2019-06-08, 11:18
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
MrKoll är precis som MerInfo, Lexbase m.fl. informationskällor alldeles utmärkta eftersom offentlighetsprincipen är lagstadgad i Sverige.
"If you do the crime, expect people to read about it some time"!

Polisen är förtegen, men en teori är att någon med koppling till MC-kriminella kommit i konflikt med Bandidos.
Den som utfört detta överdrivna dåd lär nog få pisk på hemmaplan, vilket är min spontana åsikt!
Repr för försäkringsbolag tror att man möjligen kan behöva riva ner hela huset på Ådalagatan 1.

En 29-åring med många domar i både vålds- och narkotikabrott är på tapeten i diskussionerna om möjligt mål för händelsen. Polisen vill inte ge några kommentarer i frågan.

Som av en slump så bor det faktiskt en person som uppfyller kriterierna ovan på adressen.
Om denne *m^n Nour^ Z*d (*=a, ^=i) har några kopplingar till något lokalt MC-gäng kanske någon trådläsare med insyn känner till?

Edit:
Ser nu att kopplingar till Black C har angetts av en skribent i tråden!

Här finns lite utförligare info:

http://blog.zaramis.se/2019/06/08/bomben-i-linkoping/
Citera
2019-06-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har det rapporterats vilken typ av sprängämne det var? Det borde man snabbt ha fått fram med bombgruppens "sniffer".

Polisen säger. "Vi vet inte, och OM man har hittat något ska det på analys och det kan ta tid".

Källa: SR P4 nyheter kl.11.00 idag
Senast redigerad av Reda 2019-06-08 kl. 11:22.
Citera
2019-06-08, 11:19
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du antänder inte ANFO (ammoniumnitrat och diesel) med en tidning, det krävs en initialladdning, alltså en lite sprängladdning för att få ANFO att explodera.

Det lyckades för mig och det small. Var ung och idiot. Idiot är man är fortfarande fast lite klokare, plus att jag fick dask av farsan som hörde det lilla bus tricket.

Jag har hittat sprängmedlet hehe, det finns på bauhaus "sprängaren från Linköping"

https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/4/3/4330044A.jpg

Edit: Jag fjuttade så klart på tidningen med en vanlig tändare.
Senast redigerad av musttomte 2019-06-08 kl. 11:43.
Citera
2019-06-08, 11:22
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
det pratas om kopplingar till bandidos.

vad är det för typ av medlemmar i bandidos numera ?

araber/muslimer förstås och uteblivet motorcykelintresse ???

det är ju iallafall en enorm detonation som ägt rum....den som ligger bakom måste för fan låsas in på livstid. inget annat än ett mirakel att ingen förlorade livet
Ha kul att du tar upp motorcykelintresse jag frågade nämligen i någon av mc - trådarna för flera år sedan här på FLB om deras nya medlemmar ens vet skillnaden mellan en Panhead och en Knucklehead.
Och hitintills har ingen svarat på den enkla frågan.
Citera
2019-06-08, 11:24
Medlem
Citat:
Finns detta beskrivet i media eller från polisen?

Inte vad jag vet, fick höra detta av en person som bor på aktuellt område och personen hade själv sett det o i min världsbild så är det en säker källa men, jag kan inte garantera något. Jag kan inte påstå att personen skulle vinna något på att ljuga o sen kan det vara så att det var ett bråk som inte alls har något med attentatet att göra.
Citera
2019-06-08, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ha kul att du tar upp motorcykelintresse jag frågade nämligen i någon av mc - trådarna för flera år sedan här på FLB om deras nya medlemmar ens vet skillnaden mellan en Panhead och en Knucklehead.
Och hitintills har ingen svarat på den enkla frågan.
Men i HA är det väl iallafall fortfarande krav på att man har MC för att bli medlem.
Citera
2019-06-08, 11:29
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nu har du säkert rätt, men kan du förklara varför terrorattacker borde ske på andra platser? Idealet för en terrorist är att döda så många icke-muslimer (ja, en generalisering) som möjligt, och var görs detta enklare än i bostadshus, utan bevakning? Kanske inte så vanligt, hittills, men det kommer att bli.
Den absoluta majoriteten terrordåd i Sverige utförs ju av vita nationalister, så tvärtom för att döda så många muslimer som möjligt. Eller judar, eller bögar, eller flickvänner, fan vet. Nu är det ju troligtvis inte ett terrordåd i den bemärkelsen, men ändå, det där är ju bara trams.
Citera
2019-06-08, 11:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skbmis
Inte vad jag vet, fick höra detta av en person som bor på aktuellt område och personen hade själv sett det o i min världsbild så är det en säker källa men, jag kan inte garantera något. Jag kan inte påstå att personen skulle vinna något på att ljuga o sen kan det vara så att det var ett bråk som inte alls har något med attentatet att göra.
Absolut intressant info. Men det skulle i så fall tyda på att bombaren redan hade en bomb liggande hemma som han i vredesmod gick & hämtade, efter att ha åkt på stryk.
Citera
2019-06-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Spränga sönder ett helt kvarter för att visa makt....Jo tjena !

Det här är amatörer som misslyckats. Och vi snackar om ett så stort misstag att de kommer att bestraffas hårt internt.

(Antagligen är de redan dödade av sina egna)

Misslyckats? Kan man ens tala om att misslyckas när vi talar om bomber?
Om bomben är för klen så kan vi snacka om misslyckanden men åt andra hållet finns ju ingen gräns.
Citera
2019-06-08, 11:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Misslyckats? Kan man ens tala om att misslyckas när vi talar om bomber?
Om bomben är för klen så kan vi snacka om misslyckanden men åt andra hållet finns ju ingen gräns.
Ja det kan man. Hade det rört sig om en handgranat på balkongen hos någon kriminell arab, så hade snuten skickat ut ett par man & kollat lite. Sen hade dom åkt & fikat, för att sen avskriva fallet i brist på bevis.

Men nu kommer snuten att ha 40 man i utredningen & inte ge upp på flera år i sin jakt på de som ligger bakom. Så ja, dom har misslyckats.
Citera
2019-06-08, 11:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Men i HA är det väl iallafall fortfarande krav på att man har MC för att bli medlem.

Ciao moped går med fint. Gärna med varningsflagga på.
Citera
2019-06-08, 11:39
Medlem
Sällan man hör om MC-gäng numera, så detta var ett brutalt uppvaknande. Vore det inte bättre att placera en bomb vid t.ex målets bil eller dörr. Eller ville man spränga hela kåken för säkerhets skull?

Det enda rimliga är att målet bor ovanför sprängdegen eller att man avsåg att skrämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in