• 1
  • 2
2019-06-09, 12:12
Medlem
melonfarmer90s avatar
Hej!

2017 tog jag över min mormors sommarstuga i form av gåva mot vederlag. Jag var en av 3 arvtagare så vi värderade stugan, räknade med hjälp av banken ut vad reavinstskatten var vid tillfället (reavinsten var ca 1,1 mkr) och subtraherade summan på totalsumman. Då min morbror samt moster också var arvtagare vid tillfället, delade vi summan på 3 och det slutade med att jag förde över totalt ca 750 tkr till morbror/moster.
Nu till frågan - om jag i framtiden säljer fastigheten, kan jag räkna av dessa 750 tkr på reavinsten och därmed slippa skatta en helsikes massa pengar?

Mvh
Citera
2019-06-09, 12:21
Medlem
MrWins avatar
Nej du har redan blivit kompenserad för skatten av din morbror/moster i form av ett lägre pris när du övertog fastigheten.
Citera
2019-06-09, 12:32
Medlem
melonfarmer90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Nej du har redan blivit kompenserad för skatten av din morbror/moster i form av ett lägre pris när du övertog fastigheten.
Var kanske lite otydlig, reavinstskatten får jag betala vid försäljning. Frågan är om jag kan räkna in dessa 750 tkr som en höjning av anskaffningsvärdet.
Citera
2019-06-09, 12:59
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melonfarmer90
Var kanske lite otydlig, reavinstskatten får jag betala vid försäljning. Frågan är om jag kan räkna in dessa 750 tkr som en höjning av anskaffningsvärdet.
Ja
Citera
2019-06-09, 15:10
Medlem
Citat:

Nej.
Citera
2019-06-09, 17:34
Medlem
Fopolls avatar
Lite otydligt i min mening vad som faktiskt har gjorts här.

Stugan värderades till nånting, låt oss säga 2,1 Mkr. Och anskaffningsvärdet bedömdes till 1,0 Mkr vilket gör att reavinsten uppskattades till 1,1 Mkr.

Typ så, eller?

Om du sen endast har övertagit stugan via gåva, alltså gratis, så övertar du också din mormors anskaffningsvärde. Du tar över hennes sits.

Har du sen betalt (2/3) x 1,1 Mkr = 733 tkr till din morbror och moster som kompensation för reavinsten via gåva så har du fört över för mycket.

Du skulle bara kompenserat dom för reavinsten efter skatt, alltså (2/3) x (1,1 Mkr x 0,78) = 572 tkr.

Detta eftersom du kommer att få betala ”deras” reavinstskatt också vid ev försäljning.

Om det är enligt ovan så får du inte räkna in de 733 tkr du betalt till morbror och moster i ditt anskaffningsvärde.

Har stugan istället värderats lågt och hinner stiga mycket i värde inför ev försäljning så kan man rättfärdiga de 733 tkr som du kompenserade för stugan. Detta skulle i så fall medföra att reavinsten för stugan skulle vara/uppskattas till 1,41 Mkr vid ev försäljning.

Med reservation för ev feltänk.
Citera
2019-06-09, 17:38
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Eftersom du redan betalat din morbror och moster deras andel verkar det som att du avser ta över sommarstugan men inte planerar att sälja den (ännu)? Antar att ni skrivit någon form av kontrakt på den uppgörelsen, i sådana fall räknas ju du som enda fastighetsägare och tar emot hela vinsten vid försäljning. Det verkar dock som du fört över 2/3 av reavinsten, vilket är fel. Tänk på att du drar av en reavinstskatt på 22% vid försäljning, så din morbror och morfar är bara berättigade till drygt 290k var. Har jag missförstått något? Förstår inte varför du skulle höja anskaffningsvärdet för att du köper ut din morbror och moster från stugan.
Senast redigerad av OHSCHNAP 2019-06-09 kl. 17:51.
Citera
2019-06-09, 23:13
Medlem
melonfarmer90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Eftersom du redan betalat din morbror och moster deras andel verkar det som att du avser ta över sommarstugan men inte planerar att sälja den (ännu)? Antar att ni skrivit någon form av kontrakt på den uppgörelsen, i sådana fall räknas ju du som enda fastighetsägare och tar emot hela vinsten vid försäljning. Det verkar dock som du fört över 2/3 av reavinsten, vilket är fel. Tänk på att du drar av en reavinstskatt på 22% vid försäljning, så din morbror och morfar är bara berättigade till drygt 290k var. Har jag missförstått något? Förstår inte varför du skulle höja anskaffningsvärdet för att du köper ut din morbror och moster från stugan.
Jag tänker inte sälja stugan, men kan ändå vara bra att veta för framtiden.
Minns inte exakt hur vi kom fram till slutsumman, detta var som sagt ett par år sedan och många vändor med bankens jurist. Jag tror vi räknade av min del av reavinstskatten också, och kom fram till ca 370ish per arvtagare = ca 740 Tkr för mig att betala. Stugan var vid köptillfället värderad till 1,4 mkr och det var den summan vi utgick ifrån, anskaffningsvärde ca 300 Tkr.
Det känns ändå som att dessa 740 Tkr som jag betalade totalt för stugan borde kunna räknas med som en höjning av anskaffningsvärde vid eventuell försäljning i framtiden.
Får kanske ta en vända till med den där juristen!
Citera
2019-06-10, 00:06
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Minns inte exakt hur vi kom fram till slutsumman, detta var som sagt ett par år sedan och många vändor med bankens jurist. Jag tror vi räknade av min del av reavinstskatten också, och kom fram till ca 370ish per arvtagare = ca 740 Tkr för mig att betala. Stugan var vid köptillfället värderad till 1,4 mkr och det var den summan vi utgick ifrån, anskaffningsvärde ca 300 Tkr.
Det känns ändå som att dessa 740 Tkr som jag betalade totalt för stugan borde kunna räknas med som en höjning av anskaffningsvärde vid eventuell försäljning i framtiden.

Ägde din morbror och moster stugan till 100 % när du betalade dem?
Om inte, så har du inte köpt stugan av dem och kan därmed inte räkna in pengarna till dem som en del av ditt anskaffningsvärde.

Har ni alla tre tillsammans fått stugan via arv eller gåva så har du löst ut dem med för högt belopp sett till värderingen. Se beräkning i tidigare inlägg.
Citera
2019-06-10, 09:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Om vederlaget (de 740 tkr du betalade) var lika stort eller större än (den andelen av) fastighetens taxeringsvärde fick överlåtaren/säljaren deklarera överlåtelsen som en försäljning. Då får du ta upp pengarna du betalade som anskaffningsvärde.

Om vederlaget var lägre än taxeringsvärdet behövde överlåtaren inte betala skatt på gåvan, och du får då inte heller ta upp anskaffningsvärdet när du en gång ska sälja stugan.
Citera
2019-06-10, 11:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nej.
Varför, har du källa?
Citera
2019-06-10, 11:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om vederlaget (de 740 tkr du betalade) var lika stort eller större än (den andelen av) fastighetens taxeringsvärde fick överlåtaren/säljaren deklarera överlåtelsen som en försäljning. Då får du ta upp pengarna du betalade som anskaffningsvärde.

Om vederlaget var lägre än taxeringsvärdet behövde överlåtaren inte betala skatt på gåvan, och du får då inte heller ta upp anskaffningsvärdet när du en gång ska sälja stugan.

Har du källa till detta?
Jag säger inte att du har fel, men blandat fång är lurigt och jag är seriöst intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in