2019-06-10, 13:27
Medlem
Hej kamrater.

Skulle behöva lite råd från er som kan det här. Jag hatar långa inlägg så ska fatta mig kort..

- Har en bostadsrätt. En tvårumslägenhet. Gjorde en "blixtvärdering" online och den blev värderad till 1,7 miljoner.
- Har ca 1,3 miljoner i lån.
- Har en bil som jag betalar 3000kr i månaden på. Utöver det tillkommer rätt mycket bensin. Ca 1400 - 2700kr i månaden.

Vad jag vill göra är att byta min nuvarande bil till en plug-in hybrid för att kunna åka runt på enbart (i stort sätt) el. Alltså spara ca 1400 - 2700kr i månaden. Tanken är att byta till en bil som kostar mig lika mycket i månaden, alltså ca 3000kr (avbetalning), men slippa betala bensinen.

Problemet är att det skulle kosta ca 60k - 80k i kontantinsatts för en ny bil, vilket är pengar jag inte riktigt har. Så min plan var att utöka bolånet för att ha cash till kontantinsatsen.
Jag skulle kunna ta ett blancolån, men räntan blir så förbannat dyr. Då är hela bytet i stort sätt meningslöst. Jag och sambon tog ett lån på lägenheten förut (ca 100k) när vi skulle göra om köket, och det blev typ 80kr dyrare i månaden. Så jag tänkte att vi kunde göra en liknande grej nu?

Tycker ni att planen är ok, eller är det bättre att köra kvar på bilen vi har idag?
Målet är alltså att sänka månadskostnaden med ca 1400 - 2500kr genom att slippa tanka soppa i den mängd vi gör idag. Vi skulle även kunna byta till en gammal skitbil, men det har vi inte direkt lust med. Vi har inga barn eller så, så vi lägger gärna en slant på fin bil.

Om planen är ok, hur ska jag göra för att "lyckas" med min plan med min bankkontakt?
Jag försökte ta ett lån för att betala av nuvarande billån, men då sa hon att man INTE fick ta ett lån på lägenheten för att betala av bilen, utan att det fick endast gå till att göra renoveringar i hemmet.
Ska man säga att det är till ytligare renoveringar? Eller ska jag förklara som det är, att jag vill byta bil för att sänka månadskostnaderna?
Senast redigerad av Chuck.Bass 2019-06-10 kl. 13:31.
Citera
2019-06-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck.Bass
Hej kamrater.

Skulle behöva lite råd från er som kan det här. Jag hatar långa inlägg så ska fatta mig kort..

- Har en bostadsrätt. En tvårumslägenhet. Gjorde en "blixtvärdering" online och den blev värderad till 1,7 miljoner.
- Har ca 1,3 miljoner i lån.
- Har en bil som jag betalar 3000kr i månaden på. Utöver det tillkommer rätt mycket bensin. Ca 1400 - 2700kr i månaden.

Vad jag vill göra är att byta min nuvarande bil till en plug-in hybrid för att kunna åka runt på enbart (i stort sätt) el. Alltså spara ca 1400 - 2700kr i månaden. Tanken är att byta till en bil som kostar mig lika mycket i månaden, alltså ca 3000kr (avbetalning), men slippa betala bensinen.

Problemet är att det skulle kosta ca 60k - 80k i kontantinsatts för en ny bil, vilket är pengar jag inte riktigt har. Så min plan var att utöka bolånet för att ha cash till kontantinsatsen.
Jag skulle kunna ta ett blancolån, men räntan blir så förbannat dyr. Då är hela bytet i stort sätt meningslöst. Jag och sambon tog ett lån på lägenheten förut (ca 100k) när vi skulle göra om köket, och det blev typ 80kr dyrare i månaden. Så jag tänkte att vi kunde göra en liknande grej nu?

Tycker ni att planen är ok, eller är det bättre att köra kvar på bilen vi har idag?
Målet är alltså att sänka månadskostnaden med ca 1400 - 2500kr genom att slippa tanka soppa i den mängd vi gör idag. Vi skulle även kunna byta till en gammal skitbil, men det har vi inte direkt lust med. Vi har inga barn eller så, så vi lägger gärna en slant på fin bil.

Om planen är ok, hur ska jag göra för att "lyckas" med min plan med min bankkontakt?
Jag försökte ta ett lån för att betala av nuvarande billån, men då sa hon att man INTE fick ta ett lån på lägenheten för att betala av bilen, utan att det fick endast gå till att göra renoveringar i hemmet.
Ska man säga att det är till ytligare renoveringar? Eller ska jag förklara som det är, att jag vill byta bil för att sänka månadskostnaderna?

Vad skulle det kosta att leasa?
Citera
2019-06-10, 13:52
Medlem
ClickBaits avatar
Lån och mera lån. Spara ihop pengar till en bil istället. Sluta låna till allt!
Jag spyr om jag har en sak som måste betalas varje månad, t.ex ett mobil-bonnemang.

Du verkar ha lånat till lägenhet, renoveringen, till bil och sedan har du el, vatten, säkert TV och mobil och bredband som du även pyntar på.

Du är ju fast i skuldfällan och måste knega hela ditt liv och kan aldrig ta ledigt sex månader eller ett år för att bara njuta av livet.

Mitt råd är att du sparar ihop till allt du vill ha förutom lånet till din bostad.
Citera
2019-06-10, 13:52
Medlem
Den största kostnaden i bilägande (om det är en någorlunda ny bil) är ju värdeminskningen.
Citera
2019-06-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToffOpic
Vad skulle det kosta att leasa?

Juste, ej kollat. Vi tittar dock på begagnat och inte nytt. Ny bil köper jag aldrig igen haha.
Citera
2019-06-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Lån och mera lån. Spara ihop pengar till en bil istället. Sluta låna till allt!
Jag spyr om jag har en sak som måste betalas varje månad, t.ex ett mobil-bonnemang.

Du verkar ha lånat till lägenhet, renoveringen, till bil och sedan har du el, vatten, säkert TV och mobil och bredband som du även pyntar på.

Du är ju fast i skuldfällan och måste knega hela ditt liv och kan aldrig ta ledigt sex månader eller ett år för att bara njuta av livet.

Mitt råd är att du sparar ihop till allt du vill ha förutom lånet till din bostad.

Du har rätt. Ska sälja lägenheten och bo i ett tält, sälja bilen och köpa en gammal 740.. Allt behöver inte vara svart eller vitt. El och vatten ingår i hyran, tv har jag ingen, mobil är firmalur. Jag är inte fast i någon skuldfälla. Jag har ca 10k över varje månad, men det mesta går till uppstart av eget företag etc. Jag har rätt så få utgifter. Däremot gillar jag bilar och väljer att lägga en extra slant på en fin bil. Fuck me, right? En bil kan jag alltid sälja om det kniper. Och jag har besparingar på banken, men det vill jag inte lägga på en kontantinsatts på en ny bil. Därför tänkte jag höja bolånet för att betala så lite som möjligt vid bilbytet.
Senast redigerad av Chuck.Bass 2019-06-10 kl. 14:03.
Citera
2019-06-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den största kostnaden i bilägande (om det är en någorlunda ny bil) är ju värdeminskningen.

Jo tack, det märkte vi med den bilen vi har nu. Den kostade oss ca 356k ny när vi plockade ut den Januari 2018. Nu får vi ca 200k i inbyte om vi byter bil. Så ny bil kommer jag nog aldrig köpa igen.
Citera
2019-06-10, 14:28
Medlem
Vad är det för bil du har tittat på? Kommer den kunna köra helt på eldrift till vardags? Verkar som att ni kör minst 6 mil om dagen.

Är nuvarande belåningsgrad på huset är alltså 76%. Eftersom banken inte verkar vilja låna ut tänker jag att de inte vill ta mer risk med er. Renovering ökar ju värdet på huset och kan därför bevara säkerheten för banken. Men du kan ligga på och fråga varför det spelar någon roll så länge ni är under 85%.

Väldigt få lån för konsumtion är bra, ni betalar extra i framtiden för att konsumera nu, så ni minskar er framtida konsumtion. Men OM ni ska ta den sortens lån så är det alltid bättre med lägre ränta. Om ni kan ta det på bolånet så är det därför bäst. Annars kanske bilhandeln kan skaffa fram ett billån kring 4-5%. Vad banken tar för billån och blancolån har jag inte koll på.

Inget emot att köra lite finare bil om man har råd med det. Men redan att ni behöver ta lån är en varningsflagga. Det låter dessutom som att ni är toppbelånade på bostaden redan om banken inte vill låna ut mer. Har ni verkligen råd?
Senast redigerad av lajm 2019-06-10 kl. 14:42.
Citera
2019-06-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Vad är det för bil du har tittat på? Kommer den kunna köra helt på eldrift till vardags? Verkar som att ni kör minst 6 mil om dagen.

Är nuvarande belåningsgrad på huset är alltså 76%. Eftersom banken inte verkar vilja låna ut tänker jag att de inte vill ta mer risk med er. Renovering ökar ju värdet på huset och kan därför bevara säkerheten för banken. Men du kan ligga på och fråga varför det spelar någon roll så länge ni är under 85%.

Väldigt få lån för konsumtion är bra, ni betalar extra i framtiden för att konsumera nu, så ni minskar er framtida konsumtion. Men OM ni ska ta den sortens lån så är det alltid bättre med lägre ränta. Om ni kan ta det på bolånet så är det därför bäst. Annars kanske bilhandeln kan skaffa fram ett billån kring 4-5%. Vad banken tar för billån och blancolån har jag inte koll på.

Inget emot att köra lite finare bil om man har råd med det. Men redan att ni behöver ta lån är en varningsflagga. Det låter dessutom som att ni är toppbelånade på bostaden redan om banken inte vill låna ut mer. Har ni verkligen råd?

Det normala bilåkandet är runt i Stockholm. Det skulle gå på 100% el. Sen varannan helg så åker vi till golfklubben som ligger ca 30km bort. Det är där bensinen springer iväg som mest.

Dem har inte sagt nej till lån, hon sa bara att man inte fick ta lån på lägenhet för bilköp, vilket inte stämmer, då jag haft massor av vänner som gjort det. Sen kan man inte lita 100% på den där blixtvärderingen. Vi hade en mäklare förra sommaren som sa att han hade lagt ut lägenheten för 1,9 som start. Så lägenheten kanske är värd 2,2 miljoner, inte 1,7 som onlinevärderingen sa då den är topprenoverad.

Bytet av bil är ju för att sänka månadskostnaden. Det går ju att göra på 2 sätt. Sälja våran nyare bil och casha en gammal, vilket vi inte riktigt vill, eller köpa en "lika dyr" som inte kräver soppa. Eller lika mycket soppa så att säga. Och som jag skrev tidigare så är ekonomin helt okej, vi kryper absolut inte på knäna ekonomiskt. Jag gillar bara inte att lägga ut stora summor på saker. Så jag ser vårat bilägande mer som leasing, fast att vi inte är bundna i 3 år. Make any sense? haha
Senast redigerad av Chuck.Bass 2019-06-10 kl. 15:03.
Citera
2019-06-10, 15:28
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Jag tycker du ska köpa en cykel istället så jag kan säga åt dig att du är ute och cyklar nu. Du baserar hela din analys på besparingar av drivmedel men tänker du tjuvladda bilen eller missat att elen faktiskt också kostar? Så din faktiska besparing på drivmedel är inte 1400-2700 kr som du tror utan ca 60% av detta.

Sedan berättar du inte vilka bilar det rör sig om men du säger att du gärna lägger pengar på en "finare bil". Jag gissar att den ökade värdeminskningen kommer överstiga det du sparar i bensinkostnader? Har du ens räknat på detta? Många hybridbilar sjunker i värde ganska kraftigt. Med tanke på att du inte ens kan hosta fram 60k och har en hög belåning på bostaden är jag skeptisk till din idé att det skulle bli billigare att byta bil.

Varför behöver ni ens en bil när ni bor i Stockholm och inte har barn? Bara för att åka till golfklubben? Du pratar gärna om vad värdet på bostaden är och vad ni har i lån men hur mycket äger du i finansiella tillgångar? Hade du kunnat köpa bilen kontant om du ville, men väljer att leasa istället? Om du blev av med jobbet imorgon, hur länge hade du överlevt på dina investeringar?
Citera
2019-06-10, 15:29
Medlem
Ja, om du faktiskt tjänar in 1400kr i månaden så är det en bra idé.

Saker att tänka på

Är lånet rörligt eller har det en fast ränta?
Höjs räntan blir det en minus affär.

Hur laddas bilen?
Du har gratis el i lägenheten säger du, hade du tänkt dra en kabel genom fönstret?
Extra kostnad att ladda upp bilen bia stolpe?
Extra lång tid att ladda jämfört med att tanka? 30 minuter om dagen t.ex blir segt i längden.

Om den laddas genom att förbränna bensin så måste du givetvis tanka, och besparingen blir mycket lägre - kanske t.om dyrare iom lån, kanske högre bilskatt.

Är du helt säker att bilen går via el hela vägen?
Vissa bilar slår över till bränsle vid viss hastighet m.m.

Skulle försöka låna en likadan bil du tittar på och använda den 1 vecka eller så - så ser du hur mycket det kostar. Svart på vitt.

Men.
Har du kollat upp allt och du faktiskt tjänar på detta - givetvis ska du göra det.
Senast redigerad av MrSvensson 2019-06-10 kl. 15:32.
Citera
2019-06-10, 15:32
Medlem
Helt klart är du ute och cyklar eller rättare sagt du bör i större omfattning börja cykla.
Dvs behåll nuvarande bil men börja använda cyckeln för all resor under 10 km då sparar du in pengar på drivmedlet utan att investera mer pengar i en bil.
Ev sälger du av nuvarande bilen och köper en billig skrutt samt ny cykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in