2019-06-08, 10:33
Medlem
Om man nu ville spränga, och personen brukar lämna vid 0900, så är sannolikheten att sprängningen ej utförd av svensk, då alla Svenskar vet att det var en klämmdag på Fredagen.

Varför säger tv4 nyheterna "sprängningen är Bandidos relaterad, men också annan Mc Klubb"

Varför nämner inte tv4 Black Cobra?

Är det för deras medlemmar är analfabeter från IQ noll regionen Mellanöstern?
Citera
2019-06-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Ja, man kan göra bomber på många olika sätt, recept finns på the darkweb och lite kunskap runt kemi.
Kogödsel som brejvik använde krävs flera hundra kilo av och en skåpbil.

Men som du säger, en hemmagjord sprängdegsladdning låter troligt. Dock så kan gängmedlemmar enkelt importera på något sätt via kontakter, den faktorn får man inte heller glömma.

Precis, men jag vet inte om jag skulle utesluta ett mer voluminöst hemmabygge heller. Kan ju förklara placeringen.

Men tänker, om man använde en industriellt tillverkad bomb — dynamit, sprängdeg osv — så borde man väl inte kunna dimensionera så vansinnigt mycket fel, eller?
Citera
2019-06-08, 10:36
Medlem
malmobons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Mer utvecklade kriminella bryr sig.
Finns det några sådana ?
Citera
2019-06-08, 10:41
Avstängd
dacks avatar
Det verkar ju som att cykelföråd och soprum är extra utsatta för bomb och bränder i nya Sverige så kanske det vore på tiden att se över plan och bygglagen angående var dessa byggnader placeras och hur nära boendefastigheten.
Rent logiskt så skulle man ju kunna rulla in en hel jävla gödselbomb i ett sopkärl.
Citera
2019-06-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalletorsk
Om man nu ville spränga, och personen brukar lämna vid 0900, så är sannolikheten att sprängningen ej utförd av svensk, då alla Svenskar vet att det var en klämmdag på Fredagen.

Varför säger tv4 nyheterna "sprängningen är Bandidos relaterad, men också annan Mc Klubb"

Varför nämner inte tv4 Black Cobra?

Är det för deras medlemmar är analfabeter från IQ noll regionen Mellanöstern?

Långt ifrån alla var lediga igår. Det må ha varit klämdag men många företag hade öppet och folk jobbade som vanligt.
Citera
2019-06-08, 10:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
I detta fall skulle ju våldet vara riktat — MOT — en person i ett MC-gäng — AV NÅGON ANNAN — som kan vara vem som helst, som begår brott.

Jag fattar inte argumentet om att det inte kan var MC-relaterat — finns det någon substans bakom det? Någon omständighet som jag missar? Hur kan man utesluta att en BO kan vara med i ett MC-gäng bara på grundval av typen av brott som BO utsatts för?
Man kan givetvis inte helt utesluta det. Det som talar emot är statistiken över vem det är som spränger & blir sprängda i vanliga fall.
Citera
2019-06-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tror du på allvar när man konkar fram med typ 30 kg sprängmedel..att det är ett misstag?

Det rör sig inte om några 30 kg !

Och JA, de hade ingen aning om vad de gjorde än mindre om konsekvenserna. De chansade hej vilt och kan omöjligen ha någon som helst kunskap om sprängämnen.

tror DU på allvar att ett mc-gäng (om det nu är MC-relaterad brottslighet, vilket jag har svårt att tro) att de medvetet skadar oskyldiga och hamnar på polisens radar genom att utföra en sådan här synnerligen klantig sprängning ?

OM (jag säger OM) det nu är MC-relaterat så har de innan hållt uppgörelser internt. Detta är ett MISSTAG av stora mått. Nu har de fått hela Sveriges samlade polisstyrkor efter sig, GRATTIS !

Den eller de personer som utfört detta kommer att tas omhand internt, tro inget annat !
Senast redigerad av Revolutions 2019-06-08 kl. 10:52.
Citera
2019-06-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Jag svarade med medhåll användaren, SkogsKonung, som resonerade att det var otroligt att polisen inte har något mer att berätta, än att ett "objekt" har exploderat och att "bomben" sannolikt briserat i cykelskjulet. Enskilda polisers intelligens har jag aldrig yttrat mig om din tölp. Om du är så imbecill att du behöver experter för att dra sådan slutsats är det nog bäst att du slutar inbilla dig att du bidrar med något.

Behöver inte bli arg på mig bara för att vi är några här som gör logiska konstateranden om polisens menlösa info till allmänheten. Är din pappa pressansvarig inom polisen kanske?

Japp..flashbackare här listade ut ganska omgående var det smällt nånstans .cykekelstället.
Citera
2019-06-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
En sak är säker: det blir nog skadeståndskrav i hästväg om dom får fast en gärningsman. Visserligen helt ointressant eftersom (troligtvis) han aldrig kommer att kunna betala.
Minst 250 miljoner. Lär väl vara 2 st hus som behöver rivas. Var det 54 lägenheter x 3 miljoner + skador på övriga 200 lägenheter.

GM lär inte kunna betala och han står nog inte högt i kurs ens i det egna ledet. Att genomföra den här typen av sprängning där man skadar oskyldiga kvinnor och barn lär inte vara populärt. Kan därför finnas ett antal personer som kommer vara benägna att ange den skyldige. dröjer nog därför inte länge tills polisen med stor sannolikhet vet vem den skyldige är. Frågan är bara om det räcker till åtal och fällande dom.
Citera
2019-06-08, 10:48
Bannlyst
Jag kan tänka mig att det är en tankbil eller gasbil som exploderat
Citera
2019-06-08, 10:49
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp..flashbackare här listade ut ganska omgående var det smällt nånstans .cykekelstället.
Nej nej nej. Det kan omöjligtvis inte vara någon från polisen, kanske skriver de under pseudonym? Om inte skulle det ju betyda att folk som kan se kan tänka också
Citera
2019-06-08, 10:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Har det rapporterats vilken typ av sprängämne det var? Det borde man snabbt ha fått fram med bombgruppens "sniffer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in