2019-06-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
1. Var drog jag (eller nån annan) slutsatsen om att alla brandmän hade 200 dollar i lön. Citera och länka tack.
Okej, du menade alltså att en (1) brandman har 200 dollar i lön. Tack för förtydligandet.

Citat:
2. Länka till statistik som bevisar att det inte längre finns miljontals illegala migranter i Ryssland.
De har minskat mycket kraftigt i antal. Jag har redan gett dig några källor och med dina minimala google-skills kan du säkert hitta fler. Jag tänker inte ödsla mer tid på det. För några år sedan såg jag centralasiater drälla omkring överallt, nu ser jag mycket färre, så det som rapporterats utförligt i både ryska och västerländska media stämmer utmärkt med mina egna observationer. Var så god och tvivla.

Citat:
3. Länka till en statistik eller annan undersökning som bevisar att Moscow Times generellt är otillförlitig.
Du får söka i arkiven. Jag har gett ett antal exempel genom åren och orkar inte upprepa. MT är ett propagandablad för den västorienterade liberala lobbyn. Ibland har de väldigt informativa artiklar med korrekt information, men ofta publicerar de vinklade nyheter av fejknyhetskaraktär. Du behöver inte tro mig om du inte vill.
Citera
2019-06-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag hoppas såklart han får en välförtjänt löneförhöjning, men hans situation är alltså inte särskilt representativ.

Det har jag aldrig påstått heller - tvärtom framhöll jag att den låg långt under medellönen.

Men du, hur var det med de där källorna och länkarna jag frågade efter? Eller argumenterar du utifrån lösa rykten bara?
Citera
2019-06-25, 09:31
Medlem
Citat:
Okej, du menade alltså att en (1) brandman har 200 dollar i lön. Tack för förtydligandet.

Det är alltså ett inringarprogram - det säger sig mer eller mindre självt att det är en (1) individ som ringer in och pratar i tv-programmet, åt gången. Det hade nog blivit väldigt rörigt annars, tror du inte? Jag är lite förvånad över att du inte är bekant med sådana grundläggande koncept, det kan man nog nästan påstå hör till allmänbildningen faktiskt.

Säg till om du behöver få andra koncept förklarade, som t ex vad ett "tv-program" är eller så.

Citat:
De har minskat mycket kraftigt i antal. Jag har redan gett dig några källor och med dina minimala google-skills kan du säkert hitta fler. Jag tänker inte ödsla mer tid på det. För några år sedan såg jag centralasiater drälla omkring överallt, nu ser jag mycket färre, så det som rapporterats utförligt i både ryska och västerländska media stämmer utmärkt med mina egna observationer. Var så god och tvivla.

Så, kravet på källor gäller bara alla andra än dig - det är fritt fram för dig att argumentera utifrån lösa rykten?

Citat:
Du får söka i arkiven. Jag har gett ett antal exempel genom åren och orkar inte upprepa. MT är ett propagandablad för den västorienterade liberala lobbyn. Ibland har de väldigt informativa artiklar med korrekt information, men ofta publicerar de vinklade nyheter av fejknyhetskaraktär. Du behöver inte tro mig om du inte vill.

Så, kravet på källor gäller bara alla andra än dig - det är fritt fram för dig att argumentera utifrån lösa rykten?
Citera
2019-06-25, 09:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Räknar du in de miljontals illegala migranterna från Centralasien här eller inte? För faktaunderlagets skull, menar jag.

lol

Det är ju alldeles uppenbart att fakta och varmadrycker är 2 saker som inte har nåt med varandra att göra.
Citera
2019-06-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
lol

Det är ju alldeles uppenbart att fakta och varmadrycker är 2 saker som inte har nåt med varandra att göra.

Eller ja, när det gäller ALLA ANDRA så ska det vara statistik och vetenskapliga undersökningar, när det gäller sig själv är det mer "Jamen jag tycker det ser ut så när man går nerför gatan, du får nöja dig med det som källa".
Citera
2019-06-25, 09:43
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Eller ja, när det gäller ALLA ANDRA så ska det vara statistik och vetenskapliga undersökningar, när det gäller sig själv är det mer "Jamen jag tycker det ser ut så när man går nerför gatan, du får nöja dig med det som källa".

Ja, eller " det här skiten hittade jag på en wiki-sida som styrs av kreml, nöj dig med det...."

eller ännu bättre "jag såg dom här annonserna i tidningen... där man letar efter brandmän och de får sanslöst mycket betalt..."
Citera
2019-06-25, 09:55
Medlem
Citat:

Här är en pinfärsk artikel från Novaya Gazeta:

http://www.ng.ru/politics/2019-05-21/3_7578_migrant.html

Enligt den finns det mellan 7-10 miljoner illegala migranter i Ryssland och en annan intressant aspekt är att en trend också är att de som kommer till Ryssland är sämre och sämre utbildade, och i större utsträckning kvinnor än tidigare. Män och högutbildade väljer alltså bort Ryssland. Lönemässigt är det alltså bottenskrapet som väljer Ryssland, antagligen för att de inte har några alternativ.

Jag gissar att herr VarmaDrycker kommer att angripa källan såsom varande Rysslandsfientlig, opålitlig eller Fake News - men vet du vad - kommer du inte med egna länkar som stöder dina påståenden så får du nog hålla tillgodo med vad andra har, eller hur?

Så återigen, fram med länkarna som du avkräver alla andra.
Citera
2019-06-25, 12:25
Medlem
Citat:
Här är en pinfärsk artikel från Novaya Gazeta:

http://www.ng.ru/politics/2019-05-21/3_7578_migrant.html
Några citat från artikeln:

Citat:
За последний год существенно сократился приток людей из Молдавии, Украины и Узбекистана – в прошлом крупнейших миграционных доноров России. Эти страны активно переориентируются на Запад.
Svenska: "Under det gångna året har inflödet av personer från Moldavien, Ukraina och Uzbekistan - som tidigare, var de största källorna till immigration till Ryssland - minskat betydligt. Dessa länder omorienterar sig aktivt mot väst."

Citat:
Эти выводы подтверждаются и совместными данными Высшей школы экономики (ВШЭ) и РАНХиГС. Там подсчитали, что в прошлом году число приехавших надолго иностранцев сократилось по сравнению с 2017 годом на 4% – до 125 тыс. А количество выехавших, напротив, увеличилось на 16,9%
Svenska: "Dessa slutsatser bekräftas gemensamt av universitetet HSE och RANEPA. De beräknade att förra året minskade antalet ankommande utlänningar med 4% jämfört med 2017, till125 tusen, medan antalet som lämnade landet tvärtom ökade med 16,9%."

Den helhetsbild som beskrivs i artikeln är att det kommer färre nya centralasiater för att arbeta i Ryssland. Den som redan vistades i Ryssland åker antingen hem till Centralasien igen, eller satsar på att stanna i Ryssland och försöker därför få dit sina fruar och barn.
Citera
2019-06-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
eller ännu bättre "jag såg dom här annonserna i tidningen... där man letar efter brandmän och de får sanslöst mycket betalt..."
Du tycker att platsannonser är en dålig informationskälla?
Citera
2019-06-25, 12:30
Medlem
Citat:
Jag skrev att det var tre generella faktakällor som ger samma bild: 1) ryska medier, 2) västerländska medier, 3) det jag själv ser på gator och torg.

Om SMHI rapporterar att det regnar, och väderprognosen på Euronews rapporterar samma sak, och du själv märker att det droppar på dig när du går på gatan, tycker du då att du har anledning att ifrågasätta att det regnar?
Citera
2019-06-25, 12:36
Medlem
Citat:
Jag skrev att det var tre generella faktakällor som ger samma bild: 1) ryska medier, 2) västerländska medier, 3) det jag själv ser på gator och torg.

Om SMHI rapporterar att det regnar, och väderprognosen på Euronews rapporterar samma sak, och du själv märker att det droppar på dig när du går på gatan, tycker du då att du har anledning att ifrågasätta att det regnar?

Fast vet du vad? Till SMHI och Euronews kan man länka.

Medan du av någon märklig anledning inte verkar kunna länka till några källor som faktiskt stöder det du påstår.

Citat:
Den helhetsbild som beskrivs i artikeln är att det kommer färre nya centralasiater för att arbeta i Ryssland. Den som redan vistades i Ryssland åker antingen hem till Centralasien igen, eller satsar på att stanna i Ryssland och försöker därför få dit sina fruar och barn.

Och helhetsbilden av dig är att du gärna kräver källor av andra men inte kan producera några själv, citerar sjukt selektivt ur källor som plötsligt är opålitliga när de motsäger dig, och att du sitter och hittar på "fakta" vartefter.
Citera
2019-06-25, 12:46
Avstängd
dacks avatar
Snacka skit man kan leva i Ryssland som svensk fattigpensionär för 1200 $ och månad dessutom så slipper man alla jävla idiotsvenskar med sitt pk - bögeri.

Fallen som en svensk kan vara svårt för vissa då man själv sitter fast i ett land som inte kommer att vara deras eget länge och som redan är ackumulerat ut till folk ifrån tredje världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in