Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-06-10, 22:35
Medlem
Går ut åk3 i gymnasiet , samhälls linjen i år och har panik. Har 13 i merit. Har försökt i skolan men alltid ändå fått kassa betyg. Har lite hälso problem som också orsakat att jag ligger efter. Vill verkligen bli jurist och det var den enda kursen jag fick topp betyg i. Gjorde högskoleprovet oförberett och fick 0.20. Jag vill verkligen gå juridik men verkar som att min framtid är rå körd.

Någon som suttit i samma sits som mig som har lite tips?
Citera
2019-06-10, 22:40
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3ck
Går ut åk3 i gymnasiet , samhälls linjen i år och har panik. Har 13 i merit. Har försökt i skolan men alltid ändå fått kassa betyg. Har lite hälso problem som också orsakat att jag ligger efter. Vill verkligen bli jurist och det var den enda kursen jag fick topp betyg i. Gjorde högskoleprovet oförberett och fick 0.20. Jag vill verkligen gå juridik men verkar som att min framtid är rå körd.

Någon som suttit i samma sits som mig som har lite tips?
Försök igen? Spontant känner jag dock att man antagligen inte är menad att bli jurist om man har 13 i merit och 0.2 på HP. Hur tänker du själv? Snittet är 0.9 för de som skriver HP, och du skall ju upp till i alla fall 1.4 för att komma in, kanske 1.5.
Citera
2019-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Försök igen? Spontant känner jag dock att man antagligen inte är menad att bli jurist om man har 13 i merit och 0.2 på HP. Hur tänker du själv? Snittet är 0.9 för de som skriver HP, och du skall ju upp till i alla fall 1.4 för att komma in, kanske 1.5.

Tänker att ifall jag under sommaren och framöver bara plugga inför HP o köper Guider och böcker så kanske jag kan få 1,3-1,4?

För hade extra Juridik kurs i gymnasiet och fick A i den.

Men annars kan jag ta emot tips om andra linjer på universitet som inte är lika högt som jurist men som har med samhälle o göra med ok möjligheter i framtiden.
Citera
2019-06-10, 22:47
Medlem
franges avatar
Inte för att vara sån, men... Du kan fetglömma juristprogrammet med de betygen du har...
Citera
2019-06-10, 22:47
Ja, om man inte får sitt förstaval i livet så är hela livet förstört. Du skulle bli jurist och nu verkar det mindre troligt. Du har alltså kastat bort hela ditt liv redan.

Otur.
Citera
2019-06-10, 22:51
Medlem
Förstår du hur mycket du behöver studera för att bli jurist? Om nu du lite olyckligt inte har några speciellt stora akademiska förmågor kanske du ska satsa på något annat? Finns ju mer i livet än att gå juristlinjen.
Citera
2019-06-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Ja, om man inte får sitt förstaval i livet så är hela livet förstört. Du skulle bli jurist och nu verkar det mindre troligt. Du har alltså kastat bort hela ditt liv redan.

Otur.

Verkligheten motsvarar ändå inte förväntningarna, förstår verkligen inte hur de smarta inte ser det?
Citera
2019-06-10, 22:53
Medlem
AlbertTheKid67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3ck
Tänker att ifall jag under sommaren och framöver bara plugga inför HP o köper Guider och böcker så kanske jag kan få 1,3-1,4?

För hade extra Juridik kurs i gymnasiet och fick A i den.

Men annars kan jag ta emot tips om andra linjer på universitet som inte är lika högt som jurist men som har med samhälle o göra med ok möjligheter i framtiden.

Tror inte det är kört för dig. Om jag var i din situation skulle jag satsa helhjärtat på HP och se till att plugga till det. Gå igenom Matte 1 och 2 igen om du har svårt för den. Träna svenska och engelska ord på Memrise. Läs en hel del böcker, både skönlitteratur och facklitteratur med lite svårare språk. Träna massor av gamla prov som ligger ute så att du blir bekväm med strukturen på provet då jag tror att många har svårt med HP just på grund av hur provet är strukturerat.

Har en vän som gick en helgkurs inför HP och han fick ett oväntat bra resultat på HP efter det. Var iofs hans första HP så osäker på om det bara var tack vare den kursen. Finns en hel del forum och trådar med mer tips kring hur man ska plugga inför HP som kan vara värt att kika på!
Citera
2019-06-10, 23:05
Medlem
Ta det lugnt! Jag är idag glad och tacksam för att jag inte kom in på min drömutbildning (den som jag hade när jag gick i gymnasiet, hur fan tänkte jag???). Juristyrket är för strebrar, hårt och tufft klimat.
Det går fler tåg, jobba ett tag och fundera på vad du vill göra. Ge inte upp, byt jobb, läs kurser, utbilda dig, läs på vux osv. Jag har ett par bekanta som är statsvetare, de arbetar på myndighet med enbart juridiska frågor tillsammans med jurister, det är en väg. En annan bekant, som inte kom in på juristprogrammet, utbildade sig till polis med tanke på att komma in på juridiken den vägen. Har dock inte koll alls på hur det gick för polisen och vad han gör idag. Har också en bekant som gått hela juristprogrammet, suttit ting och sedan helt ruttnat på juridiken....
Citera
2019-06-10, 23:06
Medlem
AlbertTheKid67s avatar
Dock, som många andra påpekat, så blir det betydligt svårare på juristlinjen jämfört med gymnasiet. Vet inte riktigt hur mycket du anser är att "plugga mycket" men om du verkligen lagt ner väldigt mycket tid på gymnasiet och ändå inte fått tillräckliga betyg för juristlinjen så kanske det kan bli svårt där. Vore ju jobbigt att kämpa för att komma in och sedan inte palla med utbildningen när man väl är där.
Citera
2019-06-11, 01:37
Medlem
Linje? Det heter väl program?!
Citera
2019-06-11, 01:38
Medlem
Keldons avatar
Testat bara läsa rättsvetenskap?

I lund finns en intro kurs i juridik. De 20 bästa i den kursen kommer in på juristlinjen, kan vara ett annat hett tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in