2019-06-11, 02:00
Medlem
mendokses avatar
Är juridik verkligen den enda framtid du kan se för dig själv?
Om du fick 0.2 på HP kanske ditt IQ är för lågt för att jurist ska vara ett passande yrke. Att plugga juridik verkar vara mycket att läsa in och lära sig tråkiga väldigt tråkiga saker, låter inte som ett vettigt val om man inte orkade träla sig igenom gymnasiet.
Man behöver inte ha en universitetsutbildning för att ha en bra framtid även om det tyvärr blivit så att det nästan ses som en nödvändighet att ha en högskoleutbildning för att man inte ska ses som misslyckad.

Men om du verkligen brinner för det så plugga inför HP, det är den lätta vägen in.
Citera
2019-06-11, 02:58
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3ck
Går ut åk3 i gymnasiet , samhälls linjen i år och har panik. Har 13 i merit. Har försökt i skolan men alltid ändå fått kassa betyg. Har lite hälso problem som också orsakat att jag ligger efter. Vill verkligen bli jurist och det var den enda kursen jag fick topp betyg i. Gjorde högskoleprovet oförberett och fick 0.20. Jag vill verkligen gå juridik men verkar som att min framtid är rå körd.

Någon som suttit i samma sits som mig som har lite tips?

Herregud lyssna inte på NÅGON i denna tråd! Folk är ju helt efterblivna.
Fick du toppbetyg i Juridik så verkar du ha en stark vilja. Det kommer man extremt långt med.
HP oförberett är inget vettig utgångspunkt. Du är 18-20 år? Du har en herrans massa år på dig att öva på och få bättre HP-resultat. Du verkar ha ett driv för att bli jurist. Följ den känslan.
Det finns inget att ha panik över min vän - du måste bara dö.
Citera
2019-06-11, 03:26
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det finns andra vägar in på universitetsprogram än att ha bra gymnasiebetyg eller få bra på HP. Du kan anmäla dig till strökurser, typ språk, historia, eller något med koppling till juridiken som du ju vill lära dig. Genom att samla ihop tillräckligt många HP kan du sedan bli behörig att söka juristprogrammet på SU eller något liknande ställe, beror på var du bor. Om du vill gå det bästa juristprogrammet så är det Uppsala som gäller.

Men som du själv förstår så kräver det dedikation, du måste läsa dina böcker varje dag och reflektera över det du läst ännu mer. Du kan aldrig släppa plugget. Om du dessutom vill ha ett fint jobb (tex på UD eller Mannheimer Swartling) så måste dessutom ha bra betyg. Det är en 4 årig utbildning, dvs ett helt gymnasium plus lite till!

Min fråga till dig är, varför vill du plugga jurist? Varifrån kommer intresset? Vad inom juridiken tycker du är intressant, europeisk lag och rätt? Du måste även kunna plugga sånt du inte gillar, vilket kommer vara en hel del. Med de betyg du har nu verkar du inte ha brytt dig om de ämnen du ogillar medan du enbart satsade i det du gillade. Varför gjorde du det? Gör inte det i fortsättningen, om man är i skolan kan man väl lika gärna plugga.
Citera
2019-06-11, 04:01
Medlem
Detta är precis vad du söker. Hade personligen rekat någon av dessa då det testar dig ifall du har kapaciteten som krävs för att studera juridik. Läser själv till ekonom så kan inte hjälpa mer med juridiken mer än att jag läst 15 HP juridik på universitetsnivå. Det är ju väldigt mkt plugg, så skiljer sig markant från gymnasiet. Klarar du någon av dessa introduktionerna så förtjänar du din plats och visar att du är redo att studera till jurist.

http://www.uu.se/utbildning/utbildni...d=2JF071&typ=1
https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12
Citera
2019-06-11, 05:05
Plugga ordentligt på HP och skriv till du får det du behöver.
Med din ålder har du flera år på dig.
Citera
2019-06-11, 05:36
Medlem
Citat:
Tänker att ifall jag under sommaren och framöver bara plugga inför HP o köper Guider och böcker så kanske jag kan få 1,3-1,4?

För hade extra Juridik kurs i gymnasiet och fick A i den.

Men annars kan jag ta emot tips om andra linjer på universitet som inte är lika högt som jurist men som har med samhälle o göra med ok möjligheter i framtiden.

Socionomer behövs ju över allt nu och är ganska överbetalda, kan det vara något?
Citera
2019-06-11, 06:52
Medlem
Finns ju kandidatutbildningar i rättsvetenskap som ges på mindre universitet som du kommer in på med dina nuvarande betyg.

Kolla upp om du kan kombinera en sådan med en master nånstans.
Citera
2019-06-11, 06:59
Medlem
Citat:
Går ut åk3 i gymnasiet , samhälls linjen i år och har panik. Har 13 i merit. Har försökt i skolan men alltid ändå fått kassa betyg. Har lite hälso problem som också orsakat att jag ligger efter. Vill verkligen bli jurist och det var den enda kursen jag fick topp betyg i. Gjorde högskoleprovet oförberett och fick 0.20. Jag vill verkligen gå juridik men verkar som att min framtid är rå körd.

du får bli lärare på malmö universitet. alla hålls under armarna och får tillgång till svar så de ska kunna klara de svåra tentor. sedan får du ett jobb där du kan stoltera med tt du med ditt låga snitt har lyckats med att få ett jobb. lärare är nyckeln till framgång eller om du är muslim så blir du inkvoterad på en kass skola och får ta över någon annans kurs och om det kommer någon fråga från en student så svarar du inte på den för att du säger att du är på "semester" eller något åt det hållet.
Citera
2019-06-11, 07:02
Medlem
vad gjorde du i skolan istället för att plugga?
Du kan ju alltid jobba med latrintömning istället, för det behövs ingen utbildning med höga betyg och sen kan du ju sitta i juridikforumet här på Flashback och skriva skit som den där sebnie.
Citera
2019-06-11, 07:22
Medlem
godhetsapostelns avatar
Hur kan man få 0,2 på HP. Borde inte ens chimpans som gissar på allt på 0,4.
Ts saknar ordförståelse, läsförståelse och kan inte räkna? Och vill bli jurist. Varför? Vad tror han jurister gör? Spelar tv-spel hela dagarna?
Citera
2019-06-11, 07:39
Medlem
Citat:

Hade 13,5 i gymnasiet (samhällsvet.) och 0.3 på första HP (i gymnasiet). Jag ansåg att jag hade försökt på gymnasiet men har efter många år insett att detta var fruktansvärt långt från sanningen.

Jag har idag en ingenjörsexamen och fick 1,8 på senaste HP.

Hur gjorde jag? Jag fick ett jävla skitjobb som jag gick till på dagarna och pluggade därefter alla kvällar och helger. Sedan genomförde jag prov, där jag skrev upp betygen. Detta tog flera år, men det gick bra. Inte minst fick jag möjligheten att jobba upp en bra karaktär.

Tips: Läs matte och typ samhällskunskap, svenska och engelska (på egen hand eller via de vuxenutbildningar som finns tillgängliga). Därefter tränar du på gamla högskoleprov, där du inte gör ett nytt prov förrän du kan svaret på alla frågor på det prov som du senast gjorde.

Om du läser juridik i framtiden får du nog räkna med 80h studier i veckan. Om du har 40h arbete varje vecka och lägger resten av tiden på studier kommer din tillvaro påminna ganska mycket om den på universitetet. Min gissning är att du under gymnasiet har lagt max 10h fokuserad tid på skolan. Tänk vad mycket du skulle få gjort om du fyrdubblade den insatsen?
Citera
2019-06-11, 08:34
Medlem
Fade.To.Blacks avatar
Citat:

Du drar lärdom av dina undermåliga insatser genom att redan idag inleda dina förberedelser inför kommande högskoleprov. Med disciplin och stark vilja kanske du om lite drygt ett år mottar ett positivt antagningsbesked? Din framtid är inte skriven ännu. Hur den kommer att se ut ligger i dina händer!

Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Om du vill gå det bästa juristprogrammet så är det Uppsala som gäller.

Vilket juristprogram som eventuellt kan titulera sig som bäst är i princip irrelevant. Vad som har betydelse är goda betyg och fina sidomeriter under programmets gång. TS kan således känna sig trygg i att juristprogrammen i t.ex. Umeå eller Örebro ger alla förutsättningar för en lyckad karriär som jurist eller advokat, trots ett lägre anseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in