• 1
  • 2
2019-06-10, 15:33
Medlem
Man får ganska mycket bensin för 156k... haha
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2019-06-10 kl. 15:41.
Citera
2019-06-10, 19:15
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck.Bass
Det normala bilåkandet är runt i Stockholm. Det skulle gå på 100% el. Sen varannan helg så åker vi till golfklubben som ligger ca 30km bort. Det är där bensinen springer iväg som mest.
Så det är alltså dessa 12 mil i månaden som oroar dig (ca 180:- i bensinkostnad/månad)
Citera
2019-06-10, 19:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Man får ganska mycket bensin för 156k... haha

Jamenprecis.

TS verkar ha nån tourettes att låna pengar i onödan. Låna då till att köpa bensin. Blir enklare än att krångla med att köpa en annan bil...
Citera
2019-06-10, 20:52
Medlem
Det skulle vara intressant att få se hur du räknat. Jag får inte ihop det med den information du anger.

Men mitt råd är att göra en riktig värdering på bostaden. Det är väl gratis så vitt jag vet.

Visar det sig att du har lägre belåning än vad du tror så skulle du få större handlingsutrymme. T.ex. få ner räntan på ditt bolån eller lägga in ditt befintliga billån i boendet.
Senast redigerad av Insertnickname 2019-06-10 kl. 20:54.
Citera
2019-06-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck.Bass
Målet är alltså att sänka månadskostnaden med ca 1400 - 2500kr genom att slippa tanka soppa i den mängd vi gör idag. Vi skulle även kunna byta till en gammal skitbil, men det har vi inte direkt lust med. Vi har inga barn eller så, så vi lägger gärna en slant på fin bil.

Köp en riktigt schyst veteranbil (30+ år) som både är rolig att köra och kostar 0:- i skatt, billig försäkring dessutom.
Citera
2019-06-11, 06:27
Medlem
Tydligen så har du ett intresse för bilar och då måste du skilja på ifall du verkligen behöver ny eller du vill stilla din nyfikenhet på hybridbilar.

Har du råd med ny utan att det påverkar sparkvoten av din ekonomi kör på och ja du ska ta det via bolånet för räntan är knappt befintlig och då ska du inte lägga en krona i insats däremot skulle jag börja på en långsiktlig plan för att höja amorteringen.

Själv promenerar jag till jobbet men har en dyrare bil i garaget. Hushållets totala sparkvot ligger mellan 20-25k i månaden så tycker jag har råd med att ha den.
Citera
2019-06-11, 07:02
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så det är alltså dessa 12 mil i månaden som oroar dig (ca 180:- i bensinkostnad/månad)

Det är dessutom där de stora kostnaderna för bilen ligger...
Citera
2019-06-11, 19:40
Medlem
Låt oss ta ett steg tillbaka. Det som har enskilt störst påverkan på hur mycket en bil kostar är dess värde. Jag vet inte hur du har räknat din nuvarande månadskostnad men jag gissar att du tagit med både ränta och amortering på ett billån. Räntan är OK, det är en kostnad. Amorteringen är inte en kostnad. Den kostnad som är relevant istället för amortering är värdeminskningen. Det spelar ingen roll om du idag amorterar (som exempel) 6000 kr i månaden. Bilen har de facto minskat drygt 9000 kr i månaden i värde som du inte får tillbaka.

Bilens värde påverkar allt möjligt. Du har dyrare försäkring på en dyrare bil. Speciellt om bilen är så dyr att du känner att du behöver ha helförsäkring eller halvförsäkring istället för den billigare trafikförsäkringen. En dyrare bil lämnar man kanske också in på märkesverkstad för att den ska behålla mer av sitt restvärde, medan en billigare kan servas på en billigare verkstad.

Ska du vinna något på att byta bil är det därför sannolikt så att du behöver hitta en som helt enkelt är värd mindre än den du har idag. Och då borde du inte behöva några 100t i handpenning. Det hela slås lite omkull av att det du tänkt byta till är en plugin-hybrid där bränslekostnaden blir billigare. Men då funkar marknaden på så sätt att en bil som är billigare i bränsle troligtvis är dyrare i värde, vilket du också har märkt.

Dessutom tillkommer som sagt var kostnaden för laddstolpe. Detta blir antagligen inte gratis. Drar du ut el från lägenheten så kommer hyresvärden snabbt påpeka att det bara är hushållsel som ingår i hyran. Jag kikade lite snabbt och hittade att Mitsubishi Outlander går omkring 4 mil på 13 kWh. Med ett elpris i trakterna kring 1,5 kr/kWh blir det 4,9 kr/mil när du kör på elmotorn. Billigare än bensin men ändå en kostnad. Jag gissar att detta slår hål på hela kalkylen ifall du inte lyckas hitta gratis el.

Och då kommer vi tillbaka till att det bästa sättet att minska månadskostnaden antagligen är att byta till en bil som är värde mindre än den du har idag, alternativt en pluginhybrid i ungefär samma värdeklass som den bil du har idag (dvs äldre och/eller mindre lyx). Ju mer du kan avvara desto billigare kommer ditt bilägande att vara. Det gäller även om du måste sälja din nuvarande bil med förlust och kvarvarande skuld.

Här har jag resonerat i generella termer. Det kan finnas något oväntat gränsfall där det blir lönsamt. Men då måste du göra en noggrann kalkyl på både den bil du har och den du tänkt byta till.

Och byt för Allahs skull inte in bilen hos en bilhandlare. Kolla på Bilpriser.se och sälj bilen själv på Blocket eller KVD. KVD har blivit bra på lite dyrare begagnade bilar så där får du garanterat bättre pris efter provision än vad du får hos bilhandlaren, speciellt om din bil är i bra skick och kan bli certifierad.
Citera
2019-06-11, 21:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Känner igen den här sortens trådar där TS bestämt sig för något och egentligen bara är ute efter bekräftelser. När dessa inte infinner sig så hör vi inte av trådskaparen mer!
Citera
2019-06-11, 21:57
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Känner igen den här sortens trådar där TS bestämt sig för något och egentligen bara är ute efter bekräftelser. När dessa inte infinner sig så hör vi inte av trådskaparen mer!

Haha japp, vi får se om TS någonsin skriver i tråden igen och försvarar sin ståndpunkt.
Citera
2019-06-11, 22:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Haha japp, vi får se om TS någonsin skriver i tråden igen och försvarar sin ståndpunkt.

Ytterst tveksamt. Möjligen kan det vi skriver nu provocera fram nåt halvengagerat svar som inte säger något egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in