2019-06-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Hur tänker ni när ni försvara ett jävla stativ för nästan 10.000? Ni får gilla Apple hur mycket ni vill men prissättningen är helt sjuk. Det där stativet kostar inte ens 100kr att tillverka.
Det är inte ens snyggt.

Visa oss då seriösa fakta att materialet och delarna för det stödet inte kostar mer än 100kr, klarar du det? Börja med vad t ex ca 4 kg aluminium kostar....

Vad jag kan se så kostar bara materialet, Aluminium, ca 100kr för 5Kg som lär gå åt för tillverkningen lågt räknat. Till det kommer R&D, maskineriering, ytbehandling, montering, paketering, förpackningsmaterial etc etc etc. Så hur ska du få detta att landa på 100kr...?

Priser på Alu...
https://www.alumeco.se/metallpriser/aluminiumpriser?s=0

Men du är väl en sån expert du, som genom ”trolleri” vet hur mycket det kostar...?
Citera
2019-06-07, 21:32
Medlem
Mortarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då kan väl du som ett litet trevlig avbrott i ditt trollande visa oss en dator som klår en 15” MacBook Pro på alla punkter för en tiondel av priset..? Snabbare/bättre på allt typ..?

Samtidigt kan du väl visa oss andra stöd för 32” skärmar som har samma funktioner och kvalitet vad gäller material etc som Apples stöd, men kostar väsentligt mycket mindre

Ironi, har du hört talas om det? Förstår du det? Tydligen inte.
Citera
2019-06-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Du skrev:

som jag visade dig i videon där min 8år gammal skärmhållare klarade allt du skrev i ditt inlägg som jag citat dig. Nu blev ni paffa.

Du har inte vad jag vet visat att det stödet är godkänt för en skärm på 32” och ca 9-10kg
Inte heller att det billiga stödet har samma kvalitet som dyrare stöd
Citera
2019-06-07, 21:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Blev också förvånad över att det inte var 8K i samma släng. Tippar på att det helt enkelt inte finns den teknologin idag. Sökte lite nyss och rediga referensskärmar dessa storlekar verkar inte existera i 8K, ja Apple verkar unika även med sina 6K. Eller kan du hitta några på 8K?

Citat:
Ursprungligen postat av system
Nu pratas här om 8K-skärmar.

Herrejesus.

Inte en jävel (eller väldigt få jävlar) kan se 8K-detaljer. Fan, snart blir jag irriterad.

Elgiganten här hemma säljer betydligt stora/större QLED 8K-skärmar.
(Prisvärt? -Inte ett dugg! Coolt? -Ja visst!.)

Här är länken.

Men jag vill verkligen betona att det frågan i tråden handlar om handlar om är "stativ", inte skärmarna i sig. (Samsungskärmarna, till skillnad från Apples, har VESA. I alla fall "skruvhål!)
Citera
2019-06-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Om någon är tillräckligt dum att betala 50.000kr för en Apple skärm så han köper nog denna 9400kr skärmsstativ.

Det är ett hål i mitten i Apple-stativ, mac-fanboys har småkuk så med glidmedel det går nog.

På vilket sätt menar du att det skulle vara dumt att köpa en skärm från Apple för 50K om den har bättre specar än skärmar för 300K från konkurrenterna...? För du sitter väl inte och trollar vilt...?
Citera
2019-06-07, 21:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du har inte vad jag vet visat att det stödet är godkänt för en skärm på 32” och ca 9-10kg
Inte heller att det billiga stödet har samma kvalitet som dyrare stöd

Jag har en 75-tums TV (Samsung Qled) uppskruvad på väggen, vridbart och vinkelbart fäste. "Stativet" kostade 699:-
Möjligen gjorde jag fel, att jag inte köpte motsvarande Apple-produkt för jättemycket mer pengar?

Tja, vi får väl se. Men för att återkoppla till "Apples stöd" skrattade faktiskt de redan "religiösa fanatikerna" när Apples "stöd" skulle kosta $999. Vi får väl se hur det hela utvecklar sig..
Citera
2019-06-07, 21:46
Medlem
Cashews avatar
Hela grejen är ju att Apple mycket väl kan ha satt priset på den där jäveln (stativet) högt och som en separat vara just för att man vet att internet kommer göra memes samt twittra och skoja om det, vem hade pratat om apples superdyra skärmars vara eller inte på reddit och flashback annars?
Nä jag kanske har fel, men en sak är ju glasklar och det är att apple är ett polariserande företag, något de nog är väl medvetna om. Varan i sig är ju inte något som kommer säljas till vanliga kunder, och man engagerar de redan frälsta i varumärket igen. Det är ju iaf helt klart att det är en snackis och att det vore märkligt av dom att fokusera på ett jävla stativ om dom inte ville att det skulle bli just en snackis.
Finns det billigare stativ till skärmar? Ja, men det är väl helt i linje med apples varumärke.
Hursom haver kan vi alla må bra av mindre tribalism inom varumärken, speciellt på internetforum som det här.
Citera
2019-06-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortarion
Ironi, har du hört talas om det? Förstår du det? Tydligen inte.

Sorry, missade det, gjorde en Edit på det i efterhand. Misstog dig för nån annan. Sorry numero due.
Citera
2019-06-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har en 75-tums TV (Samsung Qled) uppskruvad på väggen, vridbart och vinkelbart fäste. "Stativet" kostade 699:-
Möjligen gjorde jag fel, att jag inte köpte motsvarande Apple-produkt för jättemycket mer pengar?

Tja, vi får väl se. Men för att återkoppla till "Apples stöd" skrattade faktiskt de redan "religiösa fanatikerna" när Apples "stöd" skulle kosta $999. Vi får väl se hur det hela utvecklar sig..

Och ditt väggfäste för 699kr har snabbläste för att kroka på/av skärmen? och gör att skärmen kan höjas/sänkas vridas, samt snurras i porträttläge..? Är i maskinfräst hel-alu och designat för att se stiligt ut om det placeras synligt...?

Ditt fäste är väl inte ett svart enkelt fäste i pressas plåt avsett att sitta knappt synligt bakom en skärm mot väggen..?

Kan du stanna upp lite och försöka inse skillnaderna i dessa två alternativ? Och att detta kan påverka skillnaden i priset..?
Citera
2019-06-07, 21:53
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Visa oss då seriösa fakta att materialet och delarna för det stödet inte kostar mer än 100kr, klarar du det? Börja med vad t ex ca 4 kg aluminium kostar....

Vad jag kan se så kostar bara materialet, Aluminium, ca 100kr för 5Kg som lär gå åt för tillverkningen lågt räknat. Till det kommer R&D, maskineriering, ytbehandling, montering, paketering, förpackningsmaterial etc etc etc. Så hur ska du få detta att landa på 100kr...?

Priser på Alu...
https://www.alumeco.se/metallpriser/aluminiumpriser?s=0

Men du är väl en sån expert du, som genom ”trolleri” vet hur mycket det kostar...?

Den tillverkas i Kina...
Hur mycket tror du dom har lagt på R&D på det där stället?
Citera
2019-06-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Hela grejen är ju att Apple mycket väl kan ha satt priset på den där jäveln (stativet) högt och som en separat vara just för att man vet att internet kommer göra memes samt twittra och skoja om det, vem hade pratat om apples superdyra skärmars vara eller inte på reddit och flashback annars?
Nä jag kanske har fel, men en sak är ju glasklar och det är att apple är ett polariserande företag, något de nog är väl medvetna om. Varan i sig är ju inte något som kommer säljas till vanliga kunder, och man engagerar de redan frälsta i varumärket igen. Det är ju iaf helt klart att det är en snackis och att det vore märkligt av dom att fokusera på ett jävla stativ om dom inte ville att det skulle bli just en snackis.
Finns det billigare stativ till skärmar? Ja, men det är väl helt i linje med apples varumärke.
Hursom haver kan vi alla må bra av mindre tribalism inom varumärken, speciellt på internetforum som det här.

Mycket bra poänger där, inte minst avslutningen.
Kommer det att finnas billigare alternativ med tiden? Ja högst sannolikt. Kommer dessa att ev vara i enklare utförande och material..? Ja högst sannolikt.
Citera
2019-06-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Den tillverkas i Kina...
Hur mycket tror du dom har lagt på R&D på det där stället?

Ja vad tror du...? Har du stor erfarenhet av R&D inom företag inom teknikbranschen?

Jag kan tänka mig att man testat en rad olika designer, som mock ups, som prototyper. Sen samlat sig runt en design och testat hur mekanismen i den skulle utföras för att funka som de tänkt. Det kan lätt dra iväg i en massa timmar för en massa folk, och därmed kosta mycket mer än vad ”svenssons” utan erfarenhet av detta tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in