2019-06-11, 22:41
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Tja!

Jag kör en Android box till en gammal tv som har det klassiska 4:3,och jag undrar helt enkelt, kan man köra 4:3 på Android på något vis? Jag har Android 5.1 om det spelar någon roll.
Citera
2019-06-11, 22:56
Medlem
4yoonlys avatar
Det enda jag kan komma som möjligen har den funktion (men du kommer antingen få sämre upplösning eller mindre bild..) är VLC som finns på Android och som sagt, på Android har den kanske den funktionen.

Android som OS har inte en "setting" för det vad jag vet. Men VLC för Android kanske möjligen (men tveksamt) en inställning som gör antingen cropped eller "boxed".

---edit

Pröva...
Citera
2019-06-11, 23:00
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det enda jag kan komma som möjligen har den funktion (men du kommer antingen få sämre upplösning eller mindre bild..) är VLC som finns på Android och som sagt, på Android har den kanske den funktionen.

Android som OS har inte en "setting" för det vad jag vet. Men VLC för Android kanske möjligen (men tveksamt) en inställning som gör antingen cropped eller "boxed".

---edit

Pröva...
Bra tänkt! På så vis kan jag se gamla 4:3-serier så som de ska se ut, men allt som är ca 16:9 blir ihoptryckt. Det kanske finns något sätt att få det att de ut som det ska (alltså med black bars uppe och nere), men jag har inte listat ut det än. Du har ingen aning?
Citera
2019-06-11, 23:07
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xFAMILJEFESTx
Bra tänkt! På så vis kan jag se gamla 4:3-serier så som de ska se ut, men allt som är ca 16:9 blir ihoptryckt. Det kanske finns något sätt att få det att de ut som det ska (alltså med black bars uppe och nere), men jag har inte listat ut det än. Du har ingen aning?

Googlade lite angående VLC på Android och det finns en aspect ratio setting. Du kan experimentera med den. Men på Windows/Linux med fullt GUI så kan du fixa "allt", testade precis dvs spela upp en 16:9 i 4:3 eller spela upp en 4:3 i 16:9 samt alla inställningar i mellan :-)

Men ladda ner VLC för Android och se om du kan lösa det.
Citera
2019-06-11, 23:20
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Citat:
Googlade lite angående VLC på Android och det finns en aspect ratio setting. Du kan experimentera med den. Men på Windows/Linux med fullt GUI så kan du fixa "allt", testade precis dvs spela upp en 16:9 i 4:3 eller spela upp en 4:3 i 16:9 samt alla inställningar i mellan :-)

Men ladda ner VLC för Android och se om du kan lösa det.
Det är vlc jag använt, och har testat allt den har att erbjuda. Då min skärm är 4:3 men den tar emot 16:9 så blir ju som allt förskjutet eller vad man ska säga. Det bästa vore ju om man kunde tvinga vlc till en standard att utgå från. För nu när jag väljer 16:9 så för jag ju bara fullskärm på min 4:3, då boxen tänker att min skärm är 16:9.
Citera
2019-06-11, 23:26
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xFAMILJEFESTx
Det är vlc jag använt, och har testat allt den har att erbjuda. Då min skärm är 4:3 men den tar emot 16:9 så blir ju som allt förskjutet eller vad man ska säga. Det bästa vore ju om man kunde tvinga vlc till en standard att utgå från. För nu när jag väljer 16:9 så för jag ju bara fullskärm på min 4:3, då boxen tänker att min skärm är 16:9.

Ok... näst bästa alternativ (att testa med :-) är väl Kodi.
https://kodi.tv/download

Sist jag körde denna (för länge sedan dock) så var det ingen direkt skillnad mellan Windows/Linux och Android alla inställningar fanns och jag antar att du även kan experimentera med detta. Borde gå att lösa tycker jag.

Är lite mer "setup" för Kodi dock men det är väl värt ett försök tror jag.
Citera
2019-06-12, 00:13
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Citat:
Ok... näst bästa alternativ (att testa med :-) är väl Kodi.
https://kodi.tv/download

Sist jag körde denna (för länge sedan dock) så var det ingen direkt skillnad mellan Windows/Linux och Android alla inställningar fanns och jag antar att du även kan experimentera med detta. Borde gå att lösa tycker jag.

Är lite mer "setup" för Kodi dock men det är väl värt ett försök tror jag.
Men wow vilken ängel du är! Youtube och så är ju såklart fortfarande lite krokigt, men nu kan jag ju kolla allt annat jag har så som det ska ses. Tack så himla mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in