2019-06-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Flygskam är väl bara ett rent påhitt?

Har aldrig hört om det överhuvudtaget. Läst det i någon rubrik i skitmedia ett par gånger, men jag antar att detta fenomen är isolerat till en extrem minoritet som har helt fel i huvudet, eller?
Det blev väl till och med använt framförallt av dem som flyger mycket, som en sorts avbön, men egentligen menat som skryt om att jag minsann har råd att resa och skiter i miljön.
Citera
2019-06-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Alla miljömuppar verkar ju tro att bara vi slutar flyga på semesterresor en gång om året så kommer planeten att vara räddad.

Utöver att det är en komplett lögn så tycker jag också det är trist med denna form av teknikfientlig tänkande.

I stället för att komma med ideer och förslag på hur flyget kan bli miljövänligare så vill man i stället skambelägga och förbjuda.

Samma sak gör man med bilar, och de nya el-scootrarna i stockholm. Man hatar dem för att de är nya på något vis.

Vi måste jobba mer proaktivt om vi sksll kunna lösa problem.

Hur känner ni själva kring detta?
Konfrontera direkt!
Citera
2019-06-06, 20:00
Medlem
Jag tycker det är bra att miljötänket uppmärksammas till så många som möjligt men det finns en tendens att eskalera en aning. Flygskatten har jag inget emot då det finns en drös med folk som flyger på tok för mycket. Små korta vägar i onödan. Vet inte om dom som gör det kommer sluta göra det för att dom höjer skatten det är tveksamt men någon form av inverkan har det väl. Att systematiskt höja bensinpriserna är dock att gå över gränsen. Greta och hela den rörelsen måste utanför Europa. I USA kör 300 miljoner människor med Bensin för ca 7 kr Litern och inrikesflyg av dess like. Billigt är det också. Förstår inte varför vi i Skandinavien och Europa ska dalta så mycket med koldioxidutsläpp när det missbrukas nått så kopiöst i bland annat Kina och USA. Bara på Miami beach signalerade det 2 stycken Reklamflyg minst 20 gånger fram och tillbaks varje dag. Och två båtar. Med fucking reklam.

Sammanfattning: Jag tycker miljötänket och ställningar som var och en kan ta för miljön är mycket positiv även om jorden bevisligen är väldigt slagtålig är det bra att förebygga för framtiden och kommande generationer. För om några år (nej inte 10 år) men kanske 1000+ kan det bli problem. Jag hävdar att miljötänket i det långa loppet börjar hos en själv. Det räcker att du har ett "slösa inte i onödan" tänk, kör slut på dina saker innan du köper nya etc. Dessvärre ser vi säkert mer än halva jordens befolkning som inte har detta tänket och som kör på i fulla gaser. Jag har sett det själv med egna ögon i USA där bilar står på tomgång i timmar. Alla engångsförpackningar och plaster. Inte tala om all masskonsumtion. Där är dom 300 miljoner människor, vi är 10. Försök istället lägga mer pengar på att försöka väcka andra delar av världen istället för att satsa allt på lilla Sverige säger jag.
Citera
2019-06-06, 20:05
Medlem
Citat:
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en 38 timmars resa till thailand med luftskepp om det nu blev miljövänligare.

Kunde man sova och åka bekvämt så skulle det inte göra något att det tog 24+ timmar.

Luftskepp skulle kunna ha stora solpaneler utanpå och med fördel flyga ovan molnen.

Kanske går det inte att få det ekonomiskt, men kom igen, lite visioner och inte bara förbud och tillbaka till stenåldern retorik.

Jag vill absolut inte tillbaka till stenåldern. Jag tror, eller vet, att teknikutveckling är nödvändig för att kunna komma i närheten av klimatmålen. Dessvärre kommer det inte att räcka. En del förändringar som retar en och annan kommer att bli nödvändiga.
Observerar också att en och annan här på Flashback vill lösa dagens problem inte med stenåldersmetoder utan med medeltida metoder. Skrämmande !
Citera
2019-06-06, 20:13
Medlem
Citat:
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en 38 timmars resa till thailand med luftskepp om det nu blev miljövänligare.

Kunde man sova och åka bekvämt så skulle det inte göra något att det tog 24+ timmar.

Luftskepp skulle kunna ha stora solpaneler utanpå och med fördel flyga ovan molnen.

Kanske går det inte att få det ekonomiskt, men kom igen, lite visioner och inte bara förbud och tillbaka till stenåldern retorik.

Enligt ny teknik är en väntad maxhastighet för ett luftskepp 150 km/h. Jämför detta med flygets 800 km/h. En faktor 5 som överslag. Dina 38 timmar med luftskeppet verkar vara väl optimistiskt. 2,5 dygn verkar vara mer realistiskt. Men kul förslag !
Citera
2019-06-06, 20:16
Medlem
Som du säger går det miljömuppar som är helt utan hjärna.

De förstår inte att om några få miljoner skiter i att flyga nån gång per år så gör det ingen skillnad när Kina smäller upp 20 kolverk i månaden eller vad det nu är.

Såg nån som skrev man skulle duscha bara några minuter också haha. Och medans avverkar man tusentals hektar skog i Amazonas...
Citera
2019-06-06, 20:28
Medlem
Det är galenskap från start till slut. Själv skrattar jag hela vägen från start till landning. Sthlm-Lund på under en timme, inte helt fel!
Citera
2019-06-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalletorsk
För varje dag som går nu, efter det korrupta EU valet tonas Greta bort, inom snar framtid är hon historia. För varje dag som går kommer nya bevis på att klimat"krisen" är en bluff, nån eller flera tjänar miljarder på denna bluff.

Hela EU valet handlade om Klimatet, det var den stora frågan. Ändå ökar SD med närmare 6% som mer eller mindre ifrågasätter klimatkrisen.

Alla talar klimat, men ingen vet vad det handlar om. Ingen vet nånting överhuvudtaget.

Hela klimatkrisen är en bluff, som Vänstern återigen använt för att komma åt dom som betalar mest skatt i världen, den vita mannen.

Snart är allt glömt tills nästa bluff skapas av politiker tillsammans med Vänster Medier, för att åter vinna fler mandat.

Greta har varit ett vapen, som Media och Politiker använt sig av, för att den dagen bluffen avslöjas, kan allt skyllas över på denna psykskadade människa. Att Sociala myndigheter inte omhändertagit henne, när alla vet att henne Psykskadade Mamma, Malena Eenman, utnyttjat henne i helt narcissistiskt syfte, antagligen för att tjäna ännu mera pengar.

Dagen Greta ska till USA eller Sydamerika, då är hon rökt. Hur ska hon ta sig dit?

Antagligen har hennes PR Byro tänkt ut ännu en bluff.

Jag läste någonstans (kanske FB) att när man börjar få slut på argument och logiska resonemang skickar man in barnen som ingen vill ifrågasätta, det låter rimligt och det var exakt det som skedde 2015 när massvis med "flyktingar" kom till Europa. Då skulle allt fokus läggas på att barn drunknade i medelhavet. Det är tröttsamt ibland att se historien upprepa sig samt dumsvensson som sväljer allt med hull och hår.
Citera
2019-06-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Enligt ny teknik är en väntad maxhastighet för ett luftskepp 150 km/h. Jämför detta med flygets 800 km/h. En faktor 5 som överslag. Dina 38 timmar med luftskeppet verkar vara väl optimistiskt. 2,5 dygn verkar vara mer realistiskt. Men kul förslag !

Det är ändå inte så farligt. Dessutom var väl det toppfarten som uppnåddes av skeppen 1940. En konventionell flygning till thailand på den tiden lär ha tagit betydligt mer tid än idag iom mellanlandningar osv.

Det är väl knappast någon naturlag som begränsar luftskeppen till 150 km/h.
Citera
2019-06-06, 20:40
Medlem
Citat:
Det är ändå inte så farligt. Dessutom var väl det toppfarten som uppnåddes av skeppen 1940. En konventionell flygning till thailand på den tiden lär ha tagit betydligt mer tid än idag iom mellanlandningar osv.

Det är väl knappast någon naturlag som begränsar luftskeppen till 150 km/h.

Kan egentligen ingenting om luftskepp. När så är fallet är jag helt i händerna på googlingar.Nyteknik var en källa jag hittade.
Citera
2019-06-06, 21:22
Medlem
Diarrees avatar
Ja a ni får ju välja. Antingen så koldioxiden helt livsfarlig eller så tror ni inte på det.

Att resa utomlands för ren semester är onödigt och därför bör man inte flyga pga co2-utsläppen. Eller så får ni ändra åsikt om co2 och påverkan på växthuseffekten.
Citera
2019-06-06, 21:45
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Alla miljömuppar verkar ju tro att bara vi slutar flyga på semesterresor en gång om året så kommer planeten att vara räddad.

Utöver att det är en komplett lögn så tycker jag också det är trist med denna form av teknikfientlig tänkande.

I stället för att komma med ideer och förslag på hur flyget kan bli miljövänligare så vill man i stället skambelägga och förbjuda.

Samma sak gör man med bilar, och de nya el-scootrarna i stockholm. Man hatar dem för att de är nya på något vis.

Vi måste jobba mer proaktivt om vi sksll kunna lösa problem.

Hur känner ni själva kring detta?

Ditt första egna påstående är ju det du säger i ditt andra påstående. En lögn.
Sedan rör du till begreppen. Elskotrar har ju inget med miöjödebatten att göra, lch de slm ifrågasätter dessa gör det ju mer med utgångspunkten ”är de säkra för de som kör dem och andra”, och ”får de parkeras eller ställas var som helst”. De frågorna är väl kanske i viss mån motiverade, men skall väl också ställas mot andra argument kring fördelarna. Men den diskussionen har ju inget med miljödebatten att göra.
Så, för att lösa problemen så behöver vi göra som du säger och jobba proaktivt, och också göra en intelligent och faktabaserad diskussion, vilket den här tråden knappast kommer att bli, med den starten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in