• 1
  • 2
2019-06-06, 21:38
Medlem
Hobbybondes avatar
Morsning
Skaffade en sådan där smartwatch för någon vecka sedan och har upptäckt att jag har ganska hög vilopuls. Under dagen ligger den på ca 92-102 om jag sitter Still, under sömn går den som lägst ned mot 85.

Jag är inte mkt överviktig , väger 88 kg på 182 cm, har dagligdags ett ganska stillasittande jobb men arbetar fysiskt på fritiden med gården/skogen och jagar mkt så jag rör mig en del. Anstränger jag mig går dock inte pulsen upp i motsvarande grad som andra med lägre vilopuls. Jag har kollat med min flickvän och andra som ligger på vilopuls runt 65-70 och går vi raskt ligger jag på samma puls som de trots att jag ligger betydligt högre i viloläge.

Så hur sänker jag min vilopuls? Att ligga på 92-100 i normalpuls känns inte så sunt.
Citera
2019-06-06, 21:48
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Träna konditionsträning, din puls kommer vara rejält hög under korta stunder men din kropp kkommer att kompenser för det genom att sänka din vilopuls. Vikten spelar inte lika stor roll för din vilopuls som du verkar tro, allt hanlar om hur mycket du tränar ditt hjärt och lungor.
Citera
2019-06-06, 22:29
Medlem
Isnatts avatar
Tycker du ska kontakta sjukvården om du oroar dig, det finns nog tabletter att få som hjälper dig, så motor du fan i grind så inget allvarligt drabbar dig.
Jag själv fick hjärtsvikt och förstorat hjärta. Sket i att gå till sjukvården tills jag en kväll inte kunde andas och tog mig till akuten och blev inskriven på hjärtbevakning. Medicin livet ut.
Citera
2019-06-06, 23:03
Medlem
Hade ungefär samma vilopuls som dig förut.
Slutade med kaffe & började med andningsövningar efter jag läst om vagusnerven.

Kan ligga ner mot 55 i vilopuls en vanlig dag på jobbet enligt min smartwatch, normalt mellan 65-70.

"Andningsövningar med utandningar som är längre än inandning. När du andas in hämmas delar av vagusnerven och när du andas ut aktiveras den igen. Därför kan du för att lugna ner din fysiologi göra andningsövningar där du andas ut mer än du andas in. Andas djupt med magen och sikta på 5-6 andetag per minut"
Citera
2019-06-06, 23:13
Medlem
Använder du nikotin? Sluta med det isf så dippar du 20 bpm.
Citera
2019-06-06, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Morsning
Skaffade en sådan där smartwatch för någon vecka sedan och har upptäckt att jag har ganska hög vilopuls. Under dagen ligger den på ca 92-102 om jag sitter Still, under sömn går den som lägst ned mot 85.

Jag är inte mkt överviktig , väger 88 kg på 182 cm, har dagligdags ett ganska stillasittande jobb men arbetar fysiskt på fritiden med gården/skogen och jagar mkt så jag rör mig en del. Anstränger jag mig går dock inte pulsen upp i motsvarande grad som andra med lägre vilopuls. Jag har kollat med min flickvän och andra som ligger på vilopuls runt 65-70 och går vi raskt ligger jag på samma puls som de trots att jag ligger betydligt högre i viloläge.

Så hur sänker jag min vilopuls? Att ligga på 92-100 i normalpuls känns inte så sunt.
Använder du nikotin? Sluta om du kan.
Dock sänker nikotinstopp pulsen mest tillfälligt, den går tillbaka mer eller mindre till normalläge när kroppen vant sig att vara utan nikotinet.

En sådan hög vilopuls hör inte till det normala. Jag skulle sett till att få ett EKG också bara för att utesluta att det är något fel på hjärtat. Konditionsträning är bra. Dricker du tillräckligt med vatten om dagarna? Vätskebrist ger högre puls, varmt ute nu. Släck ej törsten med alkohol som också höjer pulsen.
Senast redigerad av fiskoega 2019-06-06 kl. 23:34.
Citera
2019-06-07, 00:02
Medlem
happilappis avatar
Vill bara se att man kan utesluta mediciner, för många av dom höjer vilopulsen?
Citera
2019-06-07, 00:04
Medlem
En så hög vilopuls är skäl nog för läkarundersökning. Blodtryck och EKG är självklart ett minimum. Kontakta vårdcentral. Förmodligen har du ett förhöjt blodtryck. Att bara försöka sänka pulsen enligt råd i tråden är det ingen vits med.
Citera
2019-06-07, 05:45
Medlem
SmyghukareNs avatar
Låter läskigt högt med sådan vilopuls, ligger normalt på runt 50, men kan gå ned runt 45 efter träningspass.
Citera
2019-06-07, 06:23
Medlem
Bluepants avatar
Det beror högst troligen på ångest fokusera på att andas sakta och djupt så ska du se att det försvinner.
Citera
2019-06-07, 07:33
Här finns en hel del att läsa om pulsen, den är individuell till att börja med och påverkas av ett antal faktorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Puls
Citera
2019-06-07, 08:04
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Det beror högst troligen på ångest fokusera på att andas sakta och djupt så ska du se att det försvinner.
Vill inte trampa dig på tårna men detta är trams! Skulle TS ha sådan konstant ångest att det höjer vilopulsen till 92? Och att den ligger på 85 när han sover?
Knappast. Man ska inte bagatellisera detta.

Vitaminbrister av olika slag kan också ge konstiga hjärtrusningar, däribland magnesium. Det är också värt att kolla upp på vårdcentral. Dock kan blodprov på t.ex. magnesium ”ljuga”, varför det är värt att testa att äta tillskott ändå för att se om det blir bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in