att lösa problemet kommer bara göra allt värre.
Citera
2019-06-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highsobriety
Hela historien är luddig och Elin är märkbart rädd, jag är förbannad och frågar henne hur en kan vara så förbannat naiv att man litar blint på en avlägsen kollega som är knappt 16 år, hon svarar att hon ville få in pengar snabbt.
"Kollega" som är 16 år? Kan du förklara det lite bättre?
Citera
2019-06-12, 07:34
Medlem
CC75s avatar
Mycket som är konstigt med denna historia. Är din pojkväns lillasyster också 16 år som hennes kollega? Eller är "16" en felskrivning då "Elin" jobbar heltid vilket hon inte borde göra om hon själv är 16. Är det ingen som reagerar att en 16 åring har väldigt mycket pengar? Var är de vuxna?

Sorry. Men antingen har du skrivit fel och/eller så trollar du grovt.

// CC
Citera
2019-06-12, 08:26
Medlem
LagomLats avatar
Samtliga inblandade inklusive lillasystern är uppenbart kriminella. Om dom så mördar varandra kommer polisen säga att vanliga människor inte behöver oroa sig.

Det behöver vi inte heller.

LL
Citera
2019-06-12, 08:33
Medlem
Snapchat sparar chattarna ett tag vet jag, så om de blir kontaktade av polisen så kan de få tag på loggarna, men vänta inte för länge
Citera
2019-06-12, 09:05
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Ett jäkla andra inlägg ändå.

Texten är skriven som av en obildad sextonåring så om vi leker med tanken på att historien är någorlunda sann är ts förmodligen mycket mer direktinblandad än utgivet.
Citera
2019-06-12, 09:05
Medlem
Lanoos avatar
Som jag förstår det så är lånet som hon godkänt med sitt BankID på 200k. Detta lån har hon godkänt själv och pengarna har kommit till hennes konto. Detta lån går inte att häva utan hon kommer snällt att få betala detta oavsett om hon vill eller inte.
De andra 500k som bedragarna snackar om har hon absolut ingen anledning att betala.
1. Gå till polisen och anmäl.
2. Kontakta banken som betalade ut lånet på 200k och berätta att hon blivit utsatt för ett bedrägeri och att någon lurat henne att godkänna lånet med Bank ID. Alternativt berätta att hon blivit hotad till att godkänna detta.
Har hon en jävla tur så kan banken gå med på att hon endast varit grovt oaktsam och då betalar hon en självrisk på 12k och skulden stryks. Eftersom pengarna blivit utbetalda till hennes konto och hon använts sig av dom är detta inte troligt, men man kan ju alltid försöka.

lycka till
Citera
2019-06-12, 09:12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
"Kollega" som är 16 år? Kan du förklara det lite bättre?

Kollegan är knappt 16 = 15 år! Frågetecknen hopar sig!

Hon bör göra en kreditupplysning på sig själv (banken kan hjälpa till med det?) Så hon får en klar bild av vilka skulder hon har och vad för krediter och lån som sökts i hennes namn!

Det hon har gjort är så otroligt korkat men det har hon nog fattat nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in