2019-06-06, 17:48
Medlem
Alla miljömuppar verkar ju tro att bara vi slutar flyga på semesterresor en gång om året så kommer planeten att vara räddad.

Utöver att det är en komplett lögn så tycker jag också det är trist med denna form av teknikfientlig tänkande.

I stället för att komma med ideer och förslag på hur flyget kan bli miljövänligare så vill man i stället skambelägga och förbjuda.

Samma sak gör man med bilar, och de nya el-scootrarna i stockholm. Man hatar dem för att de är nya på något vis.

Vi måste jobba mer proaktivt om vi sksll kunna lösa problem.

Hur känner ni själva kring detta?
Citera
2019-06-06, 18:07
Medlem
Niggwards avatar
Tycker det är en fin tanke och att vi alla bör tänka på vår del när det kommer till miljö. Men att stänga ner allt flyg eller beskatta svenskt som flyger inom landet är idioti. Globalt sätt släpper sverige inte ut något alls. Sedan att skrika och peka skam är en efterbliven vänster retorik som inte funkar. Nej, jag känner ingen flygskam även fast jag flyger på semester etc som andra. Så länge Kina och USA skiter it och bara släpper ut så kommer ingen stor påverkan ske. Sen kan vänstern och liberalerna i EU skrika sig hesa, inget kommer hända om inte alla stormakter går ihop på riktigt
Citera
2019-06-06, 18:14
Avslutad
Jag blir tokig varje gång någon med typ tre ungar säger åt mig att sluta flyga eftersom det är dåligt för miljön.

SLUTA AVLA MASSA JÄVLA UNGAR DÅ - dina ungar och deras ungar och deras ungar ska äta och konsumera i 80 år per person OCH SÅ ÄR DET MITT FLYGANDE SOM ÄR ETT PROBLEM? VA?
Citera
2019-06-06, 18:20
Medlem
Turist i tidens avatar
Staffan Qvist skriver i Kvartal.se inte om flygskam, men om kärnkraft, vindkraft och annat.
Och om vi ska åka tåg i stället för att flyga krävs mer el. Elbilar, stålframställning utan kol och allt annat kräver mer el, samtidigt ska vi stänga kärnkraftverk.
Det går inte ihop, även om vi bygger aldrig så mycket vindkraft och solceller.
Att byta flyg mot tåg i stor skala kräver dessutom nya järnvägar som kräver en massa stål och betong.
Då blir utsläppen större i stället för mindre.
Flygskam kan dom ägna sig åt, dom som tror att det ger dom ett rent samvete.
Citera
2019-06-06, 18:31
Medlem
HotPopcorns avatar
Flygskam är väl bara ett rent påhitt?

Har aldrig hört om det överhuvudtaget. Läst det i någon rubrik i skitmedia ett par gånger, men jag antar att detta fenomen är isolerat till en extrem minoritet som har helt fel i huvudet, eller?
Citera
2019-06-06, 18:42
Medlem
Jag är inte teknikfreak, för jag ser så många nackdelar med modern teknik. Men för nåt tiotal år sen undrade jag hur det står till med flygplanens avgaser. Och då fick jag alla emot mig som sa att det var till och med bättre med flyg än biltrafik. Jag räknade på det - i alla fall när det gäller bränsleåtgången. Och jag fick ge dom rätt. Det gick åt något mindre bränsle per personkilometer. Nu har väl både bilar och flygplan blivit effektivare - så jag tänker det är fortfarande ungefär så. (Att segla med ett segelfartyg skulle väl vara det bästa egentligen)..
Men nu verkar alla mena att det är flyget som är den stora "boven"
Är det någon som har några siffror - eller var tar man dessa påståenden från?
Citera
2019-06-06, 19:00
Medlem
Sqeptisks avatar
Flygskam, problem endast för vänsterfjantar?
Citera
2019-06-06, 19:08
Medlem
För varje dag som går nu, efter det korrupta EU valet tonas Greta bort, inom snar framtid är hon historia. För varje dag som går kommer nya bevis på att klimat"krisen" är en bluff, nån eller flera tjänar miljarder på denna bluff.

Hela EU valet handlade om Klimatet, det var den stora frågan. Ändå ökar SD med närmare 6% som mer eller mindre ifrågasätter klimatkrisen.

Alla talar klimat, men ingen vet vad det handlar om. Ingen vet nånting överhuvudtaget.

Hela klimatkrisen är en bluff, som Vänstern återigen använt för att komma åt dom som betalar mest skatt i världen, den vita mannen.

Snart är allt glömt tills nästa bluff skapas av politiker tillsammans med Vänster Medier, för att åter vinna fler mandat.

Greta har varit ett vapen, som Media och Politiker använt sig av, för att den dagen bluffen avslöjas, kan allt skyllas över på denna psykskadade människa. Att Sociala myndigheter inte omhändertagit henne, när alla vet att henne Psykskadade Mamma, Malena Eenman, utnyttjat henne i helt narcissistiskt syfte, antagligen för att tjäna ännu mera pengar.

Dagen Greta ska till USA eller Sydamerika, då är hon rökt. Hur ska hon ta sig dit?

Antagligen har hennes PR Byro tänkt ut ännu en bluff.
Citera
2019-06-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Alla miljömuppar verkar ju tro att bara vi slutar flyga på semesterresor en gång om året så kommer planeten att vara räddad.

Utöver att det är en komplett lögn så tycker jag också det är trist med denna form av teknikfientlig tänkande.

I stället för att komma med ideer och förslag på hur flyget kan bli miljövänligare så vill man i stället skambelägga och förbjuda.

Samma sak gör man med bilar, och de nya el-scootrarna i stockholm. Man hatar dem för att de är nya på något vis.

Vi måste jobba mer proaktivt om vi sksll kunna lösa problem.

Hur känner ni själva kring detta?

Du kan ju komma med förslag på hur flyget skall bli miljövänligare ! Håller dock med om att många är onödigt teknikfientliga. El-scootrarna, elbilar, kontantlöst samhälle och självkörande bilar exemplifierar detta.
Citera
2019-06-06, 19:26
Medlem
Flyger så mycket jag kan. Älskar att flyga och hatar att inte vara miljonär för då skulle jag flyga jämt.

Såg nyligen en film på tuben om Singapore Airlines New York - Singapore i ett svep och planerar att flyga den inom en snar framtid. Vilka vyer det var över nordpolen!

Det finns inget bättre du kan göra än att köpa en flygbiljett och boka en fönsterplats. Kommer aldrig att trötta på vyerna däruppe!
Citera
2019-06-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du kan ju komma med förslag på hur flyget skall bli miljövänligare ! Håller dock med om att många är onödigt teknikfientliga. El-scootrarna, elbilar, kontantlöst samhälle och självkörande bilar exemplifierar detta.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en 38 timmars resa till thailand med luftskepp om det nu blev miljövänligare.

Kunde man sova och åka bekvämt så skulle det inte göra något att det tog 24+ timmar.

Luftskepp skulle kunna ha stora solpaneler utanpå och med fördel flyga ovan molnen.

Kanske går det inte att få det ekonomiskt, men kom igen, lite visioner och inte bara förbud och tillbaka till stenåldern retorik.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-06-06 kl. 19:40.
Citera
2019-06-06, 19:40
Medlem
Marcens avatar
Knappast någon som på riktigt känner skam över att flyga. Såvida man inte är fullständigt hjärntvättad. Greta ska känna skam om hon någonsin flyger, som tramsets profet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in