Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-06, 15:16
Medlem
När jag startar min dator, så tar det en himla lååång tid innan jag kan komma igång. Har jag väl kommit igång så har jag inga problem (datorn är hur snabb och så som helst), men det handlar om en uppstartstid på 5-10 min lååång väntan. Jag kan förstå att en liten del av tiden går åt till att ladda nödvändiga säkerhetsprogram, men det mesta av tiden handlar om att Spotify, 2 x Skype m.m. "måste" laddas först. Antar att det ligger i nån inställning nånstans att dessa ska laddas vid uppstart, men hittar inte var. Nån som vet var man kan stoppa dessa eller plocka bort dem?
Citera
2019-06-06, 15:20
Medlem
Tror det ligger i aktivitetshanteraren på win10, där finns en flik som heter "autostart" där du kan reglera vad som ska starta vid uppstart.
Citera
2019-06-06, 15:24
Medlem
Stort TACK!!!
Citera
2019-06-06, 15:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Tror det ligger i aktivitetshanteraren på win10, där finns en flik som heter "autostart" där du kan reglera vad som ska starta vid uppstart.

På Windows 7 så fanns Autostart, när man skrev msconfig i sökrutan och klickade där sen.
Citera
2019-06-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
På Windows 7 så fanns Autostart, när man skrev msconfig i sökrutan och klickade där sen.

Precis. Samma på XP och Vista.

Kollade upp det, på win10 ligger det under aktivitetshanteraren som jag trodde.

3. Uppe bland flikarna finns "autostart", välj den
4. Inaktivera samtliga processer du inte vill ska starta.
Citera
2019-06-06, 16:32
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Precis. Samma på XP och Vista.

Kollade upp det, på win10 ligger det under aktivitetshanteraren som jag trodde.

3. Uppe bland flikarna finns "autostart", välj den
4. Inaktivera samtliga processer du inte vill ska starta.

Tack, bra att veta. jag orkar inte att starta den andra datorn, där det finns W10 på, denna som jag kör på nu finns W7 på hehe, men tack för tipset sen....
Citera
2019-06-06, 17:34
Medlem
man kan oxså använda ccleaner till stoppa program från att starta, under verktyg>>uppstart
Citera
2019-06-06, 19:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanness
När jag startar min dator, så tar det en himla lååång tid innan jag kan komma igång. Har jag väl kommit igång så har jag inga problem (datorn är hur snabb och så som helst), men det handlar om en uppstartstid på 5-10 min lååång väntan. Jag kan förstå att en liten del av tiden går åt till att ladda nödvändiga säkerhetsprogram, men det mesta av tiden handlar om att Spotify, 2 x Skype m.m. "måste" laddas först. Antar att det ligger i nån inställning nånstans att dessa ska laddas vid uppstart, men hittar inte var. Nån som vet var man kan stoppa dessa eller plocka bort dem?

Med så lång uppstartstid så är risken stor att det är något fel.
Kör en sfc /scannow koll.

Har du spel på datorn så kan de slöa ner starten, ta bort de från densamma.
Citera
2019-06-14, 11:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du spel på datorn så kan de slöa ner starten, ta bort de från densamma.
Det gör dom inte alls. Däremot så tenderar Steam, Origin och andra så kallade launchers att slöa ner starten.

Det som kan göra att det tar tid är ett dåligt efterhållet register men det är ju inte bara spel som är där och rotar.
Citera
2019-06-19, 06:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det enklaste är väl att gå in i inställningar för varje program och se till att avmarkera "starta när windows startar" etc.
Citera
2019-07-19, 15:24
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanness

Jag rekommenderar den suveräna lilla applikationen ”autoruns” för att enkelt hitta och stänga av det som startas i bakgrunden på en mängd olika platser i Windows.
Utvecklad av bolaget Sysinternals som sedan blev uppköpt av Microsoft

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in