Citat:
Ursprungligen postat av
J3ck
Går ut åk3 i gymnasiet , samhälls linjen i år och har panik. Har 13 i merit. Har försökt i skolan men alltid ändå fått kassa betyg. Har lite hälso problem som också orsakat att jag ligger efter. Vill verkligen bli jurist och det var den enda kursen jag fick topp betyg i. Gjorde högskoleprovet oförberett och fick 0.20. Jag vill verkligen gå juridik men verkar som att min framtid är rå körd.
Någon som suttit i samma sits som mig som har lite tips?
Hade 13,5 i gymnasiet (samhällsvet.) och 0.3 på första HP (i gymnasiet). Jag ansåg att jag hade försökt på gymnasiet men har efter många år insett att detta var fruktansvärt långt från sanningen.
Jag har idag en ingenjörsexamen och fick 1,8 på senaste HP.
Hur gjorde jag? Jag fick ett jävla skitjobb som jag gick till på dagarna och pluggade därefter alla kvällar och helger. Sedan genomförde jag prov, där jag skrev upp betygen. Detta tog flera år, men det gick bra. Inte minst fick jag möjligheten att jobba upp en bra karaktär.
Tips: Läs matte och typ samhällskunskap, svenska och engelska (på egen hand eller via de vuxenutbildningar som finns tillgängliga). Därefter tränar du på gamla högskoleprov, där du inte gör ett nytt prov förrän du kan svaret på alla frågor på det prov som du senast gjorde.
Om du läser juridik i framtiden får du nog räkna med 80h studier i veckan. Om du har 40h arbete varje vecka och lägger resten av tiden på studier kommer din tillvaro påminna ganska mycket om den på universitetet. Min gissning är att du under gymnasiet har lagt max 10h fokuserad tid på skolan. Tänk vad mycket du skulle få gjort om du fyrdubblade den insatsen?