2019-06-07, 19:16
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Ja, du kanske har rätt att det kan studsa, men ändå konstigt att körskolans laminerade antagligen ganska tjocka rutor är utblåsta när resten av fönstren på det husets fasad (våningarna över) verkar ha klarat sig. Jag får inte ihop det.

Tryckvågen studsar inte nämnvärt (iaf inte när volymen att breda ut sig i är så öppen som här), men precis som ljudvågor kan den breda ut sig i viss utsträckning runt hörn.

Stora skyltfönster är helt enkelt en större area för trycket att verka mot. Men nog verkar väl även vanliga fönsterrutor direkt ovanför körskolan också ha skadats?
Citera
2019-06-07, 19:16
Medlem
Nyheterna pratar om Bandidos är det någon klubb i närheten eller tror man att Bandidos är GM?
Citera
2019-06-07, 19:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det fanns ju ett mål, enligt massmedia. Allmänheten var ju bara ivägen
Känns inte riktigt som en MC-gängs grej. Har fått för mig att de är lite mer street-smarta än att spränga sönder en halv stad? Skapar ju bara onödig badwill.
Citera
2019-06-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Ok, några teorier som vi kan avfärda vid det här laget, så hoppas alla kan hålla keften om dessa nu:
  • Meteoritnedslag - förklaring överflödig
  • Ljudboom från Jas-plan - förklaring överflödig
  • Gasläcka - har dementerats från Stångåstaden och polisen
  • Terroristattack - det hade isåfall skett på annan plats

Nuvarande teorier som kvarstår:
- Gängkrig med MC-kopplingar
- Attack mot Kastrati

Är inte dessa två alternativ också lite otroliga? Varför vräka på med så mycket sprängkraft? Det måste ha varit en redig laddning. Overkill! Kan det ha varit en olyckshändelse? Och om något detonerade på marken med den kraften borde det ha lämnat mera spår, eller?
Citera
2019-06-07, 19:18
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför skulle inte balkong-skydd rasa om rutor gör det? Grejen är ju att rutor krossats i ett så stort område och att smällen hörts och känts miltals bort och att det inte finns någon tydlig explosionsplats.
Min ljudbangsteori håller än så länge.

Jag trodde jag fått dig på bättre tankar, men ack du verkar vara lite dum i huvudet.

Tror du inte att ett jasplan på låg höjd skulle ha fört ett jävla liv innan?

Det kan jag berätta att det gör, så lämna mammas källare och gå på en flyguppvisning.

Detta är ingen ljudbang.
Citera
2019-06-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nu framgår det ju av en tidig uppgift i tråden, som hänvisar till en lokal journalists twitter med bild, att sprängplatsen sannolikt är ett tidigare 'cykelhus' med betongplatta och att just betongplattan är bortsprängd.
De bilder jag sett som visar innan detonationen visar ingen betongplatta utan endast en stenläggning.
Kan du länka någon bild som visar en gjuten betongplatta?
Citera
2019-06-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag som trodde ljudets hastighet i luft var konstant, 340 m/s...

Ljudets hastighet i i en gas varierar med temperatur, tryck och luftfuktighet.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Tryckvåg och ljudvåg är inte samma sak.

Tryckvåg och ljudvåg är i princip samma sak.
En ljudvåg består dock av en serie tryckvågor som uppträder med en viss frekvens (eller varierande frekvens).
En tryckvåg kan däremot förekomma ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Inte vid explosioner, då kan den bli lite högre eftersom luften komprimeras. Men inte jättemycket högre vid normala explosioner.

Men då är det inte tryckvågen du talar om utan själva explosionsgasernas utbredning.
Det handlar också om ett mycket kort avstånd ifrån själva detonationen.
Vid så här små explosioner rör det sig knappast om mer än någon meter från detonationen.
Utanför det området får du en tryckvåg som breder ut sig med ljudets hastighet (vilket varierar med temperatur, tryck och luftfuktighet när det gäller luft).
Citera
2019-06-07, 19:21
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nu framgår det ju av en tidig uppgift i tråden, som hänvisar till en lokal journalists twitter med bild, att sprängplatsen sannolikt är ett tidigare 'cykelhus' med betongplatta och att just betongplattan är bortsprängd.

Tyvärr har jag inte läst hela tråden så det har fallit utanför min vetskap (sorry).

Ja det kan ju förklara avsaknaden av krater som alla pratar om i tråden. En stabil betongplatta håller för mycket.
Citera
2019-06-07, 19:21
Medlem
Orobanches avatar
Fakta; Hells Angels skadar aldrig oskyldiga, har nästan 99% västeuropéer som medlemmar. Bandidos har en turk som boss och skiter fullständigt i vilka oskyldiga som drabbas. Och har en salig blandning från MENA länder som medlemmar.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/kraftig-explosion-hos-stangastaden/
Citera
2019-06-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är en sak i teorin men att knåpa ihop en sådan bomb med skarpa sprängmedel och sedan frakta den och aptera är inte för vem som helst. Fick du verkligen lära dig att göra tidsinställda bomber i lumpen? Var låg du då?
Det fick nog de flesta förr. Fördröjningsstrid var på den tiden inte bara ett ord utan något som faktiskt var tänkt att tillämpas. Du kanske tror att den gala hederliga äggklockan bara fungerar för att ta tiden på just ägg, eller möjligtvis makaronerna. Vanligt armbandsur är också en lösning. Men jag inser att alla dessa föremål inte längre existerar i ungdomars medvetande då mobilen tagit över precis allt.

Svårast är som sagt att komma över sprängämnet samt elspängpatroner - men det är säkert ingen match för de som rör sig i rätt kretsar.
Citera
2019-06-07, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känns inte riktigt som en MC-gängs grej. Har fått för mig att de är lite mer street-smarta än att spränga sönder en halv stad? Skapar ju bara onödig badwill.

Med din teori utesluts HA och BMC (50/50) medlemmar i samma klubb.
Hur är black cobra funtade då?
Citera
2019-06-07, 19:23
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför skulle inte balkong-skydd rasa om rutor gör det? Grejen är ju att rutor krossats i ett så stort område och att smällen hörts och känts miltals bort och att det inte finns någon tydlig explosionsplats.
Min ljudbangsteori håller än så länge.

För att plåt och bultar tåler mycket kraftigare vibrationer än glas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in