2019-06-08, 15:46
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Varför snackar ni om mc-gäng och att de skulle / inte skulle va GM.
Det sades väl inte att mc killen var den som smällde av bomben utan att han själv möjligtvis var måltavlan.

Hur ni får till att det per automatik skulle va ett annat mc-gäng (rival) fattar jag ej.

Vad är det som säger att det inte va ett babbegäng som ville klippa mc killen då?

Var säkert precis så. mc killen i bostaden.
Citera
2019-06-08, 15:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Varför skulle man låta en laddning gå av på den platsen om syftet är att komma åt någon i huset? Verkar märkligt.
Kanske är det så att någon har förvarat sprängmedel högst tillfälligt i cykelskjulet, kanske någon boende i huset? Eller har någon levererat det dit för att någon annan ska hämta upp det senare? Sen har har det smällt av misstag, statisk elektricitet eller nåt.

Låt oss leka med tanken att det var så att en kriminell organisation var ute efter någon i huset.

Detta var kanske tänkt o vara en varningsbomb som enbart skulle skada själva cykelskjulet och inte orsaka skador på själva husen runt, men den som gjorde bomben missbedömer styrkan i själva bomben och råkar göra den extremt mycket starkare än vad det var menat.

Visst, personen i fråga skiter fortfarande ner sig pga att man detonerade en sprängladdning nära dess hem och därmed visar att man vet vart denne bor och den gör det nog betydligt mer än vad man tänkte sig, men samtidigt så får man inte bara ett ökat spann från snuten utan hädanefter så lär nog även Säpo vara väldigt, väldigt intresserad av vad tusan det är som sker i området och därmed så får man två val som inte inkluderar att man antingen dör eller frivilligt knatar in på närmsta polishus och erkänner allt.

Och de alternativen är att man antingen ligger så lågt i 6-12 månader att man även tar ett legalt jobb under tiden eller så ligger man så lågt att man bokstavligen verkar försvinna från jodens yta under samma tidsperiod.

Oavsett vad så är det fruktansvärt klantigt av dem om det genuint är ett MC gäng eller dylikt som ligger bakom det hela
Citera
2019-06-08, 15:48
Medlem
kungarolfs avatar
Fan så det såg ut från tv bilderna. Likheterna mellan bilderna från Syrien/Irak och Linköping var slående.
Citera
2019-06-08, 15:50
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Frågan är ju då varför massmedia gjort det?

Ifall det har med rikets säkerhet att göra har ju i så fall polisen som lagt upp en oretuscherad bild gjort en riktig blunder. Är väl möjligt, så klart. Men verkar ändå konstigt att polisen inte fått information att bilder ska retuscheras, om det har med rikets säkerhet att göra. Så jag tror inte på den teorin.

I så fall skulle det kunna vara så att media själva valt att retuschera drönarbilderna. Vad kan det bero på? Följer de kanske någon sorts sed/överenskommelse, att alltid retuschera sådant, utifall att det skulle kunna vara känsligt?

Det tog säkert tjugo minuter innan området spärrades av. Många tog sig dit efter smällen för att filma/fota. Låter som ett mission impossible att mörka något.
Citera
2019-06-08, 15:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Varför snackar ni om mc-gäng och att de skulle / inte skulle va GM.
Det sades väl inte att mc killen var den som smällde av bomben utan att han själv möjligtvis var måltavlan.

Hur ni får till att det per automatik skulle va ett annat mc-gäng (rival) fattar jag ej.

Vad är det som säger att det inte va ett babbegäng som ville klippa mc killen då?

För att det påminner folk om MC Kriget för cirka 20 år sedan, det är inte direkt första gången som klubbarna gör något mot varandra på den här nivån.

Visst det kan vara ett gäng med utländsk bakgrund (för övrigt så är både Bandidos och HA egentligen utländska klubbar så även de faller under den kategorin) men det betyder inte att vi automatiskt ska stryka Mc gängen från listan då Bandidos och HA låg i krig för 20+ år sedan och X-Team är en "liten" utstickande del från Bandidos som väsnas fruktansvärt mycket när de väl gör något
Citera
2019-06-08, 15:53
Medlem
Kan någon förklara varför denna tråd ligger i "Olyckor och katastrofer"? Solklart brott av organiserade grupper.

Vissa snackar om Bandidos och vissa vill skylla på babbarna men ingen verkar förstå att Bandidos idag mestadels är utifrån.

Jag tänker på de som återvänt från Syrien och lärt sig hantera IED bomber. Är du duktig på denna typ av bomber så är du nyttig för kriminella nätverk. Man kan tänka sig att bombmakaren själv tog i mycket mer än vad som behövdes just för att visa sig duktig. Tror inte Bandidos ville ha denna enorma uppmärksamhet det nu visar sig att de får.
Citera
2019-06-08, 15:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det ser faktiskt ut som det. Jag funderade på om de saknade gatustenarna (heter det så) berodde på att explosionen slitit bort benet på cykelskjulet och att det tagit med sig stenarna, men det ser ut som en "skål" runt platsen där det saknas stenar. Krater...? Ja, jag tycker det ser ut så.

Teknikerna har jobbat där. Dom har plockat upp gatsten / plattor för provtagning.
Citera
2019-06-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det tog säkert tjugo minuter innan området spärrades av. Många tog sig dit efter smällen för att filma/fota. Låter som ett mission impossible att mörka något.

Nej precis, jag tror inte att något mörkas. Men det är ju möjligtvis så att polis har vissa stående överenskommelser med pressen över hur mycket detaljer pressen får avslöja, initialt. Och det kan ju vara så att pressen p.g.a denna ev. överenskommelse, eller p.g.a av tidigare erfarenheter från kommunikation med polisen i samband med andra brott, valt att sudda ut gropen, utifall att det skulle vara info som polisen inte vill ska spridas. Bara som en defensiv åtgärd. Pressen är ju måna om att ha en bra relation med polisen.
Citera
2019-06-08, 15:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Jag har inte Aspergers syndrom, så det behöver inte vara rätt på millimetern. Jag räknade marksten och då var bomben placerad ungefär vid framhjulet på mopeden. Sedan är det bara att räkna marksten framför dörren och då ser man att det är ungefär mitt framför dörren.
Då tror jag du helt enkelt räknar fel.

https://minfil.com/t9Mb2buen0/plattor_jpg
Citera
2019-06-08, 16:01
Medlem
Salama-Blixts avatar
Tycker att denna sprängning är rent av amatörmässig. Man orsakade ingenting förutom en stor skadegörelse. Om man var ute efter någon, så hade man lagt resurserna på lägenheten och då riktat sprängverkan mot densamma, när tilltänkta offren är hemma.
Citera
2019-06-08, 16:09
Medlem
"– I den mest skadade fastigheten finns flera intressenter för oss, både på den kriminella sidan men även folk från rättsväsendet, "

https://www.expressen.se/nyheter/sparen-efter-sprangdadet-flera-intressenter-i-huset/

Ber om ursäkt om detta redan tagits upp. Svårt att hänga med..
Citera
2019-06-08, 16:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
/.../ Personen visste vad den gjorde, sprängverkan var riktad, det syns, troligtvis muslimer som varit i krigshärdar, om jag får gissa så är måltavlan en kristen och valet av storlek på bomb talar för detsamma för de ska ju ändå ta över Sverige och då spelar det ingen roll om smutsiga nordbor styrker med.

Men det är väl alldeles givet att man inte gör så här om målsättningen är att ha ihjäl en enskild person i hyreshuset. Tanken är förstås att skrämma vettet ur en person boendes där. Sen hade man inte tillräcklig kunskap om det man hanterade, och explosionen blev därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in