• 1
  • 2
2019-06-08, 09:48
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Hur många kreditkort har ni och varför? är det bättre att ha 1-2 större eller flera små
vill inte få till en världsmästartråd om vem som har mest
Mest vad som gynnar mest.

Standardscenariot brukar vara ett kreditkort när man reser (fria kontantuttag/ingen valutaväxlingsavgift) och ett/två kreditkort när man är i Sverige (t.ex. ett MC/Visa, ett Amex). Marginalnnyttan avtar när man plockar in fler kort än så eftersom de ofta erbjuder liknande saker. Den enda anledningen att ha fler kreditkort är om man av någon anledning vill ha tillgång till ett högre kreditutrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Noll kreditkort och noll i kredit.
Kreditkort är verkligen inget man skall uppmuntra, köper gör man för riktiga pengar man har, helst med kontanter.

Kreditkort i sin konstruktion skuldsätter folk och ökar onödig konsumtion.

Det låter som du är född på 1800-talet? Det är bara pajasar som skuldsätter sig själva med kreditkort, de som skriver här i forumet för privatekonomi är garanterat smartare än så och inser att det finns många fördelar med kreditkort. Jag har t.ex. alltid pengar för det jag köper och betalar av skulden utan att betala en krona i avgifter. Ändå använder jag kreditkort till mina utgifter därför att det ger mig feta bonusar, reseförsäkringar, uppgraderingar etc. Om jag hade följt din metod hade jag inte fått något tillbaka för mina utgifter. Inse att du ser på världen för svart och vitt och att kreditkort är bra om man vet hur man ska använda dem. Det verkar som du inte förstått hur.
2019-06-08, 10:50
Medlem
Jag kör med kreditkort från SAS Eurobonus Premium. Samlar massa poäng, har en kredit på 50K i månaden. Nollar det varje månad. Har så mycket poäng nu att jag och min sambo kan flyga business-klass till Japan och tillbaka utan att det kostar oss något. Skulle aldrig köpt business-klass själv, det är jag för snål för.
2019-06-08, 11:01
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Jag kör med kreditkort från SAS Eurobonus Premium. Samlar massa poäng, har en kredit på 50K i månaden. Nollar det varje månad. Har så mycket poäng nu att jag och min sambo kan flyga business-klass till Japan och tillbaka utan att det kostar oss något. Skulle aldrig köpt business-klass själv, det är jag för snål för.

Jo, du måste fortfarande betala avgifter för biljetterna även om du betalar med poäng. Sen vet jag inte om du är snål om du bränner 50k i månaden, det är ju nästan tillräckligt för att betala 2x business till Japan varje månad.
2019-06-08, 11:20
Medlem
stoichkov8s avatar
Har två kort. Det ena kortet har jag för att hyrbilsföretag och dyl. kräver det för att får hyra dyrare bilar. Och det andra är för att få komma in på olika flygplatslounger.

Om det inte vore för dessa två ting, så hade jag aldrig haft ett kort.

Endast luffare handlar på kredit.
2019-06-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Jo, du måste fortfarande betala avgifter för biljetterna även om du betalar med poäng. Sen vet jag inte om du är snål om du bränner 50k i månaden, det är ju nästan tillräckligt för att betala 2x business till Japan varje månad.

Ja man får betala 500 kr per person i skatter och avgifter t/r. Alltså ingenting. Jag bränner inte 50K i månaden. Ett kreditkort används ju oftast på 2 månader eftersom betalningen släpar 1 månad. En normal månad bränner jag mellan 15-20K på kreditkortet. Sen blir det ju mer när man handlar något man inte brukar handla. Senast köpte jag en AC för 6000. Det är ju inget normalfall att jag gör det.
2019-06-08, 11:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Nej en normal människa betalar ändå med ett kort, kontanter är för äldre och kriminella. Det bli knappast så att man bränner mer pengar bara för att man har en annan typ av kort, skulle säga tvärt om.

Tyvärr är det så ja, det beror dock inte på att majoriteten är smarta utan på att stat och banker lyckats styra fåren till att föredra kort istället för kontanter. När man väl skall handla något dyrt, tänk kapitalvara så skall man dock använda kort och då kreditkort i första hand givet det skydd konsumentkreditlagen då ger en. Det skyddet saknas helt när man använder debetkort.

Vardagliga köp bör man försöka göra med kontanter när så är möjligt, man handlar omedvetet mer när man använder kort.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in