Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-06-09, 12:44
  #13
Medlem
trazkes avatar
Låter som ett riktigt rövarpris i mina öron. Såvida inte butiken gör ett resultat på 1 miljoner kronor om året (vilket låter extremt osannolikt) så hade jag aldrig tänkt tanken på att köpa den. Mer än två årsvinster skulle jag aldrig betala i goodwill.
Citera
2019-06-09, 12:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trabelta
Nej. Det är så att jag och frugan tänker jobba heltid och anställa ngn och betala ungefär 20.000 kr/månad. Som sagt har butiken en dagkassa plus provision.

Då blir det ca 410.000 kr om året beroende var butiken ligger i landet.

https://statsskuld.se/jobb/berakna-bruttolon

Men oavsett, du måste sköta bokföring, kunna juridik, avtal, arbetsrätt, och en mängd mer saker.
Citera
2019-06-09, 12:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trabelta
Hej,
Jag tänker köpa en ATG butik med följande information:
Omsättning : Ca 11000kr Per Dag/ Provisioner Ca 2000000kr Per År
Begärtpris : 1,995,000 Kr
Hyra: 19735 /mån och moms tillkommer.
Om jag skall betala lön för 350.000 /år
Hur mkt tjänar jag per år efter alla avgifter och skatt?
Hur många procent moms gäller för provisionen?
Väldigt tacksam för svar.
Vad ingår i köpeskillingen? Omfattande varulager, eller enbart goodwill? Något mer, fordon?
Skall bolaget köpas eller inkråmet?
Hur länge har företaget varit igång? Med samma ägare?
Hur är utvecklingen avseende omsättning och resultat fem år tillbaka?
Citera
2019-06-09, 14:00
  #16
Medlem
Prov på 2 millar är ju riktigt bra. Dk på 11000:- är ju förutom spelet så även det helt okej även om säkert det mesta är tobak.

Svårt säga hur butiken kan ha så bra provisioner? Där du ska göra en djupdykning så dom inte står och faller med några få kunder. Finns ju massor av spelare som kan omsätta 100 tusen på en vardag och det dubbla på lördagarna. Är det få kunder som håller upp hela omsättningen så kan du ligga pyrt till om dom försvinner.
Citera
2019-06-10, 12:32
  #17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trabelta
Hej,
Jag tänker köpa en ATG butik med följande information:
Omsättning : Ca 11000kr Per Dag/ Provisioner Ca 2000000kr Per År
Begärtpris : 1,995,000 Kr
Hyra: 19735 /mån och moms tillkommer.
Om jag skall betala lön för 350.000 /år
Hur mkt tjänar jag per år efter alla avgifter och skatt?
Hur många procent moms gäller för provisionen?
Väldigt tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av trabelta
Nej. Det är så att jag och frugan tänker jobba heltid och anställa ngn och betala ungefär 20.000 kr/månad. Som sagt har butiken en dagkassa plus provision.

Föreslår att du kontaktar din hemkommuns företagscenter/tillväxtkontor eller liknande (olika kommuner använder olika namn) och drar nytta av deras kompetens. Dom kan förmodligen hjälpa dig att titta närmare på siffrorna i företaget och räkna ut hur mycket du behöver i omsättning och vinst, vilka kostnader du kommer att ha m.m. Dessutom kan dom kanske ge dig något av ett mentorskap, dom har ju trots allt erfarna företagare i personalen. Genom att ta hjälp och råd av dem kan du undvika kostsamma felbeslut orsakade av okunskap och bristande erfarenhet.
Citera
2019-06-11, 21:32
  #18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Föreslår att du kontaktar din hemkommuns företagscenter/tillväxtkontor eller liknande (olika kommuner använder olika namn) och drar nytta av deras kompetens. Dom kan förmodligen hjälpa dig att titta närmare på siffrorna i företaget och räkna ut hur mycket du behöver i omsättning och vinst, vilka kostnader du kommer att ha m.m. Dessutom kan dom kanske ge dig något av ett mentorskap, dom har ju trots allt erfarna företagare i personalen. Genom att ta hjälp och råd av dem kan du undvika kostsamma felbeslut orsakade av okunskap och bristande erfarenhet.


Bästa tipset i tråden!

Ta till dig av det tipset TS.
Citera
  • 1
  • 2
atg

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback