2019-06-07, 14:36
Medlem
PÅ den understa bilden från SR så ser man ju grunden på en byggnad men det översta på byggnaden är borta.

Ser jag rätt? Jag tror det.

Kan det då handla om förberedelse? Man packade moppen för att dra iväg och göra någon men det råkade smälla av.
Citera
2019-06-07, 14:36
Medlem
Var det en olycka eller kan det röra sig om att någon ligger bakom det?
Citera
2019-06-07, 14:38
Medlem
Kastar mig från balkongen och gissar att Sverige fått sin första ordentliga drönarattack. Både jag och andra här i tråden är av uppfattningen att det smällt en bit upp i luften. Lätt fixat med drönare att välja vilket våningsplan man vill ska få störst skador.
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Frågan är VAD som sprängdes och VARFÖR?

De flesta verkar vara av uppfattningen att explosionen skett i eller i anslutning till cykelparkeringen precis utanför entrén. Se ringarna på denna bild som publicerats tidigare.

https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSXsAAE6FY?format=jpg&name=4096x4096

I det rödmarkerade och orangea området kan vi se att kraften varit som störst. Inte bara rutorna utan hela entrén och fönsterkarmarna har tryckts in i lägenheterna av explosionen. På övriga delar av huset är det förstört, men inte lika omfattande.

Vad sprängs utanför en vanlig fastighet klockan nio en fredagsmorgon? Om någon ville åt någon annan så hade det varit mer sannolikt att det skett nattetid då man kan göra det lite mer obemärkt. Dessutom hade det varit bättre att försöka göra det lite närmare den person man vill eliminera och inte ute på gården. Kanske på balkongen eller slänga in en handgranat genom ett fönster etc.

Det finns heller inte spår av någon bil eller annat fordon i anslutning till explosionen. Därför känns det inte sannolikt att någon skulle kört dit en bil med sprängmedel alternativt apterat en bomb i en bil tillhörande någon man vill skrämma eller döda.

Hittills finns inte spår av någon dödad. En tanke är att något har försökt transportera en bomb och den har smällt, men då det inte finns några spår av någon dödad så har sannolikt föremålet som exploderat placerats där. Men det utvalda målet (ett cykelskjul) verkar minst sagt konstigt och kanske var det en lite väl kraftig explosion för att vara ett pojkstreck?

Just nu verkar allt bara vara jättekonstigt.
Senast redigerad av Kämpendahl 2019-06-07 kl. 14:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag har inte hunnit hänga med i alla inlägg under dagen men kan det vara så att reportrarna inte har riktig koll på skillnaden mellan en tryckvåg och själva ljudet av en explosion? Vet visserligen inte om man rimligen kan ha hört smällen tre mil bort heller.

De uppgifter jag läst där folk känt/hört smällen var Hejdegården samt Ryd. Inget av dessa områden ligger speciellt långt från detonationsplatsen även om det är längre till Ryd.

jag har inte heller följt med tusen inlägg. Det var en rejäl sprängladdning - och jo det kan höras väldigt långt. Milsavstånd är möjliga - tre mil är mycket men jag har hört åsksmällar på det avståndet. (och längre), men ljudet är förvrängt.

Av att titta på fasaden på husen har ju balkongerna förstörts. Fönster har tryckts in. Var explosionen på den nedersta balkongen?
Citera
2019-06-07, 14:39
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Är det spikat att det var ett cykelförråd och inte ett soprum?
Ja, det fanns ett fristående cykelskjul (glesa väggar åt tre håll, öppet åt ett och med tak) tidigare, på den punkt som enligt bilderna tycks vara platsen för detonationen.

Soptunnan/sopsugen är belägen en god bit i från.
Citera
2019-06-07, 14:39
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du tror inte det hade hittats någon form av mänskliga delar i så fall?

Säger inte att jag är med på det spåret men du tror inte myndigheter hade lagt locket på tillsvidare om man skrapat ihop småbitar av mänskliga rester på väggarna?
Citera
2019-06-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag har inte hunnit hänga med i alla inlägg under dagen men kan det vara så att reportrarna inte har riktig koll på skillnaden mellan en tryckvåg och själva ljudet av en explosion? Vet visserligen inte om man rimligen kan ha hört smällen tre mil bort heller.

De uppgifter jag läst där folk känt/hört smällen var Hejdegården samt Ryd. Inget av dessa områden ligger speciellt långt från detonationsplatsen även om det är längre till Ryd.
Jo det går att höra muller flera mil bort. Skillnaden är den att om man står flera mil bort så är det ljudvågen som går i marken du hör. Ljud i luft har en hastighet på cirka 340m/s beroende på tryck och atmosfären sammansättning. I vatten så färdas ljud i 1500m/s. Vet ej vad det kan vara i marken men troligtvis närmare Mach 2 dvs cirka 2400m/s. Så svar ja ljud färdas både snabbare och längre i marken än i luften.
Citera
2019-06-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tidpunkterna ska man nog inte hänga upp sig för mycket på, det går alltid att hitta enkla förklaringar till val av vilken sådan som helst, typ

Tidpunkten tyder på antingen olycka/misstag eller tidsutlöst.
Man verkar ju inte heller hittat några rester av ev. misslyckad bombtillverkare. Men dessa kanske visar sig senare?

Nån slags drive-by operation mitt på blanka förmiddagen i dagsljus känns lite vanskligt.
Verkar också som aningen overkill (eller snarare totalt feltänkt) om man är ute efter någon enskild person.

Missnöje mot bostadsbolaget verkar man ju inte ha uteslutit heller.
Knäppgök eller rättshaverist?
Citera
2019-06-07, 14:41
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Förvisso, men vad säger det om mängden sprängämne? Jag tänker mer på rimligheten i att forsla dit 50 kg dynamit. Det tar väl rätt stor plats. Men som sagt, jag killgissar bara.

Naturligtvis "kändes" inga "tryckvågor" på en mils avstånd, åtminstone inte i annan form än hörbart ljud. Hade man känt tryckvågen på sådant avstånd hade flera kvarter varit helt utplånade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
Kastar mig från balkongen och gissar att Sverige fått sin första ordentliga drönarattack. Både jag och andra här i tråden är av uppfattningen att det smällt en bit upp i luften. Lätt fixat med drönare att välja vilket våningsplan man vill ska få störst skador.

Har du inte tillgång till termobariska sprängämnen så måste drönaren ha orkat bära minst 10 kg.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis

Vad klarar en stor drönare att ta i vikt? Behöver ha varit en last på minst 10kg sprängämne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in