Citat:
Ursprungligen postat av
OHSCHNAP
Eftersom du redan betalat din morbror och moster deras andel verkar det som att du avser ta över sommarstugan men inte planerar att sälja den (ännu)? Antar att ni skrivit någon form av kontrakt på den uppgörelsen, i sådana fall räknas ju du som enda fastighetsägare och tar emot hela vinsten vid försäljning. Det verkar dock som du fört över 2/3 av reavinsten, vilket är fel. Tänk på att du drar av en reavinstskatt på 22% vid försäljning, så din morbror och morfar är bara berättigade till drygt 290k var. Har jag missförstått något? Förstår inte varför du skulle höja anskaffningsvärdet för att du köper ut din morbror och moster från stugan.
Jag tänker inte sälja stugan, men kan ändå vara bra att veta för framtiden.
Minns inte exakt hur vi kom fram till slutsumman, detta var som sagt ett par år sedan och många vändor med bankens jurist. Jag tror vi räknade av min del av reavinstskatten också, och kom fram till ca 370ish per arvtagare = ca 740 Tkr för mig att betala. Stugan var vid köptillfället värderad till 1,4 mkr och det var den summan vi utgick ifrån, anskaffningsvärde ca 300 Tkr.
Det känns ändå som att dessa 740 Tkr som jag betalade totalt för stugan borde kunna räknas med som en höjning av anskaffningsvärde vid eventuell försäljning i framtiden.
Får kanske ta en vända till med den där juristen!