Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Så din mormor gav dig stugan? Och samtidigt kompenserade du de två släktingarna ekonomiskt?
Jag var som sagt en av tre arvtagare, och eftersom jag ville ta över stugan så löste jag ut min moster och morbror på deras andel.
Citat:
Ursprungligen postat av
mcLarsson
Enligt den andra tråden ser det ut som att TS med hjälp av bankjurist kollat upp marknadsvärdet och beräknat reavinstskatten baserat på mormors anskaffningsvärde. Därefter tagit marknadsvärde minus reavinstskatt, delat på tre (tre arvtagare) och sedan betalat denna summa gånger två till de två arvtagarna som löses ut.
Då har väl morbror och moster i praktiken lämnat kvar pengar hos TS motsvarande sina 2/3 av reavinstskatten, och därmed skall TS uppge mormors anskaffningsvärde vid försäljning.
Det är väl samma sak som att mormor skulle sålt stugan för marknadsvärdet till TS, mormor betalar vinstskatten, mormor ger sedan de tre framtida arvtagarna varsin tredjedel av pengarna som blev över efter att skatten blev betald. Det borde bli samma totalsumma till moster och morbror, men TS hade då behövt låna för att betala vinstskatten vid köpetillfället samt under en period även lånat de pengar som mormor senare ger honom tillbaka som gåva. Inget av det behöver han göra nu. Nuvarande upplägg är alltså mer förmånligt för TS, speciellt om det är så att han aldrig kommer sälja stugan.
Eller?
Du har helt rätt. Så jag kan alltså inte inkludera dessa 750 Tkr som jag betalade min moster och morbror i anskaffningsvärdet vid framtida sälj?