2019-06-11, 19:04
Medlem
Halloj, min några år gamla portabla ac har läckt ut kondensvatten på golvet då dränerpluggen inte längre går att få tät. Märkte det efter ca 6 timmar när den samlat på sig lite kondensvatten som läckt ut på parkettgolvet i lägenheten. Golvet har sugit upp vattenet och slagit sig och blivit fult. Hela golvet måste brytas ut. Föreningen säger att jag ska kontakta min hemförsäkring vilket jag gjort. Min hemförsäkring säger att i hyresrätter äger inte jag golv och väggar mm och dom står bara för lösöre. De sa också att man inte kan försäkra sig mot sådanna skador i en hyresrätt utan där ska föreningens försäkring gå in. Föreningen vägrar betala någonting och det verkar som det hamnar på mig. Jag förstår inte detta då föreneningen borde ha en försäkring som kan gå in som jag eventuellt kan betala självrisken på. Som jag förstår det är det omöjligt att skydda sig i hyresrätter mot vattenskador som AC och akvarium. Det känns inte rimmligt att det ska vara såhär. Man måste ju kunna skydda sig. Snart har ju var och varannan person en AC i sitt hem men det verkar vara omöjligt att försäkra sig mot detta.

Någon som har nåt tips på hur man kan lösa det här då det kommer kosta rätt mycket pengar? Har hemförsäkring med drulle. Förstår knappt vad jag har den till för jag har knappt något lösöre jag behöver vara rädd om.
Citera
2019-06-11, 19:17
Medlem
Dumhet och oförsiktighet ska man stå för själv. Det är inte fastighetens eller hyresbolagets ansvar att du drar hem en "AC". Gör du detta får du själv tala med ett försäkringsbolag om att försäkra dig för skador orsakade av ditt eget slarv eller av fel på denna apparat.
Citera
2019-06-11, 19:19
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Du skriver föreningen, du hyr alltså din lägenhet av en bostadsrättsförening som då blir din hyresvärd? Brukar ju vara så om alla förutom en ombildar eller liknande, tror egentligen inte det är relavant mer än att föreningen ibland jiddrar med sina hyresgäster som dom vill ha ut&sälja bostaden. Som sagt, kanske inte är relevant här men vill förtydliga.

Föreningen vägrar betala? Har dom tagit kontakt med sitt försäkringsbolag? Rimligt vore i sådanafall utan att veta något om det juridiska att du får stå för självrisken som kommer att belasta föreningen? Hoppas någon mer insatt kan förtydliga.
Citera
2019-06-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Dumhet och oförsiktighet ska man stå för själv. Det är inte fastighetens eller hyresbolagets ansvar att du drar hem en "AC". Gör du detta får du själv tala med ett försäkringsbolag om att försäkra dig för skador orsakade av ditt eget slarv eller av fel på denna apparat.

Så du menar att alla som köper en AC och tar hem är dumma? Ja det verkar ju inte gå att försäkra sig mot skador från en sådan, så det blir lite svårt skydda sig mot det "slarvet" att den har gått sönder och läckt ut.
Citera
2019-06-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Du skriver föreningen, du hyr alltså din lägenhet av en bostadsrättsförening som då blir din hyresvärd? Brukar ju vara så om alla förutom en ombildar eller liknande, tror egentligen inte det är relavant mer än att föreningen ibland jiddrar med sina hyresgäster som dom vill ha ut&sälja bostaden. Som sagt, kanske inte är relevant här men vill förtydliga.

Föreningen vägrar betala? Har dom tagit kontakt med sitt försäkringsbolag? Rimligt vore i sådanafall utan att veta något om det juridiska att du får stå för självrisken som kommer att belasta föreningen? Hoppas någon mer insatt kan förtydliga.

Det är en hyresrätt och om det kallas förening eller något annat vet jag inte. Svårt att tro att de vill ha ut mig iaf. Jag tycker också att det dom borde ha någon försäkring som går in som jag kanske får betala självrisken på. Det verkar dock inte så
Citera
2019-06-11, 19:34
Medlem
I en hyresrätt är du själv ansvarig för det som inte finns/är installerat när du flyttade in. Har du en tvätt/diskmaskin som inte ingår i hyresrätten får du betala för skador de åstadkommit. Likaså med en AC som du installerar själv.
Citera
2019-06-11, 22:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mj1990
Det är en hyresrätt och om det kallas förening eller något annat vet jag inte. Svårt att tro att de vill ha ut mig iaf. Jag tycker också att det dom borde ha någon försäkring som går in som jag kanske får betala självrisken på. Det verkar dock inte så

En bostadsrättsförening kan mycket väl ha Hyreslägenheter som hyrs ut av föreningen. Ofta missar styrelsen att man har ett annorlunda ansvar gentemot hyresgäster än mot medlemmar.
Citera
2019-06-11, 22:31
Medlem
.
Citera
2019-06-11, 22:33
Medlem
Som jag ser det så är det en maskinskada lösöre, vilken sedan har orsakat en följdskada. Du anmäler skadan på AC:n hos ditt hemförsäkringsbolag, betalar självrisken, samt ger dom en fullmakt att föra din talan gentemot värden och deras försäkringsbolag så får dom lösa det sinsemellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in