Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Morsning
Skaffade en sådan där smartwatch för någon vecka sedan och har upptäckt att jag har ganska hög vilopuls. Under dagen ligger den på ca 92-102 om jag sitter Still, under sömn går den som lägst ned mot 85.
Jag är inte mkt överviktig , väger 88 kg på 182 cm, har dagligdags ett ganska stillasittande jobb men arbetar fysiskt på fritiden med gården/skogen och jagar mkt så jag rör mig en del. Anstränger jag mig går dock inte pulsen upp i motsvarande grad som andra med lägre vilopuls. Jag har kollat med min flickvän och andra som ligger på vilopuls runt 65-70 och går vi raskt ligger jag på samma puls som de trots att jag ligger betydligt högre i viloläge.
Så hur sänker jag min vilopuls? Att ligga på 92-100 i normalpuls känns inte så sunt.
Använder du nikotin? Sluta om du kan.
Dock sänker nikotinstopp pulsen mest tillfälligt, den går tillbaka mer eller mindre till normalläge när kroppen vant sig att vara utan nikotinet.
En sådan hög vilopuls hör inte till det normala. Jag skulle sett till att få ett EKG också bara för att utesluta att det är något fel på hjärtat. Konditionsträning är bra. Dricker du tillräckligt med vatten om dagarna? Vätskebrist ger högre puls, varmt ute nu. Släck ej törsten med alkohol som också höjer pulsen.