• 1
  • 2
2019-06-07, 21:31
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Hur många kreditkort har ni och varför? är det bättre att ha 1-2 större eller flera små
vill inte få till en världsmästartråd om vem som har mest
Mest vad som gynnar mest.
2019-06-07, 21:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Hur många kreditkort har ni och varför? är det bättre att ha 1-2 större eller flera små

Jag har inga kreditkort alls. Noll är alltså svaret på frågan. Vill inte köpa någonting alls på kredit. Har man stålar på kontot behöver man inga kreditkort.

Villan, fatigheterna och bilarna är betalda, så...
2019-06-07, 21:47
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag har inga kreditkort alls. Noll är alltså svaret på frågan. Vill inte köpa någonting alls på kredit. Har man stålar på kontot behöver man inga kreditkort.

Ok, det svarar dock inte på frågan, är själv god för 50k i månaden och har råd med cash om det ska till,men har ändock en del kort
har dock ändrat syn och undrar om de inte är bättre att ha 1 max 2 istället för typ 10 små?
2019-06-07, 21:49
Medlem
Citat:

Även om allt är betalt och du har dina miljarder på banken så finns det ändå fördelar med att ha ett kreditkort och att utnyttja det...
2019-06-08, 00:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Jag har två kort, ett Mastercard från SJ Prio med 50tkr limit och ett Mastercard SAS Eurobonus Premium med en 100tkr limit för att det är praktiskt för mina tjänsteresor. Jag nollar dock båda korten vid varje faktureringsperiod.
2019-06-08, 00:37
Medlem
Har också 2. Ett Amex Elite och ett SAS Mastercard som jag använder där de inte tar Amex.

Utgifterna jag tar på korten har jag ju oavsett, så varför inte få lite bonus. Tack vare mitt Amex får jag och familjen ett par flygresor per år gratis.

Nollar även här vid varje faktureringsperiod.
2019-06-08, 04:53
Medlem
Nimars avatar
Citat:

Du snackar som en skuldsatt.
Har man cash på kontot så skaffar man ett kreditkort.
Kompletts mastercard kostar inget och ger dig upp till 2000kr i bonus varje år, varför skulle en normal människa tacka nej till det bara för att villan och bilen är betald?
2019-06-08, 07:33
Medlem
Har ett från Resursbank som jag fått av bilfirman. Kör alla bilens kostnader på det. Betalar från bilkontot en gång i månaden. Det har en låg kredit, 10k.

Har ett annat kreditkort som jag använder istället för debitkort från banken. För tillfället är det ett kort från Norwegian eftersom det är helt utan avgifter, men fnular på att byta till ett med lite bättre villkor och cashback. Årsavgift spelar ju ingen roll om man faktiskt tjänar på det i slutändan. Får nog behålla Norwegian för kontantuttag dock, i Sverige och utomlands.

Använder såklart inte korten för att skuldsätta mig, snarare upplever jag att de ger mig bättre koll på ekonomin. Betalar givetvis hela kostnaden varje räkning.
2019-06-08, 07:37
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Du snackar som en skuldsatt.
Har man cash på kontot så skaffar man ett kreditkort.
Kompletts mastercard kostar inget och ger dig upp till 2000kr i bonus varje år, varför skulle en normal människa tacka nej till det bara för att villan och bilen är betald?

För att en normal människa får större utgifter om man har kreditkort. Det gäller över huvud taget om man handlar med kort, utgifterna känns mindre verkliga och då spenderar man mer. Ju mindre friktion man har när man ska betala för något, desto mer gör man av med.

För de flesta är det ju tyvärr nödvändigt att ha någon sorts kort, men med ett betalkort slipper man åtminstone risken, som alltid finns där, att dra på sig skulder och räntekostnader.

Kreditkort vs. kontanter:

https://www.youtube.com/watch?v=ynWylNwpbWM
2019-06-08, 08:11
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
För att en normal människa får större utgifter om man har kreditkort. Det gäller över huvud taget om man handlar med kort, utgifterna känns mindre verkliga och då spenderar man mer. Ju mindre friktion man har när man ska betala för något, desto mer gör man av med.

För de flesta är det ju tyvärr nödvändigt att ha någon sorts kort, men med ett betalkort slipper man åtminstone risken, som alltid finns där, att dra på sig skulder och räntekostnader.

Kreditkort vs. kontanter:

https://www.youtube.com/watch?v=ynWylNwpbWM

Nej en normal människa betalar ändå med ett kort, kontanter är för äldre och kriminella. Det bli knappast så att man bränner mer pengar bara för att man har en annan typ av kort, skulle säga tvärt om. När jag på den då tiden kontanter fortfarande fanns överallt så brände jag mer genom att ha 2k i fickan än på kortet.

Dessutom så har ett vanligt debit kort oftast en kortavgift på ett par hundra, sen ska man inte glömma bonusen man går miste om. Kan nog skilja mellan 500-2000 som man förlorar på att använda ett debit vs kredit kort.
2019-06-08, 08:18
Medlem
slagghackas avatar
Noll kreditkort och noll i kredit.
Kreditkort är verkligen inget man skall uppmuntra, köper gör man för riktiga pengar man har, helst med kontanter.

Kreditkort i sin konstruktion skuldsätter folk och ökar onödig konsumtion.
2019-06-08, 08:24
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Avser du "kreditkort"?
Kort med en inbyggd kredit?
Jag har ett "stort" bankkort, sk "betalkort" kopplat till ett bankkonto, ser till att det inte finn för mycket på kontot (max 20K) ifall nåt otrtevligt skulle inträffa, stöd etc..
Ingen kredit på detta kort.

Har ett gratiskort (ingen årsavgift) med kredit (10K) som betalas automatiskt varje månad.
Flera kort? Varför?
Fler kort =fler kreditupplysningar, sämre kreditvärdighet.
Man bör nog ha minst två kort ifall något av nån anledn inte skulle funka...
Vilket jag råkade ut för i UK f året...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in